ROZHOVOR

Halász z Eurowag: S naftou HVO 100 sa emisie dajú znížiť okamžite

Za skratkou HVO 100 sa skrýva nízkoemisná alternatíva nafty, ktorá sa zatiaľ využíva najmä v nákladnej doprave. Môžu ju však tankovať aj osobné autá s kompatibilným naftovým motorom.. Viac nám o HVO povedal David Halász, Head of alternative fuels zo spoločnosti Eurowag.

Vydané  Text: 

Odkedy ste začali klientom ponúkať palivo HVO 100?

HVO sme začali ponúkať v januári tohto roka. Stalo sa tak predovšetkým na základe požiadavky veľkej logistickej spoločnosti, ktorá potrebuje tankovať HVO na území Slovenska.

Odkiaľ pochádza palivo, ktoré si zákazníci môžu kúpiť na vašej čerpacej stanici?

Palivo nakupujeme od veľkoobchodného dodávateľa v Rakúsku a spĺňa všetky potrebné technické normy.

Za skratkou HVO sa skrýva nízkoemisná alternatíva nafty, ktorá sa zatiaľ využíva najmä v nákladnej doprave. Môžu ju však tankovať aj autá.

Aký je cenový rozdiel oproti klasickej nafte?

Obstarávacia cena HVO je vo všeobecnosti vyššia ako nafta. Na Slovensku sa v súčasnosti predáva približne o 50 % drahšie ako nafta, čo je výrazne drahšie ako napríklad v Čechách, kde je cena v porovnaní s naftou vyššia len o 15 až 20 %. V Rakúsku predávame HVO lacnejšie ako klasickú naftu, keďže na tento produkt sa tam neaplikuje spotrebná daň. Miestna maloobchodná cena teda závisí od platného národného daňového režimu (DPH, spotrebná daň, alebo daň z CO2, podľa toho, čo platí pre danú krajinu).

S akými legislatívnymi problémami sa stretávate pri intenzívnejšom presadzovaní nafty HVO 100 na Slovensku?

Pozitívom je, že nafta HVO sa nachádza v slovenskej legislatíve, môžeme ju teda predávať na čerpacích staniciach. Napríklad v Nemecku bol predaj možný až neskôr, od mája 2024. V Maďarsku, Poľsku a Rumunsku sa legislatíva ešte len pripravuje. HVO na Slovensku však musí spĺňať tie isté náležitosti ako nafta, teda povinnosť primiešavať biozložku, konkrétne 6,9 % FAME (metylester mastných kyselín). HVO je biopalivo samo o sebe, primiešavať teda biozložku do biopaliva nedáva zmysel. Navyše palivo tým stráca kvalitu aj z hľadiska ušetrených emisií. Do HVO, ktoré predávame, sa zložka FAME síce neprimiešava, ale práve preto je jeho cena za liter na území Slovenska výrazne vyššia. Sme jedinou krajinou v EÚ, ktorá má takúto zákonnú povinnosť.

Platia na toto palivo nejaké daňové, prípadne ekologické zvýhodnenia?

Žiaľ, na Slovensku nie je HVO nijak zvýhodnené ako napríklad v spomínanom Rakúsku, kde sa na HVO neuplatňuje spotrebná daň. Nevzťahuje sa naň ani žiadna iná výhoda z hľadiska mýta pre ťažkú nákladnú dopravu.

Fakty o HVO

  • Najväčším producentom HVO na svete je práve fínska spoločnosť NESTE.
  • HVO je označované ako XTL, teda X to Liquid.
  • HVO je číra kvapalina bez zápachu.
  • Pre predaj na čerpacej sa môže uskladniť len v čistej nádrži.

Aký je rozdiel medzi HVO a bionaftou a aké sú jeho výhody?

HVO (hydrogenizovaný rastlinný olej) je biopalivo vyrobené z obnoviteľných surovín, predovšetkým z rastlinných a živočíšnych tukov, vrátane použitého kuchynského oleja. Niekedy sa mylne zamieňa s bionaftou, alebo FAME (metylester mastných kyselín). Mnohí dopravcovia si pod bionaftou automaticky predstavujú palivo B100, ktoré spôsobuje problémy, lebo rýchlo degraduje a zanáša filtre. HVO 100 vydrží veľmi dlho bez akýchkoľvek usadenín v nádrži. Hlavné rozdiely medzi obnoviteľnou naftou HVO a bionaftou sú v ich chemickom zložení, výkonnosti v chladnom počasí a v skladovacích vlastnostiach. Bionafta a fosílna nafta majú odlišné zloženie, preto sa nemôžu navzájom nahradiť.

Za skratkou HVO sa skrýva nízkoemisná alternatíva nafty, ktorá sa zatiaľ využíva najmä v nákladnej doprave. Môžu ju však tankovať aj autá.

Ako sa zákazníci dostanú k bionafte HVO? Pre koho je určená?

Presnejšie je pomenovanie obnoviteľná nafta, alebo syntetická nafta. Je určená pre našich klientov z oblasti ťažkej nákladnej dopravy, ktorých zákazníci požadujú používanie alternatívneho paliva práve pre znižovanie emisií až do 90 %. Z hľadiska aplikácie je to najjednoduchšie alternatívne palivo, keďže nevyžaduje výmenu vozového parku a infraštruktúra je zabezpečená. HVO môžu tankovať aj osobné vozidlá, ako to robím ja so svojou služobnou Octaviou.

Ak je na viečku naftovej nádrže označenie XTL, automobil je kompatibilný s HVO, pričom nie je potrebná ani úprava vozidla. Pri osobných autách vidíme potenciál predovšetkým pre vozové parky, kde firmy potrebujú znižovať emisie a práve HVO by mohlo oddialiť prechod na elektromobilitu. V sieti Eurowag je v súčasnosti viac ako 330 čerpacích staníc pre kamiónovú dopravu, kde sa dá natankovať HVO. Väčšina z nich sa nachádza v krajinách Škandinávie a Beneluxu, šesť z nich patrí spoločnosti Eurowag — EW Malacky a EW Ort (Rakúsko), ďalšie štyri máme v Čechách.

Aké sú skúsenosti s predajom HVO 100 v iných krajinách? Je tam rastúci trend, alebo je to veľmi okrajové palivo? Ak áno, prečo?

HVO začalo byť populárne v druhej polovici 2023. Keďže väčšina našich zákazníkov sú spoločnosti z východnej časti EÚ, majú záujem tankovať HVO v strednej Európe alebo v Nemecku, pričom zatiaľ nie všade to legislatíva umožňuje. Trendom však je, že koncoví zákazníci tlačia na dopravcov, aby tankovali HVO.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

ODPORÚČANÉ