AKTUALITA

Prečo BMW ničí takmer nové autá? Osud testovacích modelov je spečatený už na začiatku

Predprodukčné autá BMW, často s minimálnym počtom kilometrov, po testovaní nekončia v predaji, ale v recyklačnom centre.

Vydané  Text: 

Zaujímalo vás niekedy, čo sa stane so všetkými prototypmi a predprodukčnými testovacími autami po tom, čo si spravia svoju „domácu úlohu“? Väčšinou ide o modely s nízkym počtom kilometrov, ktoré sú takmer totožné s tými, ktoré budú v predaji neskôr. Tieto autá sú po ukončení testovania zničené. Hoci sú už takmer pripravené na sériovú výrobu, tieto autá sú určené na predsériové testovanie, ktoré slúži na kontrolu všetkých komponentov vozidla a zlepšenie a nahradenie toho, čo „nefunguje“.

Prečo BMW ničí takmer nové autá? Osud testovacích modelov je spečatený už na začiatku

Preto sú niektoré diely alebo detaily na týchto autách odlišné od tých, ktoré sa nájdu v sériových vozidlách a bolo by príliš riskantné dať toto auto do predaja ako ojazdené auto, napriek tomu, že pri štedrej zľave by sa určite našlo veľa zainteresovaných kupujúcich. Taktiež predaj takýchto áut by mohol byť z právneho hľadiska veľmi otázny. To je dôvod, prečo má BMW už 30 rokov dobre zavedený proces vyraďovania takýchto áut v Recyklačnom a demontážnom centre (RDZ) BMW Group.

Putujú sem tisíce vozidiel ročne

Ročne sa v RDZ zrecykluje niekoľko tisíc vozidiel. Ide väčšinou o predprodukčné vozidlá, ktoré splnili svoje testovacie účely, a preto nie sú vhodné na predaj zákazníkom. Okrem maskovaných prototypov sú medzi nimi často aj „úplne sériové“ autá, ktoré používali na testovacie jazdy novinári a zákazníci počas svetových a regionálnych premiér a podobných podujatí.

Prečo BMW ničí takmer nové autá? Osud testovacích modelov je spečatený už na začiatku

Sú síce vlastne identické s tým, čo sa bude dať kúpiť, no často sú aj súčasťou predsériovej výroby, takže tiež nespĺňajú podmienky na uvedenie do predaja. Všetky tieto autá sú rozoberané štandardizovaným procesom s dôrazom na oddelenie sériových komponentov vhodných na opätovné použitie a materiálov vhodných na recykláciu.

To, čo sa začalo v roku 1994 založením recyklačného zariadenia vo vlastníctve spoločnosti v Lohhofe, severne od Mníchova, sa za tri desaťročia vyvinulo v skutočné centrum excelentnosti pre recykláciu vozidiel. Vzhľadom na nové predpisy a ambiciózne ciele BMW Group bude RDZ v budúcnosti ešte dôležitejšie. Znalosti a skúsenosti, ktoré sa tam nazbierali, sú rozhodujúce, pokiaľ ide o ďalšie zlepšovanie recyklovateľnosti všetkých vozidiel.

BMW Group zohrala kľúčovú úlohu pri vytváraní platformy IDIS (International Dismantling Information System). Tam RDZ zverejňuje údaje a zistenia, ktoré sú voľne dostupné používateľom na celom svete. Približne 3 000 spoločností v 32 krajinách teraz používa spoločnú recyklačnú databázu, aby sa dozvedeli, ako sa dajú opätovne použiteľné komponenty cenovo efektívne rozobrať a ako sa dajú zbierať podobným spôsobom cenné materiály.

Ako to prebieha?

Recyklácia vozidla v RDZ začína riadenou aktiváciou bezpečnostných systémov, najmä airbagov, a odčerpaním všetkých kvapalín z vozidla. Proces navrhnutý spoločnosťou BMW Group sa používa na neutralizáciu výbušniny používanej v airbagoch. Olej sa odstraňuje aj z tlmiča pomocou zariadenia vyvinutého na tento účel. Následná demontáž sa spočiatku týka recyklácie jednotlivých komponentov. Dokonale zachovalé a funkčné komponenty so sériovým statusom dávajú registrovaným predajcom na ďalší predaj ako použité diely.

Prečo BMW ničí takmer nové autá? Osud testovacích modelov je spečatený už na začiatku

Počas mechanickej demontáže zvyšku vozidla sa pomocou špeciálne vyvinutého stroja oddelia určité materiály, ako napríklad meď obsiahnutá v káblových zväzkoch. Po odstránení bloku motora a prevodovky sú zvyšky lisované a následne skartované v externej recyklačnej firme.

Prečo BMW ničí takmer nové autá? Osud testovacích modelov je spečatený už na začiatku

Cielená demontáž auta zabezpečuje, že dnešný odpad sa v čo najväčšom rozsahu premení na suroviny zajtrajška. Je to dôležité nielen z ekologického, ale aj ekonomického hľadiska. Meď a iné kovy používané v hnacom ústrojenstve tiež dosahujú mimoriadne vysoké tržby. S rastúcou elektromobilitou je čoraz dôležitejšia aj recyklácia vysokonapäťových batérií. RDZ s partnermi z priemyslu a vedy už mnoho rokov vyvíja inovatívne metódy recyklácie batérií z elektrických vozidiel.


Zdroje:  BMW





ODPORÚČANÉ