NOVINKA
Čo stojí výmena batérií v populárnych elektromobiloch? Cena sa pohybuje od 4 000 do 33 000 eur
Ceny výmeny batérií v elektromobiloch sa výrazne líšia podľa krajín a modelov. Tieto náklady sú jednou z hlavných výziev pre budúcich majiteľov EV.
Vydané Text: Marek Lehmann
Ak ste premýšľali niekedy nad tým, či si kúpiť nový elektromobil alebo skôr siahnuť po tom z druhej ruky, určite vás ako jeden z faktorov napadla kapacita batérií. Cena výmeny batérie nie je určite lacná záležitosť. Pri elektromobiloch výška výmeny závisí od konkrétneho modelu a regiónu, pričom sa môže dramaticky líšiť.
Elektromobily sú často drahšie ako ich benzínové alebo hybridné verzie práve kvôli nákladným batériám, ktoré obsahujú vzácne suroviny. Náklady na batérie môžu tvoriť 17 % až 30 % z celkových výrobných výdavkov vozidla. Ak sa batéria musí vymeniť, cena sa môže pohybovať od 4 000 do 33 000 eur, v závislosti od toho, či sa mení iba jeden modul alebo celá jednotka. To je celkom široké cenové spektrum. Batérie sú ale kľúčovým prvkom elektromobilov, určujúc ich dojazd a výkonnosť. Väčšia batéria znamená dlhší dojazd. A často aj vyššiu cenu.
Inzercia
Cena batérie závisí ale najmä od jej chemického zloženia. Podľa Bloombergu sú napríklad LFP (lithium-iron-phosphate) batérie lacnejšie než NMC (nickel-manganese-cobalt) Li-ion batérie. Pre porovnanie, v Číne koncom roka 2023 stála LFP batéria približne 130 USD za kWh, zatiaľ čo NMC batéria v Európe sa predávala za zhruba 150 USD za kWh.
75 kWh batéria pre Teslu Model Y Performance, vyrobená v Nemecku, stojí viac ako 11 250 eur. Na auto v hodnote takmer 60 000 € to nie je vôbec zlé. V prípade 87 kWh batérie Renaultu Scénic francúzskej výroby sa cena vyšplhá na vyše 13 000 eur. Keď sa pozrieme na Fordu F-150 Lighting so 131 kWh batériou, cena stúpne na 18 340 dolárov (16 565 eur). To sú ale výrobné náklady.
Tieto sumy sa pri výmene batérií násobia dvakrát alebo dokonca trikrát. Impozantná 87 kWh batéria Scénicu E-Tech vo verzii Long Range stojí vo Francúzsku ohromných 25 000 eur. 60 kWh batéria, ktorou sú vybavené verzie SUV, stojí o 3 000 eur menej. Stále je to ale o 5 000 € viac ako v Mégane E-Tech, ktorý používa presne tú istú batériu. Čo sa týka očakávaného Renaultu 5 Electric a jeho 52 kWh batérie – stojí 14 400 eur.
Ide síce o ceny pre francúzsky trh, ale od tých v iných krajinách EÚ sa príliš nelíšia. A to bez započítania práce a iných častí, ktoré možno bude potrebné v tomto procese vymeniť. Francúzska značka nie je jediná s takými vysokými cenami. Výmena batérie Hyundai Ioniq 5 s batériou nad 80 kWh môže stáť viac ako 33 000 eur. Pozor, toto je cena, ktorú zákazník uviedol za výmenu batérie v Kanade – mimochodom v krajine s iba 5 % DPH.
Podobne vysoké ceny platia aj pre ďalšie značky, ako Hyundai, kde výmena batérie Ioniq 5 môže dosiahnuť viac ako 33 000 eur. Niektorí používatelia BMW zaznamenali ceny na výmenu batérie pre model i3 mimo záruky na úrovni 17 000 eur. V USA stojí batéria pre Ford F-150 Lightning Long Range okolo 4 400 dolárov za modul a približne 32 000 eur za celú batériu. Väčšina výrobcov poskytuje na batérie záruku 8 rokov alebo 160 000 kilometrov, no platí to len v prípade, že ich kapacita klesne pod 70 %.
Hoci so 100 kWh batériou môže byť 70 kWh stále postačujúce, pri menších batériách, napríklad 50 kWh, to znamená podstatný pokles dojazdu. Nedivíme sa, že výmena batérie je najväčším strašiakom pre majiteľov starších elektromobilov. Štúdie však naznačujú, že batérie môžu vydržať 15 až 20 rokov, a prípady, kedy bolo treba skutočne vymeniť degradovanú batériu sú zriedkavé a častejšie sa vyskytujú pri starších modeloch, ako Tesla Model S a Nissan Leaf.
Porsche má nový patent, ktorý môže zachrániť spaľovacie motory. Stane sa bežnou realitou?
Zdroje: Bloomberg