Vysoké náklady, nízka efektivita: Výroba áut v západnej Európe sa dostáva do slepej uličky
Automobilky v Európe využívajú len 60 % svojej výrobnej kapacity, čo vedie k štrajkom, prepúšťaniam a sociálnemu napätiu. Ako sa zmení budúcnosť európskych tovární a čo to znamená pre zamestnancov a trh?
Vydané Text: Eva Karolčíková
Údaje z tovární sú znepokojujúce. Automobilky v Európe využívajú v priemere len 60 % svojej výrobnej kapacity, pričom niektoré továrne sú na tom ešte horšie. Výroba vozidiel sa postupne presúva na východ, čo spôsobuje spoločensko-sociálne a politické nepokoje u domácich výrobcov.
Zamestnanci Volkswagenu včera opäť protestovali proti plánovanému prepúšťaniu, ktoré je dôsledkom slabého vyťaženia tovární nemeckého koncernu. Tie fungujú hlboko pod svojou výrobnou kapacitou, no v porovnaní s niektorými inými výrobcami je na tom Volkswagen stále relatívne dobre. Priemerná efektivita kľúčových európskych automobiliek dosahuje len 60 %.
Inzercia
Stellantis
Stellantis a Renault majú podľa analýz agentúr Reuters a GlobalData ešte nižšie miery využitia svojich tovární. Okrem Volkswagenu, Stellantisu a Renaultu boli analyzované aj výrobné údaje Mercedesu, Fordu a BMW. Údaje pochádzajú z tovární v ôsmich európskych krajinách, pričom štyri z nich majú drahšiu pracovnú silu (Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Veľká Británia) a štyri lacnejšiu (Česká republika, Slovensko, Španielsko a Turecko).
Priemerné využitie výrobných kapacít v európskych továrňach bolo vlani 60 %, čo predstavuje pokles oproti 70 % v roku 2019. Najvýraznejší prepad bol zaznamenaný v krajinách s drahšou pracovnou silou, kde efektivita klesla z 65 % na 54 %. Podľa GlobalData je pre zachovanie ziskovosti automobilových závodov potrebné dosahovať minimálne 70 % využitie výrobných kapacít, čo v súčasnosti dosahuje len málo tovární.
Náklady na pracovnú silu sú taktiež výrazne rozdielne. V Nemecku zarobí zamestnanec v továrni priemerne 56 eur za hodinu, zatiaľ čo v Česku je to 21 eur a v Turecku len 16 eur. Pre porovnanie, v Číne dosahuje priemerný hodinový zárobok robotníka iba tri eurá.
Problémy nastávajú, ak výrobca presúva výrobu menej predávaných modelov do tovární s vyššou pracovnou silou. To je prípad Volkswagenu, ktorý plánoval vyrábať elektromobily práve v Nemecku. V roku 2022 zarobil zamestnanec v nemeckej fabrike podľa údajov nemeckej automobilovej organizácie VDA v priemere 59 eur za hodinu. V porovnaní s tým, v Česku a Turecku sú priemerné hodinové mzdy podstatne nižšie.
Výroba dostupnejších áut
Podľa Stephana Soldanski, zástupcu odborového zväzu továrne v Osnabrücku, by manažment mal priniesť na trh vozidlá, ktoré si zákazníci môžu dovoliť – či už lacnejší elektromobil, alebo dostupnejšie auto so spaľovacím motorom.
Niektoré továrne, ako napríklad v Osnabrücku, sú v súčasnosti využité len na 30 % svojej kapacity. Továreň vyrába modely Porsche Boxster, Porsche Cayman a Volkswagen T-Roc, pričom sa očakáva, že výroba všetkých troch modelov skončí v roku 2026. Zatiaľ však neexistujú žiadne náhrady, ktoré by zabezpečili prácu v továrni. Podobné problémy zažíva aj fabrika Audi v Bruseli, kde pracuje takmer 3000 ľudí, no vyrába len jeden model, ktorý sa pre slabý odbyt blíži ku koncu svojej životnosti.
Západ vs. východ
Od roku 2019 predaj áut v Európe klesá, zatiaľ čo zisky automobiliek rastú. To poukazuje na fakt, že autá sa stávajú drahšími a výrobcovia sa zameriavajú na modely s vyššou maržou. Tento trend však zároveň nevyhovuje výrobným kapacitám tovární, ktoré zostávajú nevyužité. Podľa analytikov sa v najbližších rokoch ešte viac prehĺbia rozdiely medzi západoeurópskymi a východoeurópskymi továrňami, keďže čínski výrobcovia plánujú otvárať svoje výrobné závody práve vo východnej Európe.
Okrem Volkswagenu čelí podobným problémom aj Stellantis, ktorý taktiež ohlásil úsporné opatrenia. Renault už v roku 2021 predstavil plán na úspory vo výške troch miliárd eur. Stellantis plánuje do konca tohto roka znížiť počet zamestnancov o približne 20 000. V Taliansku vyvoláva presun výroby Stellantisu do Poľska a Srbska veľké sociálne a politické otázky. Efektivita závodu Fiat Mirafiori v Turíne klesla tento rok o 64 %. Talianski zamestnanci Stellantisu už ohlásili na október jednodňový výstražný štrajk, aby upozornili na pretrvávajúce problémy.
Zdroje: Reuters