TEST

TEST Kia Sorento 2.2 CRDi AWD: Stelesnená evolúcia s variabilitou na maximum

Vylepšené Sorento predstavuje ideálnu kombináciu všetkého, čo dnešní vodiči očakávajú od moderného SUV – kvalitné spracovanie, moderné technológie a pohodlie.

Vydané  Text: 

Kia Sorento už dávno nie je lacnou alternatívou, Kórejci to myslia vážne. Už od jeho prvej verzie v roku 2002 bolo vidieť, že Kia má ambíciu konkurovať európskym značkám, no chcelo to istú dávku trpezlivosti a hlavne čas. Teraz, po štyroch generáciách, značka píše úplne iný príbeh.

Sme zvyknutí na to, že mnohí výrobcovia riešia facelift drobnými zmenami. Kia má ale svoj vlastný postup. Exteriér Sorenta prešiel radikálnou obmenou, pričom predná časť je teraz výraznejšia a sofistikovanejšia. Nová kapota zdôrazňuje jeho robustnosť, pričom logo presunuli na hornú časť kapoty. Skromné svetlomety prenechali teraz miesto dvom LED pásikom v tvare T, ktoré Kia nazvala Hviezdnou mapou (StarMap).

Zadná časť vozidla, inšpirovaná modelom Telluride, disponuje vertikálnymi zadnými svetlami, ktoré sa elegantne ovíjajú okolo karosérie. Nové horizontálne tvary a decentný integrovaný spojler pekne dopĺňajú impozantný vzhľad auta, zatiaľ čo nárazník a parkovacie senzory pridávajú zasa na praktickosti a bezpečnosti.

Inzercia

Inzercia

Technológia hrá kľúčovú rolu

Interiér Sorenta ťaží z výrazného osvieženia. Ponúka moderné a pohodlné prostredie, v ktorom sa cestujúci majú cítiť komfortne. Palubnej doske dominujú dve veľké obrazovky: 12,3-palcová dotyková obrazovka infotainmentu a 12,3-palcový digitálny prístrojový panel. Tieto displeje nielenže zaisťujú prehľadnosť a intuitívnosť ovládania, ale aj podčiarkujú technologické ambície značky.

Materiály použité vo vnútri dýchajú kvalitou. Nezáleží na tom, čoho sa dotknete, v interiéri sa jednoducho prekrývajú citlivo prepracované plasty, koža a ambientné osvetlenie. V strede nechali dva fyzické otočné ovládače, ktorými sa dá nastaviť napríklad vnútorná teplota alebo hlasitosť zvuku – našťastie. Informačno-zábavný systém ponúka online navigáciu, rozpoznávanie hlasu a Bluetooth konektivitu.

Inzercia

Väčší a praktickejší

Sorento vo vnútri citeľne narástlo. Máte tu priestor na „ubytovanie“ siedmich cestujúcich, čo oceníte hlavne vtedy, ak máte väčšiu rodinu. Tie dve zadné sedadlá sú úprimne skôr pre deti alebo niekoho flexibilného, ale ak ich potrebujete, sú tam. Stredný rad je však naozaj priestranný a ak budete mať prázdny kufor, iba ho posuniete dozadu a získate ďalšie miesto na nohy.

Takisto je tu množstvo vymožeností, ako je samostatná klimatizácia, USB zásuvky a vyhrievané sedadlá. Ja ako rodič oceňujem najmä to, že proces nastupovania a vystupovania nie je komplikovaný, ale naopak praktický. Hoc i len vtedy, ak potrebujete nainštalovať detskú sedačku. Dvere otvoríte dokorán a nemusíte sa báť, že šuchnete kus plechu alebo roztrhnete čalúnenie.

Tým, že zadné sedadlá je možné schovať do podlahy, vám v batožinovom priestore vznikne úplne rovná podlaha – ideálne na prevoz nejakého väčšieho kusu nábytku. Pozor však na ejho rozmery, trochu miesta uberajú podbehy kolies. Nakladacia hrana sa nachádza 790 mm nad zemou, čo značne uľahčuje nakladanie a vykladanie. Sorento tak ponúka nielen dostatok miesta pre pasažierov, ale aj pre ich batožinu, čo sú skvelé vlastnosti, ak pokukujete po aute, ktoré zvládne rodinné výlety a dlhé cesty.

