SERVIS

Mokrý rozvodový remeň: Revolúcia alebo katastrofa? Mal byť lepší, namiesto toho spôsobuje problémy

Moderná technika neustále napreduje a prináša množstvo pokrokových riešení. Tie najprielomovejšie z nich pritom spočiatku vyvolávali veľké množstvo znepokojení. Mokrý rozvodový remeň bol však prípadom, kedy sa najhoršie obavy naplnili.

Vydané  Text: 

Čo robia rozvody motora? Či už sa jedná o motory, alebo nešťastnú životnú fázu, slovo „rozvod“ popisuje niečo, čo je neradno podceniť. V prípade spaľovacích motorov sa jedná o sadu súčiastok, ktoré sú kľúčové pre perfektnú synchronizáciu dôležitých dielov motora a jeho plynulý chod. Pokiaľ dôjde k ich rozladeniu alebo úplnému zlyhaniu, môže to byť pre motor fatálne.

Základnou úlohou rozvodov je načasovanie kľukového hriadeľa s vačkovým hriadeľom. Vďaka tomu sa sacie a výfukové ventily budú otvárať v správny moment. To zaručuje, že nedôjde k fyzickému stretu ventilov s piestmi, a že spaľovanie vo valcoch bude prebiehať tak, ako má. Pri moderných motoroch však rozvody môžu poháňať aj iné dôležité diely, ako napríklad vodná pumpa, palivové čerpadlo, alternátor a iné.

Dnes sa v motoroch bežne používajú 2 typy pohonu rozvodov – reťaz alebo remeň, prípadne ich kombinácia. Rozvodová reťaz ponúka väčšiu pevnosť a je mazaná motorovým olejom, čím dosahuje dlhšiu životnosť. Jej opotrebenie sa však často prejavuje počuteľným ševelením a jej výmena býva finančne náročná. Remeň je z tejto dvojice tým priateľskejším riešením. Vyrábajú sa z gumy, vďaka čomu sú lacnejšie a veľmi tiché, no ich životnosť je podstatne kratšia. Nevyžadujú žiadne mazanie.

Inzercia

Inzercia

Mokrý rozvodový remeň

Z času na čas sa v automobilovom priemysle objaví nejaké technické riešenie, ktoré rozprúdi horúcu vlnu debát. Jedným z takýchto prípadov bolo predstavenie takzvaného mokrého rozvodového remeňa.

„Mokrými“ nazývame rozvodové remene, ktoré prichádzajú do neustáleho kontaktu s motorovým olejom. Táto myšlienka bola prvý krát predstavená v roku 2007, keď Ford vo svojom prepĺňanom naftovom motore 1.8 TDCi vymenil rozvodovú reťaz za remeň. Časť tohto remeňa bola neustále ponorená pod motorovým olejom, následkom čoho sa pri chode motora priebežne premazával.

V priebehu nasledujúcich rokov si koncepciu mokrého rozvodového remeňa začali adaptovať aj iné automobilky, najmä vo svojich malých a ekonomických trojvalcových motoroch.

Mal byť lepší, opak je pravdou

Práve koncept mokrého rozvodového remeňa rozdelil mechanikov a inžinierov po celom svete na dva protichodné tábory. Hlavným úmyslom tejto konštrukcie bolo už spomínané mazanie remeňa motorovým olejom, čo malo prispieť ku zníženiu trenia medzi remeňom a prevodmi rozvodov. Výsledkom mala byť podstatne vyššia životnosť rozvodového remeňa, ako aj zníženie spotreby.

Inzercia

Inzercia

Čas však odhalil závažné nedostatky tejto nezvyčajnej koncepcie, počnúc jej samotnou myšlienkou. Remene a motorový olej sa totiž neznášajú zrovna najlepšie. Dlhodobým pôsobením motorového oleja dochádza k rozkladu zmesi, z ktorej je rozvodový remeň vyrobený, čo má za následok jeho nižšiu životnosť. Tento efekt je pritom ešte silnejší, pokiaľ sa nedodrží správna špecifikácia motorového oleja. Častokrát proti opotrebeniu nepomohla ani špeciálna zmes, z ktorej sa tieto remene vyrábali.

Okrem toho je mokrý remeň často vystavovaný vysokým teplotám, ktoré motorový olej počas chodu dosahuje. To platí najmä v prípade motorov s malým obsahom, ktoré sú často preplňované, a na svoj objem disponujú pomerne veľkým výkonom.

Možné poruchy

V prípade opotrebenia mokrého rozvodového remeňa môžu hroziť dve závažné poruchy. Prvou z nich je strata tlaku motorového oleja. Značne opotrebený mokrý remeň môže časom začať praskať a rozpadať sa. Kúsky tohto remeňa väčšinou končia v olejovej vani, odkiaľ sú spolu s motorovým olejom nasaté do sacieho koša. Postupom času sa tak môže prísun oleja značne obmedziť, čoho následkom je dlhodobo zvýšená záťaž na komponenty po celom motore.

Ešte horším prípadom je však úplné zlyhanie mokrého remeňa. Závažná porucha akéhokoľvek typu rozvodov je všeobecnou hrozbou, ktorá postihuje zanedbané motory. Pre množstvo z nich to znamená stret sacích alebo výfukových ventilov s piestmi, následkom čoho je väčšinou veľmi drahá oprava, alebo nezvratné poškodenie.