REPORTÁŽ

Na vlne budúcnosti: Mercedes-Benz predviedol svoje elektrické vízie

Mercedes-Benz je automobilka, ktorá sa môže oprieť o viac ako 120-ročnú minulosť a zároveň dosť sebavedomá, na to, aby sa pochválila tým, čo chystá do budúcnosti. Presne o tom bolo podujatie Mercedes-Benz unveils the vision of tomorrow.

Vydané  Text: 

Človek akoby vstúpil magickou bránou do sveta budúcnosti značky Mercedes-Benz. Vo výcvikovom centre bezpečnej jazdy pri Varšave, na priľahlom okruhu a v jeho okolí sa nachádzali vozidlá s trojcípou hviezdou, ktoré nám ukázali, na čom budeme jazdiť v budúcnosti. A keďže budúcnosť značky Mercedes-Benz je elektrická, všetky vozidlá mali elektrifikovaný, alebo čisto elektrický pohon.

Dole plachty

Bohatý program sa začal spoločenskou večerou v zrekonštruovaných industriálnych priestoroch vo Varšave. Príchod naznačoval, že tu sa deje niečo výnimočné. Vonku stojaca elektrická Trieda G, vedľa nej koncept interiéru budúcich vozidiel značky Mercedes-Benz s operačným systémom MB.OS. V interiéri pod plachtou skryté dve vozidlá, ktorých siluety nemohli byť na prvý pohľad odlišnejšie. Medzi hosťami pri stoloch experti z vývojových oddelení automobilky vrátane dizajnéra exteriérov Slavčeho Tanevského.

Počas večere sa rozbehli rozhovory s odborníkmi, ktorí nám robili spoločnosť pri stoloch. O tom, na čo si dávajú pozor pri konštrukcii vozidiel, koľko diaľkových jázd absolvovali so štúdiou Vision EQXX a v akých podmienkach, ako aj to, že jeden z jeho vývojárov ešte nejazdil v aute so spaľovacím motorom.

Keď sme pri Vision EQXX, bolo to jedno z vozidiel skrytých pod plachtou. Ďalším, tým veľkým a mohutným, bol Mercedes-Maybach EQS SUV. Verzia elektrického SUV prešpikovaná luxusom a najfajnovejšími materiálmi, aké si len viete predstaviť. Alebo aj neviete a uvidíte ich až v momente, keď vám ich predajca ukáže v ponuke farieb a poťahov. Verte, že vyberať máte z čoho.

To sa večer pomaly preklápal do noci a pred nami bol ešte jeden bod programu. Predstavenie modelu CLA v populárnej varšavskej pasáži. Plachta skĺzla z vozidla, ktoré dostane elektrický pohon a na trh príde budúci rok. A ako to vie len model CLA, vyzerá úchvatne. Jasné, zatiaľ ide len o štúdiu, no i tak v kompaktnom balení ukazuje, že plynulé tvary vyniknú aj na vozidle, ktoré by malo osloviť širšie masy.

Trojcípu hviezdu nájdete doslova všade. Dominuje prednej maske a okolo nej sa rozprestiera celý vesmír malých hviezdičiek. Keď chcete, tak aj podsvietených. Predné svetlomety? V tvare trojcípej hviezdy. Interiér pritom sľubuje veľa vzdušnosti, čo mu umožňuje použitie elektrického pohonu. Aj keď zatiaľ ide iba o štúdiu, už teraz sa máme na čo tešiť, keď sa dostane do sériovej výroby.

Teplota stúpa

Takú nálož zážitkov, aká na nás prišla v podobe celodenného programu na okruhu pri letisku Modlin, len tak nevidíte. Jazdenie na okruhu, v teréne, na cestách, predstavenie závodu v poľskom meste Jawor, kde sa onedlho začnú vyrábať elektrické vany a lahôdka v podobe štúdie Vision One-eleven. Vzduch sa rozpaľoval k 30-tim stupňom, naša zvedavosť ešte viac.

Na vlne budúcnosti: Mercedes-Benz predviedol svoje elektrické vízie

Začali sme poriadne zostra. Na motokárovom okruhu s modelmi Mercedes-Benz Trieda C a GLC vo verzii e-Performance. S výkonnými 4-valcovými benzínovými motormi s výkonom 500 kW (680 k) a krútiacim momentom 1 020 Nm, k čomu pomáha aj elektricky poháňané turbodúchadlo. To znamená odstránenie turbodiery a okamžité reakcie na plyn.

