NOVINKA
Rodinné SUV budúcnosti? Volvo EX60 prinesie evolúciu v dizajne aj technológiách
Predstavitelia švédskej automobilky pri predstavení modernizovanej XC90 avizovali elektrický model EX60 pre rok 2026.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Pri predstavení modernizovaného modelu XC90 predstavitelia automobilky ohlásili súčasne aj model EX60. Žiaľ, informácie o novom aute sú len veľmi stručné. Dôležitou informáciou je to, že nový model EX60 príde na trh v roku 2026.
EX60 bude kľúčovým modelom elektrického portfólia značky Volvo. Bude to elektrický ekvivalent k obľúbenému rodinnému SUV XC60. Môžeme teda predpokladať, že tak ako v prípade XC90, aj XC60 ostane naďalej v predaji popri elektrickom súrodencovi.
Zástupca generálneho riaditeľa, Björn Annwall, pre stránku Autocar povedal, že „to bude obrovská podpora, skoková zmena na našej ceste k elektrifikácii“. K modelu XC60 dodal: „XC60 by som nazval srdcom modelového portfólia Volva. Je to naše najpredávanejšie auto.“
Inzercia
Na základe slov zástupcov značky môžeme predpokladať, že nový model bude rozmerovo podobný XC60 (na obrázku nižšie). Ako elektromobil prevezme dizajnové prvky z modelov EX30 a EX90. Len na okraj pripomíname, že mild-hybridné SUV XC60 začína na našom trhu na hranici 60 740 eur, respektíve 71 060 eur za plug-in hybrid.
Škálovateľná platforma
SPA3 – tak znie názov novej platformy, ktorá je základom očakávaného modelu. Táto platforma bude využívať technológie Volvo Cars Superset (hardvér a softvér, ktorý riadi vozidlo a jeho funkcie) podobne ako nová EX90 a chystaný sedan ES90 (na obrázku, príde na budúci rok). O Volve ES90 vieme len málo. Konštruktéri ho vyvíjajú na technických základoch SUV EX90 a s dĺžkou 4 990 mm bude o niečo kratšie ako S90. Rázvorom s hodnotou 3 102 mm naopak limuzínu so spaľovacími motormi prekoná o 41 mm.
Šéf výskumu a vývoja spoločnosti Volvo, Anders Bell, hovorí o novej platforme, že ide o „veľký pokrok z mechanického hľadiska a z hľadiska softvéru ide o evolúciu.“
Okrem novej platformy bude nový model využívať aj takzvaný megacasting. V praxi ide o technológiu, ktorá umožňuje, aby sa celé časti vozidla vyrábali ako jeden komponent a nie ako viaceré zvárané či lepené prvky. Ako príklad tejto technológie uviedol Bell zadnú časť podlahy nového modelu. Tá bude vyrobená ako jeden hliníkový celok. V staršich modeloch je táto časť zostavená zo 100 menšich častí, ktoré musia byť pozvárané.
Vďaka tomuto zjednodušeniu bude mať zadná podlaha o 84 % menej zváraných spojov a bude ľahšia o približne 50 %. Bell záverom uviedol, že by sa teoreticky dala použiť pre modely EX30 a EX90. „Navrhli sme ju tak, aby sme ju mohli použiť v autách segmentov B až F.“ Teda menších ako EX30 a väčších ako EX90!