AKTUALITA

Škoda zmenila svoje plány: Spaľovacie motory tu budú dlhšie, než by ste čakali

Škoda prehodnocuje stratégiu. Spaľovacie motory ostanú vo výrobe až do roku 2030, hoci značka pokračuje v elektrifikácii.

Vydané  Text: 

Škoda urobila dôležitý krok vo svojej stratégii. Hoci automobilový svet smeruje k elektrifikácii, český výrobca oznámil, že modely so spaľovacími motormi zostanú vo výrobe minimálne do roku 2030. Neznamená to však, že sa elektromobily dostanú na vedľajšiu koľaj – práve naopak. Škoda plánuje pokračovať vo vývoji elektrických vozidiel, ale prispôsobuje tempo transformácie aktuálnemu dopytu.

Škoda Motor.

Súčasný trh s elektromobilmi čelí viacerým výzvam, ktoré ovplyvňujú celý automobilový priemysel. Podľa údajov ACEA, predaj elektrických vozidiel klesol do augusta 2024 o 5,5 %, pričom sa predalo 1 213 626 kusov. Hlavnými dôvodmi tohto poklesu sú vysoké ceny, stále nedostatočná nabíjacia infraštruktúra a obmedzená autonómia týchto áut. Tieto problémy sú však vnímané globálne a ovplyvňujú nielen Škodu.

Klaus Zellmer, generálny riaditeľ Škody, uviedol v rozhovore pre Autocar, že značka bude pokračovať v ponuke elektrických modelov, avšak transformácia sa spomalí. „Spomalíme transformáciu na 100 % elektrické vozidlá a prehodnotíme časovú os,“ povedal Zellmer.

Novinky od Škody: Elektromobily aj spaľovacie motory

Škoda už predstavila facelift modelov Enyaq a Elroq a do budúcnosti plánuje pridať ďalšie elektrické vozidlá, ako napríklad model Epiq či elektrický van s dĺžkou 4,7 metra. Tento nový elektrický model by dokonca mohol zdediť ikonické meno Octavia, hoci jeho uvedenie na trh sa odkladá na roky 2027 alebo 2028. Zatiaľ však Škoda vidí príležitosť ponechať spaľovacie motory v hre.

Zellmer potvrdil, že modely Fabia, Kamiq a Scala, ktoré sa pôvodne mali prestať vyrábať v roku 2027, zostanú vo výrobe až do konca tohto desaťročia. To znamená, že spaľovacie motory dostávajú ešte pár rokov „života“.

Škoda Motor.

Vždy sme hovorili, že dáme spotrebiteľom to, čo chcú, a nie to, čo si myslíme, že je správne. A vždy sme hovorili, že budeme maximálne flexibilní,“ poznamenal Zellmer. Tento prístup je odrazom reality, keďže mnohí zákazníci stále preferujú spaľovacie motory kvôli ich cenovej dostupnosti a rozvinutejšej infraštruktúre pre fosílne palivá.

Inzercia

Sú celoročné pneumatiky pre každého? 5 mýtov, ktorým niektorí vodiči stále veria

Čo s elektromobilmi?

Zellmer tiež verí, že problémy s autonómiou elektromobilov sú často prehnané. „Kto denne najazdí 560 km? A ak áno, stačí zastaviť na nabíjačke, nabiť až 60 % a za 15 minút môžete pokračovať,“ tvrdí. Tieto slová naznačujú, že aj keď sa zákazníci zatiaľ plne nepreorientovali na elektromobily, zmeny prídu postupne.

Práve preto Škoda verí, že spotrebitelia potrebujú viac času na adaptáciu. A preto im značka ponúka obidve možnosti – ako spaľovacie, tak aj elektrické motory. To je príklad flexibilného prístupu, ktorý Škoda aplikuje na svoju budúcu stratégiu.







Inzercia

Inzercia