Pamätáte sa ešte na legendárny francúzsky film Taxi z roku 1998? Ten svojho času urobil dokonalú reklamu automobilke Peugeot a do dnes sa radí medzi najúspešnejšie firmy európskej produkcie. Hlavou postavou filmu bol taxikár Daniel, ktorý vlastnil na prvý pohľad bežný, až tuctový Peugeot 406. Avšak v priebehu pár sekúnd z neho dokázal urobiť auto, ktoré malo schopnosť poraziť aj superšporty. Samozrejme samotný film treba brať s určitou dávkou nadhľadu. Ale čo ak Peugeot skutočne dokáže urobiť podobné auto? Ak to Francúzi dokážu, nebude tým autom nič iné, než Peugeot 508 PSE!
Podaril sa!
Modernizovaný Peugeot 508 SW PSE spoznáte už na prvý pohľad. Agresívna predná časť zaujme predovšetkým štíhlymi svetlometmi a typickým „zubatým“ podpisom denného osvetlenia. Obrovská kontrastná maska chladiča dodáva predným partiám potrebný agresívny look, ktorý sa dokonale hodí k verzii PSE.
Zadok také dramatické zmeny síce neprináša, no na kombinácii čiernych doplnkov s bielym metalickým lakovaním proste niečo je. A to hovorím ako motorista, ktorý nie je prílišným fanúšikom áut podobného typu. Športový charakter navyše skvele dopĺňajú masívne, až 20-palcové, disky kolies.
Svetlomety sú úzke a ukrývajú matrix technológiu. Oceňujem, že automobilka zapracovala na nepríjemnom modrom pruhu, ktorý býval súčasťou svetelného lúča na vrchnej strane. Matrix technológia síce nedosahuje kvality konkurencie, ale je dostatočne presná, aby auto neoslňovalo protiidúcich vodičov.
Je to Peugeot či Fiat? Pamätáte si ešte na legendárne logo talianskej automobilky? Štyri pásiky sú u Talianov síce minulosťou, no Peugeot sa rozhodol ich pripomenúť zaujímavou trojičkou. Presne podľa tohto emblému spoznáte verziu PSE.
Ďalším poznávacím znamením danej verzie je množstvo aerodynamických prvkov. Takého vzduchové lamely nájdete pred predným kolesom, pred zadnou nápravou a taktiež aj na zadnom nárazníku. Majú za cieľ optimalizovať prúdenia vzduchu a minimalizovať turbulencie.
Okrem aerodynamických prvkov sa o športový charakter auta starajú aj predné štvorpiestikové strmene bŕzd. Brzdy hodnotím veľmi pozitívne, pretože auto dokážu zastaviť vyslovene na pár metroch. Vzhľadom na hmotnosť auta prekračujúcu 1 900 kilogramov je ich použitie na mieste. Inak predné kotúče majú priemer až 380 milimetrov. Oceňujem aj fakt, že Peugeot 508 PSE SW stál na pneumatikách Michelin Pilot Sport 4 S s rozmerom 245/35 R20. Cena jednej takejto pneumatiky je približne 250 eur.
Reálne koncovky výfukov sú niečo, čo sa dnes už často nevidí. A to najmä pri plug-in hybridných autách. Tmavé koncovky výfukového systému lemujú už zmienené aerodynamické lamely.
Benzínový turbom dopovaný štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje výkon 147 kW. Avšak vďaka elektrickému dopingu je systémový výkon auta 265 kW. Krútiaci moment dosahuje v hybridnom režime 520 Nm. Tieto parametre dokážu auto príjemne rozhýbať. Z nuly na 100 km/h to Peugeot 508 PSE SW dáva už za 5,2 sekundy. Kedysi takéto údaje dosahovali len superšporty.
