ZAUJÍMAVOSŤ

Seat Leon: Ako tento prelomový model zmenil tvár španielskej automobilky a stal sa legendou?

SEAT Leon oslavuje štvrťstoročie od svojho debutu na autosalóne vo Frankfurte. Španielsky hatchback prepisuje históriu už 25 rokov.

Vydané  Text: 

Pred 25 rokmi, presne 1. októbra 1999, sa na autosalóne vo Frankfurte udialo niečo, čo navždy zmenilo kurz značky Seat. Po dlhšej absencii v segmente C sa španielska automobilka rozhodla vrátiť s modelom, ktorý mal byť pre ňu prelomovým – Leon. Tento hatchback, vtedy ešte len nováčik, sa rýchlo stal jedným z najvýznamnejších modelov značky a pre mnohých automobilových nadšencov symbolom španielskej automobilovej evolúcie.

Seat Leon.

Pri výbere mena Seat siahol do srdca Španielska, do mesta León, ktoré je známe nielen svojou krásou, ale aj bohatou históriou. León, ako historické kráľovstvo Pyrenejského polostrova, nesie v sebe kus španielskej identity, a práve túto esenciu chcel Seat preniesť aj do svojho modelu.

Geniálny návrh od Giugiara

Leon, navrhnutý legendárnym talianskym dizajnérom Giorgettom Giugiarom, bol postavený na základoch druhej generácie Toleda. Giugiaro, známy svojím citom pre elegantné a zároveň odvážne línie, vytvoril automobil, ktorý okamžite zaujal. Na rozdiel od mnohých svojich konkurentov však neprišiel vo viacerých verziách karosérie – Seat stavil na päťdverový model. Hoci bolo auto postavené na rovnakej platforme ako Volkswagen Golf IV a Audi A3, Španieli museli rešpektovať určité limity stanovené Volkswagenom. V Nemecku totiž nechceli, aby Leon priamo konkuroval Golfu, a tak bol model obmedzený na jednu karosársku verziu.

Seat Leon.

Aj napriek týmto obmedzeniam sa značke podarilo s Leonom preraziť. Nebolo to len o dizajne, ale aj o technológii. Tento model totiž ako prvý v portfóliu značky ponúkol pohon všetkých štyroch kolies a šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Navyše, športová verzia s výkonom 180 koní prekonala pomyselnú výkonnostnú hranicu, čím Seat ukázal, že je pripravený konkurovať aj v segmente športových hatchbackov.

Výkon a technológie na dosah ruky

Vývoj Leonu nebol lacný. Celý projekt stál približne 35 miliárd pesos, čo zodpovedá dnešným 3,8 miliardám eur. Táto investícia však priniesla svoje ovocie. Zákazníkom bola ponúknutá široká škála verzií – od ekonomických modelov s nezničiteľnými dieselovými motormi 1.9 TDI s výkonom 90 a 110 koní, až po dynamickejšie a športovejšie verzie, ako FR, Cupra R a dokonca Cupra 4 s pohonom všetkých kolies.

Seat Leon.

Leon sa stal symbolom spoľahlivosti a výkonu, najmä vďaka turbodieselovým motorom. Základné verzie boli vybavené 1,4-litrovým benzínovým motorom s výkonom 75 koní alebo 68-koňovým SDI dieselom. Športovejšie verzie, ako Leon Sport a Leon FR, priniesli 1,8-litrový motor 20vt s výkonom 180 koní. To znamenalo, že španielsky hatchback nemal problém držať krok s konkurenciou na diaľniciach či kľukatých cestách.

História, ktorá sa píše ďalej

Prvá generácia sa vyrábala až do roku 2005 a počas tejto doby bolo predaných neuveriteľných 514 438 kusov. Tento úspech uvoľnil cestu pre druhú generáciu, ktorá sa dostala na trh práve v roku 2005, a tentokrát niesla dizajnový rukopis ďalšieho talianskeho majstra – Waltera da Silvu.

Leon sa počas svojej 25-ročnej histórie stal kľúčovým modelom. Nielenže upevnil pozíciu značky Seat na automobilovom trhu, ale aj pomohol definovať nový štandard pre kompaktné hatchbacky. S každou generáciou prichádzajú inovácie, ktoré tento model udržujú na vrchole. A aj dnes, po štvrťstoročí, je Leon synonymom výkonu, spoľahlivosti a španielskeho dizajnu, ktorý oslovuje vodičov po celom svete.

Nový SEAT Leon: V predaji ako hatchback aj kombi, vo verzii eHybrid prejde 100 km na jedno nabitie







Inzercia

Inzercia