AKTUALITA

Dojazd 160 km a maximálka 100 km/h: Takto vyzerala zlatá éra elektromobilov

Aj napriek úspechom mali elektromobily problémy, ako vysoké ceny, nízky dojazd a dlhý proces nabíjania, ktoré obmedzovali ich dostupnosť.

Vydané  Text: 

Na začiatku 20. storočia boli elektromobily veľmi populárne a tvorili významnú časť automobilového trhu. Kvôli náročnému štartovaniu spaľovacích motorov a ich hlučnosti sa veľa ľudí rozhodlo pre elektromobily, ktoré boli tichšie, pohodlnejšie na používanie a mali celkom dostačujúci dojazd. Toto obdobie, od roku 1890 do 1910, je známe ako zlatá éra elektromobilov, pretože v USA tvorili až 38 % predaja automobilov, čo predstavovalo približne 38 000 kusov.

Stojí za zmienku, že mnohé z týchto prvých elektromobilov boli obzvlášť obľúbené a predávané ženám. Prvé autá na benzín potrebovali na naštartovanie obrovskú silu a kľuka s opačným efektom mohla zlomiť ruku dospelému mužovi – nehovoriac o tom, ako nepríjemne zapáchali. Mnoho žien považovalo ticho, nedostatok vôní a jednoduchosť používania elektrických áut za mimoriadne výhodnú a výrobcovia automobilov tak na tento podnet reagovali rovnako.

Le Jamais Contente

Le Jamais Contente

Historickým medzníkom bol rok 1899, keď elektromobil Le Jamais Contente dosiahol ako prvé vozidlo na svete rýchlosť 100 km/h. Medzi najznámejších výrobcov patrila spoločnosť Detroit Electric, ktorá vyrobila viac ako 13 000 elektromobilov. Tieto vozidlá boli ideálne na mestskú dopravu s dojazdom okolo 70 km a maximálnou rýchlosťou 30 km/h.

Na jedno nabitie aj 160 kilometrov dojazdu

Významným pokrokom bol aj model Fritchle Electric, ktorý prešiel 160 km na jedno nabitie a bol vybavený prvými rekuperačnými brzdami. Tými sa už štandardne pri brzdení vracala energia naspäť do batérie vozidla. Elektromobily sa nevyužívali len na osobnú dopravu, ale aj na rozvoz mlieka, pošty a dokonca v policajných a záchranárskych zložkách.

detroit ev 1920

Inzercia

Inzercia

Aj napriek úspechom mali elektromobily problémy, ako vysoké ceny, nízky dojazd a dlhý proces nabíjania, ktoré obmedzovali ich dostupnosť. Zánik zlatej éry elektromobilov prišiel s príchodom elektrického štartéra pre spaľovacie motory, ktorý zjednodušil ich používanie. Vývoj elektromobilov sa následne pozastavil až do roku 2010. Vtedy boli predstavené moderné modely ako Nissan Leaf a Tesla Model S. Dnes už je nástup elektromobilov značný a v niektorých krajinách dokonca predbehol predajmi autá so spaľovacími motormi.

Zdroj: InsideEVs







Inzercia

Inzercia