AKTUALITA

Európske krajiny napredujú v znižovaní emisií, no nie všetci sú na jednej vlne

Nórsko vyniká v znižovaní emisií vďaka vysokému predaju elektromobilov, trhový podiel elektrických vozidiel v EÚ pomaly rastie.

Vydané  Text: 

Európske krajiny sa v posledných rokoch intenzívne snažia znížiť škodlivé emisie skleníkových plynov z nových automobilov. Podľa najnovšej správy Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) sa celému kontinentu znižovanie emisií darí. CO2 z nových áut je nižšie o 2 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Napriek týmto pozitívnym správam dva z najväčších automobilových trhov v Európe – Taliansko a Nemecko – zaznamenali nárast.

V Nemecku sa emisie z nových áut zvýšili o 6,6 %, čo predstavuje značný negatívny trend v porovnaní s inými krajinami. Podobný problém je v Taliansku, kde sa emisie zvýšili o 0,7 %. Vodiči v týchto dvoch krajinách navyše vypúšťajú CO2 nad priemer EÚ. Taliansko dosahuje priemer 120 g/km, zatiaľ čo Nemecko 113 g/km, pričom priemer EÚ je 108 g/km. Obe tieto krajiny čelia výzvam nielen v znižovaní emisií, ale aj v podpore predaja ekologickejších áut, akými sú elektrické vozidlá.

Inzercia

Inzercia

V iných častiach Európy, najmä v krajinách ako Bulharsko a Pobaltské štáty, tiež zaznamenávajú znižovanie, avšak priemerné hodnoty CO2 sú stále pomerne vysoké. Bulharsko zaznamenalo zníženie o 2,9 %, no priemerné emisie nových áut tam dosahujú až 130,8 g/km. V Estónsku sú hodnoty emisií 134,5 g/km (-4,9 %), Litva má priemer 129,9 g/km (-4,4 %), zatiaľ čo Lotyšsko dosahuje 132,1 g/km (-1,8 %). Tieto čísla poukazujú na fakt, že východná Európa sa ešte musí zamerať na znižovanie emisií z dopravy o čosi intenzívnejšie.

Dá sa to aj opačným smerom

Na druhej strane, krajiny ako Nórsko dosahujú mimoriadne pozitívne výsledky. V Nórsku, kde viac ako 90 % predaja nových áut tvoria elektromobily, sú priemerné emisie z nových vozidiel len 14,5 g/km, čo je výsledok zníženia o 19 % v porovnaní s rokom 2022. Tento škandinávsky líder v ekologickej doprave slúži ako príklad pre ostatné krajiny v Európe, ako zvládnuť prechod na bezemisnú dopravu.

Voyah FREE Electric SUV Delivery Started In Norway, Price Starts At 73,200  USD

Podľa ACEA je dôvodom zvyšovania emisií v niektorých krajinách stále slabá penetrácia elektromobilov na trhoch. Súčasne aj relatívne malý pokles predaja benzínových a naftových áut. Napríklad, trhový podiel batériových elektrických vozidiel (BEV) v EÚ vzrástol medzi rokmi 2022 a 2023 o 2,5 %, z 12,1 % na 14,6 %. Napriek tomu predaj benzínových vozidiel klesol len o 1,1 % a naftových o 2,8 %. Na dosiahnutie výraznejších zmien bude potrebné nielen zvýšiť predaj elektromobilov, ale aj rýchlejšie nahradiť autá so spaľovacím motorom ekologickejšími alternatívami.

Inzercia

Inzercia

Zdroje:  ACEA