PORADŇA

Turbo-okružná križovatka. Poznáte ju a viete sa v nej pohybovat?

Prinášame vám pár informácií o relatívne novom type križovatiek na Slovensku a snáď aj pár dobrých rád.

Vydané  Text: 

Počas posledných 23 rokov okružné križovatky (OK) nahradili v mnohých mestách klasické semaformi riadené alebo neriadené križovatky. Hlavným dôvodom výstavby kruhových objazdov je ich vyššia výkonnosť a bezpečnosť cestnej premávky. Bezpečnosť zaisťujú hlavne nižšie rýchlosti (20 – 40 km/h) a zjednodušená dopravná situácia len s odbočeniami vpravo. Postupom času sa (pod vplyvom zvyšovaniu intenzity dopravy) začali navrhovať dvojpruhové okružné križovatky. Pridanie ďalších pruhov však so sebou prinieslo neželané komplikácie.

Vodiči musia na vjazde dávať prednosť dvom nadradeným dopravným prúdom na okruhu, čím sa zvyšuje počet kolíznych bodov. Možnosť prechádzania z pruhu do pruhu a vzájomného prepletania sa vozidiel na okruhu výrazne zvýšila riziko vzniku dopravných nehôd. Obzvlášť nebezpečné sú manévre pri výjazde z vnútorného pruhu na okruhu. Tento fakt a zvýšená nehodovosť viedli k novému riešeniu: turbo-okružnej križovatke.

Môžete sa stretnúť aj s názvami turbo kruhový objazd, turbínový kruhový objazd. Ľudovo nazývaný aj turbokruháč. Ide o trefné pomenovanie, pretože geometria osí jazdných pruhov pripomína tvar lopatiek turbíny. Tento typ križovatky je v zahraničí roky bežný javom. Z hľadiska rýchlosti a hustoty výstavby je Slovensko v tomto smere ešte v plienkach. Ale aby sme neboli zlí. V súčanosti nájdete TOK v Žiline, Trenčíne, pri Triblavine, v Nitre či Rimavskej Sobote. O pár týždňov sa otvorí vo Zvolene a výstavba ďalšieho sa začala vo Vrábľoch.

Turbo-okružna križovatka (TOK)

Viete prečo existujú? Podstata návrhu TOK spočíva v znižovaní interakcie medzi vozidlami a zároveň má redukovať celkový počet kolíznych bodov. Pre odbornejšie vysvetlenie sme sa pozreli do dokumentu PROJEKTOVANIE TURBO-OKRUŽNÝCH KRIŽOVATIEKTOK z dielne Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR z roku 2015. V kapitole 3, odsek 3.1 je TOK definovaný ako „špeciálny typ okružnej križovatky s dvomi alebo viacerými špirálovito usporiadanými jazdnými pruhmi na okružnom jazdnom páse, do ktorého vstupujú tri alebo viacero ramien pozemných komunikácií“.

Automobily sa v križovatke pohybujú po špirálovito vedených jazdných pruhoch okružného pásu, ktoré zabezpečujú plynulý prejazd križovatkou bez nutnosti zmeny jazdného pruhu. Tým sa eliminuje prepletanie na okruhu a kríženie kolíznych bodov pri výjazde.

Ďalej sa v dokumente uvádza, že pre správne fungovanie TOK je potrebné rozdelenie vozidiel do jazdných pruhov pre jednotlivé smery jazdy už pred križovatkou. Samotné rozdelenie vozidiel do jazdných pruhov je zabezpečené fyzickým oddelením jazdných pruhov na vjazde, okružnom jazdnom páse a výjazde z TOK. Prerušené je len v miestach vjazdov do vnútorného pruhu na okružnom jazdnom páse. Spomínane fyzické oddelenie jazdných pruhov je najdôležitejšou časťou bezpečnosti a plynulosti TOK.

Vďaka špirálovitému vedeniu pruhov a fyzickému oddeleniu jazdných pruhov je na TOK nižší počet kolíznych bodov ako na štandardnej dvojpruhovej okružnej križovatke. Porovnanie vidíte na obrázku, naľavo dvojpruhová OK a vpravo TOK. Nebezpečné krížne kolízne body pri výjazde z vnútorného pruhu na okruhu a tiež preplety sú tak eliminované.

Cieľ jazdy

Z pohľadu vodiča automobilu je práve cieľ jazdy tým najdôležitejším podnetom. To znamená, že vodič musí mať jasne premyslený smer cesty ešte pred použitím TOK a na základe toho si musí vopred vybrať príslušný jazdný pruh. Samozrejme, aby TOK fungoval efektívne, potrebujete správne navrhnuté dopravné značenie tak, aby včas a jednoznačne naviedlo vodičov do správneho jazdného pruhu ešte skôr, ako ho použijú. Preto pred výberom pruhu a vjazdom do takejto križovatky pozorne sledujte vodorovné, ale tiež zvislé dopravné značenie! (príklad na obrázku). Vyobrazená situácia navyše obsahuje začlenenie chodcov a cyklistov do premávky (zelený prúžok).

Aj v tomto prípade platí, že automobily idúce po kruhovom objazde majú obvykle prednosť pred vozidlami, ktoré naň vstupujú (vždy sa riaďte značkami na konkrétnom mieste a pozor na výnimku s priebežným pruhom, ktorý je na TOK bežne fyzicky oddelený). Záverom by sme mali dodať, že TOK nie je „strašiak“ a veda. Aj keď na prvý pohľad to tak možno znie. Ak ste sa s turbo-okružným objazdom ešte nestretli, jednoduchosť jeho používania vám ukážu priložené videá zo Žiliny a Rimavskej Soboty.

 

 

Zdroje:  Svet Dopravy, Youtube







Inzercia

Inzercia