Výrobca udáva kombinovanú spotrebu len 1,8 litra. Na to však hneď zabudnite. Aj keby ste sa veľmi snažili, s autom to pod 3 litre nedáte. Navyše ak odomknete jeho plný potenciál, atakujete rovno 10 litrov na 100 km. Ja som za týždeň dokázal jazdiť v priemere za 6,8 l/100 km, čiže presne o 5 litrov viac, než hovoria papiere… Avšak, papier znesie toho skutočne veľa…
Peugeot 508 PSE SW dokáže jazdiť aj v elektrickom režime. A ide mu to prekvapivo dobre. Bez lokálnych emisií zvláda akcelerovanie aj rýchlejšiu jazdu. Peugeot udáva, že by čisto na elektrinu mohol zvládnuť až 54 km. Jazdil som autom, dá sa povedať, že v ideálnych podmienkach. Vonku bolo 22-25 stupňov, slnečno a bez vetra. Reálne som však na jedno nabitie prešiel len 42 kilometrov. Jeho elektrický pohon tak využijete hlavne v meste. Nevýhodou je aj pomalá palubná nabíjačka s výkonom len 7,4 kW. Reálne teda trvá nabite batérie s kapacitou 12,4 kWh (papierová kapacita) až takmer 100 minút.
Následne tu je režim HYBRID, ktorý kombinuje spaľovaciu jednotku s elektromotorom podľa aktuálnej potreby. Tento režim som využíval najmä na diaľnici a mimo mesta. Oceňujem, že správanie systému bolo logické. Niektoré hybridy totiž z času na čas s oboma pohonnými jednotkami zápasia.
Ak však chcete z auta vyžmýkať plný potenciál, režim 4WD je tu pre vás. Je dokonca zasadený nad režim SPORT, čo znamená, že o zábavu je postarané. Avšak nie je to len pohon, čo sa zmení. Pri športovom, respektíve 4WD režime príjemne stuhne riadenie a auto počúva na príkazy pedálov ako skvele vycvičená šelma. Bohužiaľ, takéto vzrušenie si doprajete len vtedy, ak máte v batérii dostatočné množstvo energie.
Vylepšenia na správnych miestach
Kokpit sa nesie v znamení charakteristického dizajnu značky Peugeot. Nie som veľkým fanúšikom tohto riešenia a potvrdilo sa mi opäť, že si v aute za volantom neviem nájsť tú správnu polohu. Malý volant v spojení s vysoko umiestneným digitálnym prístrojovým štítom mi jednoducho nesedí. Buď si vencom volantu prekrývam výhľad na budíky alebo ho mám zase píliš nízko a dotýka sa mi stehien…
Samotný virtuálny prístrojový panel nie je zlý. Uvítal som najmä zásadné potlačenie množstva zbytočných a zdĺhavých animácií. Stále by si však tento displej zaslúžil väčšiu svižnosť a intuitívnejšie ovládanie.
Najväčšou zmenou k lepšiemu je jednoznačne systém infotainemntu. Už žiadne zasekané prostredie charakteristické svojou neprehľadnosťou. Peugeot v tomto smere urobil sebareflexiu a zábavno-informačný systém posunul o míle vpred. Jeho odozva je pomerne dobrá a nestretol som sa zo závažnejším zaseknutím. Stále je tu priestor na vylepšenie, no oproti tomu, čo sme tu mali nie tak dávno, je to hneď niekoľko skokov napred.
Parkovacie kamery majú pekné rozlíšenie, čo je ďalšie zlepšenie oproti predchodcovi. Oceňujem aj fakt, že zobrazenie z kamery využíva takmer celú plochu displeja. Systém je navyše nastavený tak, že ani v tme nie je problém s viditeľnosťou.
Jedinou a za mňa podstatnou chybou a zároveň akýmsi pozostatkom z minulosti, je snímanie okolia. Peugeot si totiž okolie nasníma a následne ho formou statického obrazu premietne na displej ako 360-stupňové zobrazenie. To je zásadná nevýhoda oproti konkurencii kde je na displeji zobrazený živý náhľad okolia. Dôvod, prečo je to nevýhoda, je dokonale zobrazený na obrázku vo forme masívnej deformácie okolia…
Komfort mu môže konkurencia závidieť!
Jednou z oblastí, kde má Peugeot 508 PSE SW pred svojou konkurenciou navrch, je komfort a dielenské spracovanie. Masívne športové sedadlá majú decentné bočné vedenie a telo sa do nich príjemne ponorí. Oceňujem ich povrchovú úpravu a taktiež uloženie takmer v strede kabíny. Nevýhodou je ich kombinácia s volantom a taktiež fakt, že samotné auto je pomerne nízke, čo sa odráža aj na spôsobe nastupovania.
