SERVIS / ELEKTROMOBILITA

Nabíjanie na čerpacích staniciach? Známe miesta s novými možnosťami

Čerpacie stanice čoskoro ponúknu novú službu. Okrem doplnenia paliva, umývania vozidla, či osvieženia vodiča a posádky, na nich dobijete aj elektrické a elektrifikované vozidlá.

Vydané  Text: 

Trendy automobilovej dopravy hovoria jasnou rečou. Elektrifikácia príde v čoraz väčšej miere a treba sa na ňu pripraviť. Napríklad aj infraštruktúrou. A stavať nabíjačky na benzínových staniciach sa javí ako dobrý nápad. Motoristi sa zastavia na svojich obľúbených miestach a nemusia hľadať nabíjačky skryté v obchodných centrách a na miestach, kam by inak nezavítali.

Bude ich viac

O zmysluplnosti budovať nabíjaciu infraštruktúru vedia svoje aj prevádzkovatelia čerpacích staníc. Ako nám povedala Miroslava Schneider z externej komunikácie spoločnosti Slovnaft, ktorá na Slovensku prevádzkuje najviac čerpacích staníc: „Spoločnosť Slovnaft podporuje e-mobilitu prostredníctvom svojej služby MOL Plugee. V rámci programu NEXT-E, ktorý je spolufinancovaný Európskou úniou, sme vybudovali nabíjačky pre elektromobily na vybraných čerpacích staniciach Slovnaft ešte v roku 2021. Podpora elektromobility je plne v súlade s našou dlhodobou stratégiou Shape tomorrow. Našou snahou je predávať kilometre namiesto litrov a prinášať kvalitné služby a oddych všetkým ľuďom na cestách bez ohľadu na to, na aký pohon ich automobil jazdí.“

Podobne sa na to pozerá aj Shell, no tí idú so svojimi aktivitami ešte ďalej a prinášajú komplexnejšie riešenie: „Rozvoj elektromobility vychádza z našej globálnej stratégie Powering Progress, v ktorej sme sa zaviazali dosiahnuť do roku 2050 nulové čisté emisie a pomáhať svojim zákazníkom s dekarbonizáciou prostredníctvom nízkouhlíkových, alebo uhlíkovo neutrálnych riešení. Skupina Shell prevádzkuje druhú najväčšiu sieť verejných dobíjacích miest na svete z hľadiska počtu trhov (aktuálne približne 60 000 dobíjacích bodov), pričom dobíjacie body Shell Recharge už využívajú zákazníci v 30 krajinách, najnovšie aj v Českej republike. Do roku 2030 plánujeme ich počet zvýšiť na približne 200 000,“ hovorí Daniel Fujava, manažér zodpovedný za rozvoj nabíjacej infraštruktúry Shell Recharge. A dodáva, že podľa ich skúseností sa elektromobilitu darí rozvíjať najmä vďaka spolupráci s firemnými zákazníkmi. Ukazuje sa, že tento trend sa presadí aj na Slovensku a pribúdajú firemné flotily s rastúcim počtom elektrifikovaných, alebo plne elektrických vozidiel.

Do konca roka plánuje vybudovať na Slovensku sieť 60 ultrarýchlych nabíjačiek aj OMV, v pilotnej fáze má projekt nabíjačiek aj Orlen.

Najväčšie siete už teraz ponúkajú zákazníkom aj možnosť nabíjania. Slovnaft má 17 nabíjačiek na 16 lokalitách, Shell hovorí o 20 nabíjacích bodoch na 6 čerpacích staniciach, OMV ponúka 27 nabíjacích staníc na 18 lokalitách. Z toho 22 nabíjacích staníc je na čerpacích staniciach OMV. Orlen s nimi začína, no do roku 2030 chcú podľa slov hovorkyne spoločnosti Lenky Terpákovej ponúknuť na čerpacích staniciach takmer 400 nabíjacích miest.

Bez zdržiavania

Keďže čerpanie benzínu aj nafty trvá krátko, rovnako chcú prevádzkovatelia čerpacích staníc pristupovať aj k nabíjaniu a zákazníkom ponúknu vysoký nabíjací výkon. Vychádzajú pri tom z toho, že majitelia elektromobilov primárne nabíjajú doma pomalým prúdom a na čerpaciu stanicu sa prídu nabiť, aby sa čo najskôr dostali do cieľovej destinácie, kde sa opäť pripoja na pomalšiu nabíjačku. Slovnaft tak dnes poskytuje nabíjací výkon 150 kW, Shell kontruje 180 kW a pokiaľ to infraštruktúra dovolí, tak OMV a Orlen chcú ísť až na 300 kW.

Veľmi podobne pristupujú hlavní prevádzkovatelia aj k rozvoju siete z hľadiska umiestňovania nových nabíjacích staníc. Väčšinou ide o čerpacie stanice na hlavných dopravných trasách križujúcich Slovensko z východu na západ, ale aj na miestach, kde takáto infraštruktúra zatiaľ chýba.