Diesel nie je zlá voľba

Kia Sorento sa dodáva s rôznymi motorizáciami, pričom si môžete vybrať medzi hybridom, plug-in hybridom a dieselovým motorom. V tomto prípade tu máme 2.2CRDi VGT, motor so zdvihovým objemom 2 151 cm3, ktorý poskytuje výkon 194 k (142 kW) pri 3 800 ot./min a maximálny krútiaci moment 440 Nm medzi 1 750 a 2 750 ot./min. Je spojený s 8-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DCT. V porovnaní s hybridom (nie plug-in hybridom) vo výkone nie je až taký markantný rozdiel (215 k).

Naftová verzia Sorenta sa môže pochváliť naozaj tichým chodom motora. Pri zastavení auta alebo keď sa rozhodnete poriadne pridať plyn, sa samozrejme občas ozve o niečo hlasnejšie, ale žiadne nepríjemné hučanie to rozhodne nie je. To je skutočne znakom skvelej izolácie, ktorou auto disponuje vo všetkých svojich častiach. Cestovanie tak prebieha bez zbytočných rušivých zvukov.

Sorento jazdí tak, ako vyzerá. Ide o dosť veľké a ťažké auto, ale z hľadiska dynamických reakcií nepôsobí neohrabane. Nastavenie podvozka je až pozoruhodne dobré a mäkké, ale neizoluje všetko, čo sa deje pod kolesami. Ale aby som bola férová, toto SUV nie je žiadny zarytý pretekár, ale skôr parťák na dlhé trasy. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (9,5 s) nie je dosť rýchle na to, aby vás zarazilo do sedačky, ale na to auto určené nie je.

 

Jednou z vecí, ktoré mi prekážali, je spätná väzba brzdového pedálu. Brzdný výkon sa zdá byť relatívne slušný, ale nereaguje intuitívne, skôr ho musíte podupať, aby zastavil primerane rýchlo. Pohonné ústrojenstvo tiež ponúka veľmi obmedzené brzdenie motorom pri zjazde z kopca, pokiaľ neprevezmete radenie s páčkami.

Čo je veľmi pôsobivé, je to, aké úsporné je dieselové Sorento v skutočnom svete. Kombináciou okresiek, diaľnic a rýchlostných ciest som sa dostala na hranicu 6,4 l/100 km, a aj keď som sa ho snažila trochu potlačiť, aby si vypýtal viacej, cez 7,5 litra som sa nedostala. To je celkom slušný údaj, pretože so 67-litrovou nádržou tak môžete prejsť v plynulom tempe bezmála 900 kilometrov.

Test Kia Sorento 2.2 CRDi AWD.

Nové Sorento je vybavené množstvom asistenčných systémov, ktoré zvyšujú úroveň bezpečnosti. Medzi najdôležitejšie patrí varovanie pred kolíziou, detekcia chodcov, cyklistov a vozidiel, ako aj inteligentný tempomat a systém udržiavania jazdných pruhov. Ten posledný je tak trošku provokatér, do šoférovania kibicuje viac, ako by som chcela. Je jasné, že jeho primárnou funkciou je vám pomáhať, no ja som ho pár kilometrov otravovania začala automaticky pri štarte vypínať.

Záver

Kia opäť dokázala, že jej vozidlá ponúkajú nielen štýl, ale aj praktickosť, čo zaručuje spokojnosť zákazníkov. Nové Sorento tak predstavuje ideálnu kombináciu všetkého, čo dnešní vodiči očakávajú od moderného SUV – kvalitné spracovanie, moderné technológie a pohodlie, na ktoré sa môžu spoľahnúť. I keď je aktuálnym vlajkovým modelom EV9, na Sorento v ponuke určite netreba zabudnúť.

Technické údaje Kia Sorento 2.2 CRDi AWD
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 815 x 1 900 x 1 700 mm
Rázvor  2 815 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 854 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 600 kg
Objem batožinového priestoru 179 / 902 / 2085 l
Výkon motora 142 kW/ 193 koní pri 3 800 ot./min
Krútiaci moment motora 440 Nm pri 1 750 – 2 750 ot./min
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňová automatická DCT
Objem nádrže 67 l
Palivo diesel
Zrýchlenie 9,5 s
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Spotreba – test 6,3 – 6,6 l/100 km
Cena – test 60 780 eur

 







Inzercia

Inzercia