Benefitom je možnosť masáže, ktorá patrí medzi tie lepšie. Na výber je hneď z niekoľkých druhov rôznych masážnych funkcií podľa preferencií vodiča a spolujazdca.
O miesto na zadných sedadlách nie je núdza. Pred kolenami mám ako 183 cm vysoký cestujúci stále dobrých 10 cm priestoru. Nevýhodou môže byť nižšia strecha. Toto obmedzenie pocítia najmä vyšší cestujúci. Aj na zadnej lavici sa sedí pomerne nízko.
Stredový panel medzi vodičom a spolujazdcom je skutočne výrazný. Paradoxne ma však nijako zásadne neobmedzuje. Dobrou správou je jeho solídne dielenské spracovanie. Možno aj vďaka tuhosti karosérie v interiéri nič nevŕzga a všetko pasuje takmer dokonale.
Palubná doska má kontrastné prešívanie žltou niťou, čo je charakteristickým znamením modelu Peugeot 508 PSE SW. Niekomu možno nebude úplne po vôli výrazné tvarovanie a členenie palubnej dosky, ktoré interiéru dodáva 3D dizajn.
Typické tri pásiky sú napríklad aj na volante.
Športový volant taktiež nesie prešívanie kontrastnou niťou.
Batožinový priestor má v základnom usporiadaní 530 litrov. Je pomerne plytký a pod podlahou má miesto na uloženie nabíjacieho kábla. Maximálna kapacita dosahuje 1 780 litrov.
Priznám sa, že nepatrím medzi skalných fanúšikov automobilky Peugeot. Samotný Peugeot 508 PSE SW ma však príjemne prekvapil. Vidno, že výrobca prešiel sebareflexiou a zapracoval na všetkých tých kritizovaných oblastiach z minulosti. Stále je tu však priestor na zlepšenie, čo dáva Francúzom do ruky rôzne možnosti. Osobne sa mi veľmi páčilo spracovanie kabíny a jazdný prejav auta. Aj vo vyšších rýchlostiach drží na ceste ako na koľajniciach a v športovom režime sa vyslovene vrhá za príkazmi od volantu. Jedinou nevýhodou hybridného systému je pomalé dobíjanie z verejnej siete. Dlhodobo razím filozofiu, že k spotrebe sa pri testoch športových áut nevyjadrujem, pretože môže byť veľmi odlišná od spôsobu použitia. Avšak pri bežnej jazde je 6,8 l/100 km na plug-in hybridné auto pomerne dosť. Možno malým ospravedlnením môže byť výkon až 360 koní.
Technické údaje Peugeot 508 PSE SW
Rozmery (dĺžka x šírka x výška)
4 778 x 1 859 x 1 420 mm
Rázvor
2 793 mm
Prevádzková hmotnosť
1 967 kg
Najväčšia celková hmotnosť
2 340 kg
Objem batožinového priestoru
530/1 780 dm³
Výkon motora
147 kW/200 koní pri 6 000 ot./min
Krútiaci moment motora
300 Nm pri 3 000 ot./min
Výkon elektromotora – predný
81 kW/110 koní pri 2 500 ot./min
Krútiaci moment elektormotora – predný
320 Nm pri 2 500 ot./min
Výkon elektromotora – zadný
83 kW/112 koní pri 14 000 ot./min
Krútiaci moment elektormotora – zadný
166 Nm pri 4 760 ot./min
Systémový výkon
265 kW/360 koní
Systémový krútiaci moment
520 Nm
Pohon
AWD
Prevodovka
8-stupňová automatická
Kapacita nádrže
43 litrov
Kapacita batérie
12,4 kWh (celková)
Palivo
benzín + elektrina
Zrýchlenie
5,2 s
Maximálna rýchlosť
250 km/h
Maximálna rýchlosť – elektrický režim
130 km/h
Emisie (WLTP)
180 g/km (40 g/km – hybridný režim)
Spotreba – test
6,8/100 km
Cena – test
74 490 eur
Inzercia
Inzercia
AUTOVINY.SK » Aktuality » FOTOTEST Peugeot 508 PSE SW: Taxi je späť! Niektoré veci však nepotešili…
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.