V praxi dosahujú obe vozidlá výkony, ktoré si vyžadujú skúsené ruky, nohy, aj hlavy. Potom vymetali zákruty na okruhu s neochvejnou istotou. Keďže sme jazdili po dvojiciach, spolujazdec mohol sledovať, s akou mierou účinnosti pohon rekuperuje energiu. Takže batéria jeho na výkon zameraného plug-in hybridného pohonu v podstate nemá šancu, aby sa vybila.

Na vlne budúcnosti: Mercedes-Benz predviedol svoje elektrické vízie

Elektrina vo vode

Po pár kolách na okruhu nasledoval zvlnený terén, veľké bočné náklony, vodná priekopa. Úloha ako stvorená pre plne elektrickú Triedu G. So štyrmi elektromotormi pri kolesách. To znamená výkon 432 kW (587 k) a  krútiaci moment 1 164 Nm. Keďže elektromotory poskytujú možnosť veľmi presného dávkovania výkonu, odomykajú sa vozidlu priam až nekonečné možnosti v teréne.

Na vlne budúcnosti: Mercedes-Benz predviedol svoje elektrické vízie

A keďže elektrický pohon nevydá hláska, ani emisiu, potešia sa aj obyvatelia lesov. Nám stačila terénna dráha a pochopili sme, že Trieda G, konkrétne verzia G 580 with EQ Technology, prináša jazdu v teréne tak, ako sme ju doteraz nepoznali.

Čo je to spotreba?

Štúdia Vision EQXX priniesla budúcnosť veľmi hmatateľne. Predstavuje riešenia, ktoré sa už od budúceho roka objavia v sériových vozidlách. Technologicky ide o skvost. Aerodynamický odpor cd 0,17 nenájdete možno ani v prírode. Spotreba pod 10 kWh/100 km patrí do ríše snov. Pomáha jej aj aktívny zadný difúzor, ktorý sa vysúva pri rýchlosti 60 km/h. Horčíkové kolesá spájajú s karosériou pružiny so sklenenými vláknami.

Konštrukčné prvky karosérie dostali vďaka umelej inteligencii odľahčené tvary zbavené nepotrebného materiálu. Toto nie je auto, ale pojazdné laboratórium, ktoré na nabitie zvládne 1 000 km akoby nič. Pritom jazdí veľmi príjemne, porovnateľne so sériovými vozidlami. Akurát keď dáte nohu z akcelerátora a nechcete rekuperovať, dovezie vás zotrvačnosť nesmierne ďaleko. Máme sa na čo tešiť, keď sa riešenia z neho dostanú do praxe!

Na obláčiku

Mercedes-Maybach EQS SUV ponúka nekonečnú ponuku farieb, poťahov a doplnkov. Keď vám ukážu paletu, nestihnete preberať. Bežný človek toľko odtieňov azda ani nepozná. Máte obľúbené tričko, šatku, kravatu? Ak je to čo i len trochu možné, môžete mať takú farbu na aute, v aute, kdekoľvek. Maybach poskytuje v rámci programu Kundenwunsch a Manufaktur maximálnu personalizáciu, ktorej po vzore módnych značiek hovorí Haute Voiture – to najviac, čo si môžete priať.

Na vlne budúcnosti: Mercedes-Benz predviedol svoje elektrické vízie

Jazda v elektrických autách na vzduchových podvozkoch, nielen v EQS SUV, je potom aj na bežných cestách, akoby ste sa vznášali na obláčiku. Akoby bol celý svet niekde ďaleko za zvukovo odizolovanými oknami a auto robilo všetko pre vaše najvyššie pohodlie.

Športovo, aj užitočne

Záver patril blízkemu pohľadu na vozidlo Vision One-Eleven. To dostalo techniku z monopostov F1. Je také nízke, že vyšším ľuďom nesiaha ani po pás. Už len aby sa v nejakej podobe dostalo aj na cesty. Nech sa pokocháme aj jeho výkonom a jazdnými vlastnosťami. Tvary dávajú veľké prísľuby.

Mercedes-Benz pripravuje veľkú ofenzívu aj s elektrickými vanmi. S novou technikou pohonu, infotainmentu, rýchlejším nabíjaním, dlhším dojazdom a vylepšenými službami zákazníkom prinesú možnosti porovnateľné s osobnými vozidlami. Vďaka tomu budú pre záujemcov z radov podnikateľov a dopravných spoločností ešte zaujímavejším riešením ako kedykoľvek doteraz.

Cestu do bližšej aj vzdialenejšej budúcnosti, ktorá ťaží z elektrického pohonu maximum a pretavuje to do príťažlivej podoby plnej technologického pokroku, luxusu a vysokého výkonu, nám Mercedes-Benz ukázal v najlepšom svetle. Teraz zostáva už len veriť, že technika sa čoskoro dostane do sériovej výroby.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

ODPORÚČANÉ