Prepočítala sa Európska komisia? Clá uvalené na čínske autá ohrozujú európske automobilky…

Európska komisia uvalením ciel na čínske elektromobily ohrazuje aj európsky automobilový priemysel. To si myslí CEO značky CUPRA, ktorý má na to dobrý dôvod.

Nové clá sa totiž dotknú aj európskych automobiliek, ktoré svoje elektrické modely vyrábajú v Číne.
CUPRA nie je jedinou automobilkou, ktorá sa musí s týmto problémom vysporiadať.
Vydané  Text: 

Nie je to tak dávno, čo sa Európska komisia rozhodla uvaliť dodatočné clá na čínske elektrické autá. Tie sa pohybujú v rádoch percent, avšak ich maximálna výška môže byť až 38,1%. Dôvodom zavedenia poplatkov má byť zmiernenie agresívnej expanzie čínskych značiek do Európy. Problémom totiž je, že čínska vláda tamojšie automobilky vo veľkom dotuje, čo má za následok nízke ceny čínskych elektromobilov na európskom trhu. Tým by sa tradičné automobilky mohli dostať do problémov, pretože by cenovo nedokázali Číne konkurovať. Avšak teraz sa ukazuje, že samotné clá, ktoré majú platiť najbližších 5 rokov, majú dopad, pomerne paradoxne, aj na európske automobilky. Konkrétne napríklad na španielskeho výrobcu automobilov značky CUPRA.

CUPRA v problémoch?

Najmladšia európska automobilka totiž pred časom predstavila svoje prvé kompletne elektrické SUV CUPRA Tavascan. Aj keď sa samotná premiéra tohto štýlového Španiela konala už v apríli 2023, dodnes nie je tento model na výstavných plochách showroomov. A vyzerá to tak, že si naň ešte musíme nejakú dobu počkať. Dôvodom sú práve nové clá na čínske elektromobily. Prečo?

Prvá jazda Cupra Tavascan VZ + Born VZ: Odvážny krok vpred

Ako informuje agentúra Reuters s odvolaním sa na slová šéfa značky CUPRA, Waynea Griffithsa, zavedenie ciel na čínske elektromobily postihlo aj očakávaný elektromobil Tavascan. Na španielske SUV je podľa najnovších výpočtov uvalené clo až vo výške 21,3 %. V súčasnosti je cena modelu Tavascan stanovaná na čiastku približne 52 tisíc eur. Avšak ide o sumu bez započítania poplatkov na čínske elektromobily, ktoré boli len nedávno prijaté na celoeurópskej úrovni. Cena Tavascanu by sa tak rapídne zvýšila a jeho predaje by v aktuálnom ekonomickom prostredí Európskej únie neboli možné.

Predstavenie modelu Tavascan síce prebehlo už v apríli 2023, no dodnes tento model nie je k dispozícii u predajcov.

Európsky model vyrábaný v Číne je problémom

Celý problém spočíva v tom, že španielska CUPRA sa rozhodla toto SUV navrhnuté v Španielsku vyrábať v Číne. Konkrétne kvôli tomuto modelu automobilka investovala nemalé peniaze do fabriky Volkswagen Anhui v čínskom meste Hefei. Problém je však v tom, že ani presun výroby na iné miesto by automobilku CUPRA nemusel zachrániť pred stratami. Dôvod je, že ak by sa CUPRA rozhodla presunúť výrobu modelu Tavascan niekde do Európy, samotný proces by si vyžiadal niekoľko mesiacov. To by malo za následok nesplnenie prísnych emisných flotilových kvót, ktoré musia automobilky v Európe spĺňať. Následne by tak CUPRA riskovala uloženie pokuty od EÚ, ktorá by mohla mať na mladú spoločnosť značný dopad.

Nová CUPRA Formentor a CUPRA Leon oficiálne: Expresívnejší vzhľad v spojení s novým benzínovým motorom

Samotné clá tak podľa šéfa značky CUPRA ohrozujú celú finančnú bezpečnosť spoločnosti. Griffiths síce uvádza, že ideou zdanenia čínskych elektromobilov bolo ochránenie európskeho automobilového priemyslu, no v končenom dôsledku to má na spoločnosť CUPRA a niektoré iné automobilky opačný efekt. CUPRA však nie je jediným výrobcom, ktorý sa musí vysporiadať s podobnými problémami. Rovnako je na tom napríklad aj MINI, ktoré svoj elektrický model Cooper SE taktiež vyrába v čínskej továrni v meste Zhangjiagang. Najnovšie predpisy podľa materiálov agentúry Reuters pripisujú aj tomuto modelu clá porovnateľné s čínskou konkurenciou.

Podobný problém musí riešiť aj MINI. Jeho elektrický Cooper SE sa taktiež vyrába v Číne.

Dohodne sa CUPRA a Európska komisia?

Na druhú stranu, je možné, že sa CUPRA či MINI s Európskou komisiou dohodne. Podobne to urobila americká Tesla. Po vzájomnej dohode s predstaviteľmi EÚ sa Tesle podarilo znížiť clo na úroveň 9 %. Podľa júlového návrhu mala pritom platitť až 20,8 %.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