PORADŇA
Koľko prechodov na oranžovú vás pripraví o vodičský preukaz?
Medzi motoristami existujú mýty a domnienky, ktoré sa týkajú pokút aj pravidiel cestnej premávky. Môže motorista prejsť cez oranžovú?
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Mnoho vodičov sa často riadi domnienkami, aspoň čo sa týka pokút a pravidiel cestnej premávky. Je zvláštne, že namiesto toho, aby si ľudia pozreli Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 alebo Vyhlášku o dopravnom značení č. 30/2020, radšej zostávajú v neistote. Ak by sa do nich pozreli, zistili by, že nie je také zložité sa v nich zorientovať a že sú napísané tak, aby boli zrozumiteľné pre každého.
Komplikácie však nastávajú, keď sa dá určitý zákon vykladať rôznymi spôsobmi alebo keď je previazaný s ďalšími právnymi predpismi, ktoré stanovujú výnimky či ďalšie podmienky. Pri pravidlách týkajúcich sa semaforov, respektíve svetelnej signalizácie, sú zákony vo väčšine prípadov jasné, až na jednu malú výnimku. Tie najdôležitejšie informácie sme pre vás zhrnuli v tomto článku.
Inzercia
Každý z nás občas pochybí
Možno sa to stalo aj vám. Večer sa už tešíte domov z práce a ako prichádzate k semaforu a v tom momente zhasne zelená a rozsvieti sa žltá. Vodič často rýchlo uvažuje, či to ešte stihne, a radšej pridá plyn, aby prešiel križovatkou ešte na hrane medzi žltou a červenou. Väčšina z nás si v takýchto chvíľach povie, že to bolo LTT („len tak tak“). No hoci je táto situácia pre vodičov veľmi známa, zákony a pravidlá cestnej premávky by sa mali dodržiavať bez ohľadu na to, či križovatku prechádzate sami alebo s ostatnými.
Za zmienku tiež stojí, že to, čo vodiči bežne nazývajú oranžovou, je podľa vyhlášky o dopravnom značení v skutočnosti žltá. Oranžová sa používa v cestnej premávke len pri reflexných prvkoch alebo dočasnom prekrytí dopravných značiek.
Žltá neznamená pridaj
Čo vlastne znamená žlté svetlo na semafore, ktoré mnohí nesprávne označujú za oranžové? Podľa § 15 ods. 2 Vyhlášky o dopravnom značení č. 30/2020 znamená žlté svetlo „Čakaj“. Ak svieti súčasne červená a žltá, vodič má ešte stáť, no pripraviť sa na rozjazd. Naopak, keď svieti len žltá, je to signál, aby čakal. Nie je možné, aby súčasne svietila zelená aj žltá.
V praxi však vodič nemusí vždy zvládnuť zastaviť, keď sa žlté svetlo rozsvieti, a mohlo by to byť nebezpečné pre neho aj ostatných účastníkov premávky. Zákon počíta s touto možnosťou a stanovuje, že ak už je vodič pri semafore tak blízko, že nemôže bezpečne zastaviť, môže pokračovať v jazde. Toto pravidlo je však závislé od okolností, ako je rýchlosť a vzdialenosť vozidiel.
Ak je možné bezpečne zastaviť, vodič to musí urobiť. Pridávať plyn na žlté svetlo je neprípustné – ak je zastavenie nebezpečné, môže vodič prejsť aj cez červenú, no oranžová trvá dostatočne dlho na to, aby takáto situácia nastala len zriedkavo. Napriek tomu, že pre mnohých je tento výklad nepríjemný, zákon jasne hovorí, že vodiči musia zastaviť na žltú, ak je to bezpečné.
A teraz sa dostávame k odpovedi na otázku – koľko prejazdov na oranžovú (žltú) vás pripraví o vodičák? V sadzobníku pokút ukladaných v blokovom konaní nie je uvedená žiadna sankcia za prejazd na žlté svetlo na semafore. Ale bavíme sa o scenári, kde žlté svetlo stále svieti. Ak už bliká, môžete s vozidlom prejsť, ale musíte zvýšiť pozornosť a riadiť sa ostatnými pravidlami cestnej premávky – teda zvislým a vodorovným značením a pravidlom pravej ruky. Povedzme si ale pravdu, vo väčšine prípadov keď chcete stihnúť oranžovú, automaticky zošliapnete plynový pedál a pokiaľ by vás pri takomto úkone videli policajti, asi by vám naparili pokutu za prekročenie rýchlosti a nebezpečnú jazdu.
A čo červená?
Na rozdiel od žltej je pravidlo pre červenú veľmi jednoduché – znamená „Stoj“. Vodič musí zastaviť pred križovatkou a nesmie cez ňu prejsť, ani keď je križovatka prázdna. Výnimky môžu nastať iba vtedy, ak musíte uvoľniť miesto vozidlám s právom prednostnej jazdy, ako sú sanitky či hasiči. V prípade, že prejdete na červenú, hrozí vám pokuta 100 €, a ak pritom ohrozíte iného účastníka premávky, môže pokuta dosiahnuť až 150 €. Ak dôjde k nehode, situácia sa posúva na vyššiu úroveň, a to aj so zodpovedajúcimi sankciami a odobratím vodičského oprávnenia.
Trikrát a dosť
Nezastavenie na červenú sa považuje za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky. Ak sa vám to stane trikrát v priebehu dvanástich mesiacov, môžete prísť o vodičský preukaz a musíte absolvovať doškoľovací kurz alebo preukázať svoju spôsobilosť. Keď vezmeme do úvahy všetky tieto faktory, čaká vás strata vodičského oprávnenia až do splnenia všetkých povinností, vrátane poplatkov za kurz, ktorý môže stáť až 850 eur. Všetko sa ale dá zjednodušiť – tým, že si na semafore chvíľu počkáte.