AKTUALITA
Pravidlá sa menia: EÚ plánuje zaviesť deväťpercentné clo na vozidlá Tesla vyrobené v Číne
Pre Teslu je to pomerne vítaná správa, keďže v porovnaní s inými automobilkami v Číne bude platiť nižšie clo.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Predstavitelia Európskej únie (EÚ) dnes oznámili, že plánujú zaviesť deväťpercentné clo na elektrické vozidlá (EV) spoločnosti Tesla, ktoré sa vyrábajú v Číne. Pre Teslu je to relatívne vítaná správa, keďže bude platiť nižšie clo v porovnaní s inými výrobcami áut v Číne, uvádza Bloomberg.
Predstavitelia Európskej únie sa domnievajú, že Peking poskytuje menej dotácií firmám so zahraničným vlastníctvom, ako je Tesla, takže táto situácia sa premietla do nižších ciel pre amerického výrobcu EV. Navrhované clá Európskej únie boli v porovnaní s predchádzajúcim návrhom mierne upravené, takže autá čínskej spoločnosti BYD budú v budúcnosti podliehať dodatočnému clu vo výške 17 percent, spoločnosť Geely zaplatí 19,3 percenta a SAIC 36,3 percenta.
Ostatné čínske automobilky zaplatia clá vo výške 21,3 percenta, zatiaľ čo spoločnosti, ktoré nespolupracovali pri vyšetrovaní dotácií Európskej Únie, čelia clám vo výške 36,3 percenta. Tieto clá by mohli byť zavedené nad rámec už existujúceho 10-percentného dovozného cla na čínske elektromobily.
Brusel a Peking viedli v posledných mesiacoch rozhovory, aby preskúmali, či možno nájsť alternatívne riešenie zavedenia ciel. EÚ uviedla, že akékoľvek riešenie musí byť v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie a riešiť základnú otázku dotácií. Čína tvrdí, že clá Európskej únie sú protekcionistické a pohrozila odvetnými opatreniami v iných sektoroch.
Ak kvalifikovaná väčšina členských štátov EÚ nezablokuje prijatie ciel v záväznom hlasovaní, Európska komisia oznámi konečnú tarifnú reguláciu do 30. októbra. V takom prípade by clá na dovoz čínskych elektromobilov do Európskej únie zostali v platnosti počas nasledujúcich piatich rokov a po uplynutí tohto obdobia by sa mohli predĺžiť.