Dynamika z každej strany / Predstavujeme Cupra Terramar
Sebavedomá prémiová španielska značka Cupra predstavuje nové športové SUV Terramar, ktoré nateraz uzatvára jej modelovú rodinu. V ponuke nájdete benzínové motory s rôznou mierou elektrifi kácie.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Pretekárska história
Španielska automobilka zvykne dávať svojím modelom mená podľa geografických lokalít v Španielsku. Regiónov, miest, ostrovov. Tentokrát padla voľba na okruh Autòdrom de Sitges-Terramar, približne 40 km južne od Barcelony. V súčasnosti sa nepoužíva, no v čase vzniku v roku 1923 patril medzi prvé okruhy na svete. Okrem dĺžky 2 kilometre obsahoval aj klopené zákruty. Práve na tomto mieste sa v roku 2018 značka Cupra zrodila.
Energia na prvý pohľad
Vďaka prednej časti karosérie s profi – lom takzvaného žraločieho nosa, vytvoreného negatívnou hranou v hornej časti predného čela nad maskou chladiča, pôsobí nový model Terramar dynamicky. Logo CUPRA v hornej časti predného čela lemujú dve línie, ktoré dodávajú dynamiku a modelovaný profi l dlhej kapote motora.
Inzercia
Špičkové osvetlenie
Dizajn svetlometov využíva nový prvok značky Cupra – tri trojuholníky. Takúto svetelnú grafi ku dostali adaptívne svetlomety Cupra Matrix LED Ultra s projekčnou osvetľovacou technikou s vysokým rozlíšením, ktoré radia model Cupra Terramar do kategórie high-end. LED technológiu využívajú aj hmlovky. Cupra tak nadväzuje na tradíciu, ktorá hovorí, že táto značka vždy ponúkala najlepšiu dostupnú osvetľovaciu techniku. So svetlom sa spája aj osvetlené logo Cupra na zadnej časti umiestnené v lište spájajúcej zadné svetlá
Pestrá paleta farieb
Model Cupra Terramar si môžete vybrať v jednej z 9 farieb karosérie, vrátane dvoch matných odtieňov – bronzová Century Bronze Matt (dostupná od začiatku roka 2025) a sivá Enceladus Grey Matt. Zvlášť atraktívny je aj fialový odtieň Dark Void, inšpirovaný plazmovou farbou štúdie CUPRA DarkRebel. Paletu farieb dopĺňajú odtiene modrá Fjord Blue, biela Glacial White, modrá Cosmos Blue, sivá Timanfaya Grey, čierna Midnight Black a sivá Graphene Grey.
Podvozok pre dynamickú jazdu
Dynamický vzhľad dopĺňa aj znížený športový podvozok, ktorý sa nebojí dynamického prejazdu zákrut. Vpredu vedú kolesá vzpery MacPherson, vzadu viacprvková náprava. Zážitok z jazdy umocňujú úplne nové adaptívne tlmiče DCC s dvoma ventilmi v každom tlmiči. Do verzií Veloz (VZ) si môžete objednať aj väčšie a výkonnejšie predné kotúče Akebono. Ich priemer narastie zo štandardných 340 mm na 375 mm. V ponuke diskov kolies nájdete niekoľko výnimočných kúskov vrátane verzií s tradičnou medenou farbou. Ich priemer sa pohybuje od 18 do 20 palcov.
Všetko na vodiča
Od emotívneho športového SUV môžete očakávať, že v strede jeho záujmu bude vodič. Presne tak to vníma aj Terramar. Začína sa to prednými škrupinovými sedadlami, pokračuje multifunkčným volantom s dvoma samostatnými ovládačmi, končí sa páčkou voliča automatickej prevodovky, ktorá sa dostala pod volant na stĺpik riadenia. Takto má vodič všetky hlavné ovládacie prvky na dosah bez toho, aby musel dať ruky z volantu.
Plná digitalizácia
Cupra Terramar pristupuje k digitalizácii veľmi zodpovedne. Svedčia o tom aj dve obrazovky, ktoré sprostredkujú vodičovi všetky podstatné informácie. Digitálnu prístrojovú dosku s uhlopriečkou 10,25 palca dopĺňa veľká, až 12,9-palcová dotyková stredová obrazovka infotainmentu. Nechýba ani Head-up displej. Ten tvorí súčasť balíka Digital drive a premieta dôležité informácie na čelné sklo do zorného poľa vodiča. Medzi dôležité inovácie patrí aj podsvietená posuvná lišta na ovládanie teploty klimatizácie a hlasitosti audiosystému. K osobitej atmosfére v interiéri prispieva aj ambientné osvetlenie na prístrojovom paneli a v čalúnení dverí.
Široká variabilita
Na vozidlo kategórie SUV ponúka Terramar až nečakanú variabilitu. Vďaka posuvným zadným sedadlám môže objem batožinového priestoru narásť z 540 až na 602 litrov. V prípade potreby ho zväčšíte sklopením asymetricky delených operadiel do roviny. Variabilitu v oblasti konektivity predstavuje možnosť pripojenia mobilných telefónov prostredníctvom rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Bezdrôtovo, a to aj vrátane nabíjania s chladenou podložkou.
Myslí ekologicky
Tmavomodrý interiér Deep Ocean obsahuje škrupinové športové sedadlá, pričom strednú časť ich operadla a sedáka pokrýva látka utkaná z vlákien Seaqual® Yarn vyrobených z recyklovaných plastov vylovených z mora a vyzbieraných na plážach, pri ústiach riek a v jazerách. Aj tmavosivý interiér Moon Light využíva udržateľné materiály. V tomto prípade sú prostredné časti sedadiel potiahnuté mikrovláknom Dinamica, vyrobeným najmenej zo 73 % recyklovaného materiálu z odevov a PET fl iaš. Pri tmavo vínovom interiéri High Canyon dostali športové sedadlá kompletné čalúnenie kožou vypracovanou s využitím rastlinných materiálov.
Päť motorov, z toho dva plug-in hybridy
Model Cupra Terramar ponúka na výber 5 rozličných benzínových motorov využívajúcich tri technológie. Zvoliť si môžete dva benzínové motory 2.0 TSI s pohonom všetkých kolies 4Drive a výkonom 150 kW (204 k) a 195 kW (265 k) vo verzii Veloz (VZ), jeden mild hybrid 1.5 eTSI s výkonom 110 kW (150 k) a pohonom predných kolies a dva plug-in hybridy (eHybrid) s výkonmi 150 kW (204 k) a vo verzii VZ až 200 kW (272 k), pričom na elektrický pohon dokážu vďaka 19,7 kWh batérii prejsť do vzdialenosti až 100 km. Všetky motory spolupracujú výlučne s dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Berte, kým je
Cena modelu Cupra Terramar sa na Slovensku začína od 39 990 eur s mimoriadne bohatou bezpečnostnou a komfortnou výbavou vrátane Full LED osvetlenia vpredu, aj vzadu. Ak si stihnete objednať vozidlo do konca roka, dostanete balík výbavy First edition v hodnote 1 490 eur v cene vozidla. Okrem ďalších prvkov obsahuje aj 3-zónovú klimatizáciu, adaptívny tempomat, vyhrievaný volant, či otváranie veka batožinového priestoru pohybom nohy pod zadným nárazníkom.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.