NOVINKA

Terramar od Cupry: Je toto posledné SUV na benzín pred elektrickou revolúciou?

Cupra odhalila svoje nové dôležité auto, konkrétne športovo-úžitkové vozidlo Terramar, ktoré poháňa klasický benzínový motor.

Vydané  Text: 

Terramar je 4,5 metra dlhé SUV. Auto je navrhnuté odvážne a dynamicky, teda tak ako sa patrí v duchu Cupry. Oproti príbuzným autám z platformy Volkswagen MQB Evo (autá ako je Volkswgen Tiguan, Škoda Kodiaq, Audi Q3…) upravili aj geometriu podvozku. Na prednej náprave sú tlmičové vzpery McPherson so spodnými priečnymi ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, vzadu sú viacprvkové závesy.

Cupra Terramar.

Obidve nápravy sú odpružené vinutými pružinami, športový podvozok so svetlou výškou zmenšenou o 10 mm je štandardom pre všetky verzie, čo umožnilo tímu konštruktérov precízne vyladiť charakteristiky pružín a tlmičov pruženia pre rozličné motorizácie. Súčasťou jazdných programov bude aj režim Cupra. SUV dostalo meno podľa takmer sto rokov starej oválnej pretekárskej dráhy Terramar Sitges neďaleko Barcelony.

Tri pohony s benzínom

Budete mať na výber klasický benzínový motor (dvojlitrový TSI, 150 kW), mild hybridný pohon eTSI (1,5-liter, 150 kW) a dve verzie plug-in hybridného pohonu (150 alebo 200 kW pre verziu VZ). Základom oboch hybridných motorizácií je 1,5-litrový štvorvalcový benzínový agregát a plug-in batéria má kapacitu takmer 20 kilowatthodín (19,7 kWh).

Obidve verzie pohonu eHybrid využívajú nový benzínový štvorvalec 1.5 TSI evo2, elektromotor s výkonom  85 kW (115 k) integrovaný do skrine špeciálnej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDSG a novú lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu s väčšou kapacitou 19,7 kWh netto. Nový agregát plug-in hybrid umožňuje dojazd s výlučne elektrickým pohonom vyše 100 km (WLTP). Batéria sa dá nabíjať nielen striedavým prúdom (AC) na verejných nabíjačkách a domovom wallboxe výkonom 11 kW, ale teraz aj zrýchlene jednosmerným prúdom (DC) s výkonom do 50 kW. Pôjde zrejme o posledný nový model Cupra s klasickým spaľovacím motorom.

Vyrobené v Maďarsku

Keďže Terramar zdieľa mnoho technických prvkov s budúcim Audi Q3, bude sa vyrábať aj v rovnakej továrni v maďarskom Györi. Dodávky prvých áut sa začnú už túto jeseň. Ceny pre Slovensko zatiaľ nie sú známe. V Cupre vidia svoju budúcnosť s novým modelom optimisticky a s predajnými číslami sú už teraz spokojní. Do dnešného dňa sa na cesty dostalo okolo 700 000 áut a aj tento rok mali zatiaľ najlepší prvý polrok. Do konca júna sa predalo 125 700 áut, čo bolo o 17,2 percenta viac ako v rovnakom období minulého roka.

Interiér zameraný na vodiča

Kokpit orientovaný na vodiča zvýrazňuje vodiča ako hlavného protagonistu. Základným kontaktným prvkom je multifunkčný športový volant Cupra so satelitnými tlačidlami s pádlami na manuálne radenie. Ovládanie dvojspojkovej prevodovky DSG je premiestnené do pravej páčky na stĺpiku riadenia. Vodič a spolujazdec vpredu sedia na štandardných škrupinových športových sedadlách s integrovanými opierkam hlavy.

Všetky ovládacie prvky sú usporiadané okolo vodiča s využitím výrazových prostriedkov dizajnu Cupra definovaných súhrou dynamických línií a progresívnych povrchov. To je zvlášť viditeľné na stredovej konzole, vytvorenej ako modelovaná chrbtica nadväzujúca na prístrojový panel. Na povrchu má trojrozmerný parametrický vzor, ktorý sa opakuje aj na štrukturálnych častiach prístrojového panelu, čím vizualizuje pozornosť dizajnérov venovanú detailom. V stredovej konzole sú priestorovo úsporne integrované všetky fyzické tlačidlá a ovládač elektrickej parkovacej brzdy, väčšina plochy je využitá na odkladacie priestory.

Cupra Terramar.

Systém infotainmentu má pre jednoduchšie ovládanie nové menu s osobitnými lištami App Bar na hornom a Clima Bar na spodnom okraji obrazovky hlavného menu. Spodná lišta Clima Bar obsahuje ikony ovládania klimatizácie, ktoré sú neustále zobrazené. Obrazovka sa okrem toho dá jednoducho individualizovať podľa preferencií vodiča.





ODPORÚČANÉ