Rôzny prístup prinášajú čerpacie stanice v prípade platenia. Slovami Miroslavy Schneider zo Slovnaftu: „Optimálnu možnosť predstavuje pre našich zákazníkov aplikácia MOL Plugee, s ktorou nabíjajú najvýhodnejšie. Do niekoľkých mesiacov by mala byť plne aktívna aj služba roamingu, ktorá umožní zákazníkom nabíjať vozidlo aj na nabíjačkách partnerov a zákazníkom ostatných služieb využívať nabíjačky MOL Plugee. Okrem jednoduchého prístupu k nabíjaniu ponúka aplikácia viacero inteligentných funkcií. Sami si spravujete notifikačné centrum, viete si pozrieť históriu nabíjaní, prehľad nákladov na nabíjanie, môžete si k svojmu kontu pridať viacero elektromobilov, alebo ďalšie osoby. Priamo na čerpacej stanici si zákazníci môžu kúpiť jednorazové nabíjanie v hodnote 10, 20 a 40 kWh, za ktoré zaplatia platobnou, prípadne kreditnou kartou, alebo v hotovosti. Nabíjanie sa však dá uhradiť aj palivovou kartou MOL Group, ktorú využívajú podnikatelia a firemní zákazníci.“

Cestou spolupráce a najmodernejších platobných technológií sa vydáva Shell, čo potvrdzuje aj Daniel Fujava: „Uvedomujeme si, že pri nových technológiách je dôležitá spolupráca všetkých aktérov. Postupne uzatvárame dohody s jednotlivými partnermi. Momentálne má zákazník Shell možnosť nabiť svoje vozidlo na viac ako 1 400 nabíjacích bodoch na Slovensku a na viac ako 700 000 nabíjacích bodoch v Európe. Shell Recharge ponúkajú niekoľko možností platby. Prostredníctvom platobného terminálu priložením debetnej, alebo kreditnej karty, naskenovaním QR kódu, cez Google Pay, alebo Apple Pay. Firemní zákazníci Shell môžu požiadať o vydanie hybridnej karty Shell a využívať ju na platbu priamo, alebo pomocou aplikácie Shell Recharge.

O maximálne zjednodušenie platobného procesu sa snaží aj OMV: „Na našich nabíjacích staniciach možno využiť aj RFID karty partnerov, ktorými sa platí priamo na nabíjacej stanici pri displeji. Spustením aplikácie OMV eMotion sme sa stali aj súčasťou praktickej roamingovej siete. Veľkou výhodou našich nabíjacích staníc je možnosť platby kartou na platobných termináloch pri nabíjacích staniciach. Klienti nepotrebujú žiadnu aplikáciu, ani špeciálnu kartu. Pri platbe kartou na platobnom termináli vopred autorizujeme sumu 50 eur. Nezáleží pritom, či ide o bežnú bankovú kartu, alebo OMV kartu,“ ozrejmuje Ľubica Slabejová, Marketing Manager OMV. Orlen bude prijímať všetky druhy platieb, ako aj karty aktuálnych roamingových partnerov.

Na vernosti sa pracuje, o firmy sa bojuje

Zatiaľ čo v prípade platby za palivá sa čerpacie stanice predbiehajú v atraktivite vernostných programov, pri nabíjaní nás tento súboj ešte len čaká. Ako sa však ukazuje, zákazníci sa majú na čo tešiť a opäť to bude v ich prospech. Slovnaft pracuje na začlenení nabíjania do zákazníckeho programu Slovnaft Move, Shell sa hrdí, že zákazník má po podpise zmluvy zvýhodnené ceny už dnes. Pripisovanie bodov Shell ClubSmart za nabíjanie zatiaľ nie je možné, avšak bude to ďalší krok. OMV zatiaľ tiež túto možnosť neponúka, nie je to však konečný stav. Registrácia do aplikácie OMV eMotion sa spája s cenovým zvýhodnením. Nabíjanie plánuje do svojho vernostného programu zaradiť aj Orlen.

Na druhej strane sú firemní zákazníci, o ktorých budú jednotlivé siete intenzívne súperiť. „Naši firemní zákazníci môžu využívať palivové karty MOL Group, ktoré im zjednodušujú ich pracovný život. Nemusia pri sebe nosiť hotovosť a na sumárnej faktúre dostanú prehľadný zoznam transakcií. V súčasnosti je možné platiť za nabíjanie palivovou kartou v prípade výberu jedného z troch nabíjacích balíčkov v hodnote 10, 20 a 40 kWh, hovorí Miroslava Schneider zo Slovnaftu. Špecifickým potrebám firemných zákazníkov rozumie aj Shell. „Pre podporu zmeny firemných flotíl sme priniesli riešenie v podobe hybridnej karty Shell. Pre firmy je aj komplexný balík Smer nulové emisie, ktorý ponúka aj analýzu prevádzky firemnej flotily, využívanie uhlíkových kreditov, inovatívne palivá a mazivá Shell, či nabíjaciu infraštruktúru Shell Recharge s prístupom k partnerskej nabíjacej sieti po celej Európe. Firemní zákazníci využívajúci elektromobil majú prístup k jednoduchému zúčtovaniu všetkých nákladoch spojených s prevádzkou vozidla podobne ako majitelia konvenčných vozidiel,“ vyzdvihuje Daniel Fujava. S lákavou ponukou pre firemných klientov príde čoskoro OMV, benefity má pre nich v zálohe aj Orlen.

Napriek tomu, že trh s elektrickými automobilmi na Slovensku ešte neodhalil svoj potenciál, najväčšie siete čerpacích staníc u nás sa na ich vodičov plne pripravujú. Ak to dlho vyzeralo, že infraštruktúra bude za ponukou trhu zaostávať, tak aktuálny stav ukazuje, že čerpacie stanice budú miestom, kde sa motoristi môžu zastaviť aj v momente, keď prejdú zo spaľovacích motorov na elektrické. Popri tom môžu využívať všetky služby, na ktoré boli zvyknutí. Vrátane umývania vozidiel, všetkých druhov občerstvenia, či digitálnych služieb. Okrem toho Shell chce konkurovať jednoduchšou manipuláciou s nabíjacím káblom.

Na konci celého procesu z toho budú ťažiť motoristi, ktorí nemusia schádzať zo svojich zabehnutých ciest. Iba namiesto stojanu s palivom zaparkujú pri stojane s nabíjacím káblom.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

ODPORÚČANÉ