Vysoké náklady, nízka efektivita: Výroba áut v západnej Európe sa dostáva do slepej uličky

Automobilky v Európe využívajú len 60 % svojej výrobnej kapacity, čo vedie k štrajkom, prepúšťaniam a sociálnemu napätiu. Ako sa zmení budúcnosť európskych tovární a čo to znamená pre zamestnancov a trh?

Vydané Text: 

Údaje z tovární sú znepokojujúce. Automobilky v Európe využívajú v priemere len 60 % svojej výrobnej kapacity, pričom niektoré továrne sú na tom ešte horšie. Výroba vozidiel sa postupne presúva na východ, čo spôsobuje spoločensko-sociálne a politické nepokoje u domácich výrobcov.

Zamestnanci Volkswagenu včera opäť protestovali proti plánovanému prepúšťaniu, ktoré je dôsledkom slabého vyťaženia tovární nemeckého koncernu. Tie fungujú hlboko pod svojou výrobnou kapacitou, no v porovnaní s niektorými inými výrobcami je na tom Volkswagen stále relatívne dobre. Priemerná efektivita kľúčových európskych automobiliek dosahuje len 60 %.

Stellantis Hordain: First Plant in the World to Produce Hydrogen-powered,  Electric and Combustion Engine Commercial Vehicles | Corporate  Communications | Stellantis

Stellantis

Stellantis a Renault majú podľa analýz agentúr ReutersGlobalData ešte nižšie miery využitia svojich tovární. Okrem Volkswagenu, Stellantisu a Renaultu boli analyzované aj výrobné údaje Mercedesu, Fordu a BMW. Údaje pochádzajú z tovární v ôsmich európskych krajinách, pričom štyri z nich majú drahšiu pracovnú silu (Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Veľká Británia) a štyri lacnejšiu (Česká republika, Slovensko, Španielsko a Turecko).

Priemerné využitie výrobných kapacít v európskych továrňach bolo vlani 60 %, čo predstavuje pokles oproti 70 % v roku 2019. Najvýraznejší prepad bol zaznamenaný v krajinách s drahšou pracovnou silou, kde efektivita klesla z 65 % na 54 %. Podľa GlobalData je pre zachovanie ziskovosti automobilových závodov potrebné dosahovať minimálne 70 % využitie výrobných kapacít, čo v súčasnosti dosahuje len málo tovární.

Ilustračná snímka. Volkswagen, výroba, závod, továreň

Náklady na pracovnú silu sú taktiež výrazne rozdielne. V Nemecku zarobí zamestnanec v továrni priemerne 56 eur za hodinu, zatiaľ čo v Česku je to 21 eur a v Turecku len 16 eur. Pre porovnanie, v Číne dosahuje priemerný hodinový zárobok robotníka iba tri eurá.

Problémy nastávajú, ak výrobca presúva výrobu menej predávaných modelov do tovární s vyššou pracovnou silou. To je prípad Volkswagenu, ktorý plánoval vyrábať elektromobily práve v Nemecku. V roku 2022 zarobil zamestnanec v nemeckej fabrike podľa údajov nemeckej automobilovej organizácie VDA v priemere 59 eur za hodinu. V porovnaní s tým, v Česku a Turecku sú priemerné hodinové mzdy podstatne nižšie.

Výroba dostupnejších áut

Podľa Stephana Soldanski, zástupcu odborového zväzu továrne v Osnabrücku, by manažment mal priniesť na trh vozidlá, ktoré si zákazníci môžu dovoliť – či už lacnejší elektromobil, alebo dostupnejšie auto so spaľovacím motorom.

Niektoré továrne, ako napríklad v Osnabrücku, sú v súčasnosti využité len na 30 % svojej kapacity. Továreň vyrába modely Porsche Boxster, Porsche Cayman a Volkswagen T-Roc, pričom sa očakáva, že výroba všetkých troch modelov skončí v roku 2026. Zatiaľ však neexistujú žiadne náhrady, ktoré by zabezpečili prácu v továrni. Podobné problémy zažíva aj fabrika Audi v Bruseli, kde pracuje takmer 3000 ľudí, no vyrába len jeden model, ktorý sa pre slabý odbyt blíži ku koncu svojej životnosti.

Ilustračná snímka. Volkswagen, výroba, závod, továreň

Západ vs. východ

Od roku 2019 predaj áut v Európe klesá, zatiaľ čo zisky automobiliek rastú. To poukazuje na fakt, že autá sa stávajú drahšími a výrobcovia sa zameriavajú na modely s vyššou maržou. Tento trend však zároveň nevyhovuje výrobným kapacitám tovární, ktoré zostávajú nevyužité. Podľa analytikov sa v najbližších rokoch ešte viac prehĺbia rozdiely medzi západoeurópskymi a východoeurópskymi továrňami, keďže čínski výrobcovia plánujú otvárať svoje výrobné závody práve vo východnej Európe.

Okrem Volkswagenu čelí podobným problémom aj Stellantis, ktorý taktiež ohlásil úsporné opatrenia. Renault už v roku 2021 predstavil plán na úspory vo výške troch miliárd eur. Stellantis plánuje do konca tohto roka znížiť počet zamestnancov o približne 20 000. V Taliansku vyvoláva presun výroby Stellantisu do Poľska a Srbska veľké sociálne a politické otázky. Efektivita závodu Fiat Mirafiori v Turíne klesla tento rok o 64 %. Talianski zamestnanci Stellantisu už ohlásili na október jednodňový výstražný štrajk, aby upozornili na pretrvávajúce problémy.

Zdroje:  Reuters