Európa chce presadiť plošný zákaz používania naftových áut! Ohrozené sú aj modely s normou Euro 5 a Euro 6

Európska komisia zvažuje nové emisné limity pre staršie dieselové vozidlá. V najhoršom prípade by to znamenalo zákaz naftových áut s emisnou normou Euro 5 a Euro 6. Najnovšie plány odsudzuje klub ADAC aj nemecký minister dopravy.

Vydané  Text: 

Čaká nás zákaz naftových áut? Európska komisia uvažuje o stanovení limitných hodnôt pre staršie dieselové vozidlá, čo by v krajnom prípade mohlo znamenať vyradenie naftových vozidiel Euro 5 a Euro 6 z prevádzky.

Jadrom problému je meranie emisií, ktoré chce EÚ zmeniť. V prebiehajúcom konaní pred Európskym súdnym dvorom upravila Európska komisia svoje právne stanovisko týkajúce sa dodržiavania limitných hodnôt znečisťujúcich látok tak, že stanovené hodnoty sa teraz musia dodržiavať pri každej jazdnej situácii, teda aj pri plnom zaťažení. V minulosti vykonávali tieto skúšky len za štandardizovaných skúšobných podmienok.

Najnovšia zmena sa môže dotknúť aj modelov, ktoré sú už schválené na prevádzku za predchádzajúcich podmienok. V praxi by tak išlo o spochybnenie prijatej homologizácie pre emisné limity noriem Euro 5 a pravdepodobne aj Euro 6.

ZÁKAZ NAFTOVÝCH ÁUT?

Hovorkyňa ADAC sa v rozhovore pre Tagesschau v tejto súvislosti odvolala na ochranu existujúcich vozidiel a diskusie o hrozbe vyradenia z prevádzky považuje za „nevhodné“. Dotknuté vozidlá prešli v čase uvedenia do prevádzky riadnym schvaľovacím procesom. „Podľa názoru právnikov ADAC sa zmeny v postupe merania pre už homologované vozidla nemôžu uplatňovať retroaktívne.“

Nemecký spolkový minister dopravy, Volker Wissing, v zápalistom liste adresovanom predsedníčke komisie Ursule von der Leyenovej vyzval na „ukončenie protiautomobilovej politiky z Bruselu. Ľudia potrebujú svoje autá a nechcú, aby im boli odobraté. Komisia EÚ musí teraz rýchlo konať.“

ZMENA POSTUPU

Do roku 2017 bol pri homologizácii nového modelu rozhodujúci Nový európsky jazdný cyklus (NEDC). Ten v laboratórnych podmienkach meral, či emisie škodlivín spĺňajú limitné hodnoty.

Nepovažoval sa však za realistický v reálnych jazdných podmienkach a došlo k jeho nahradeniu novým postupom (RDE). Staršie dieselové motory Euro 5 alebo Euro 6 sa však stále registrujú a jazdia na cestách podľa NEDC.

V súdnom spore v Nemecku, ktorý postúpili Súdnemu dvoru EÚ, spochybnili tieto povolenia. Podľa ministerstva dopravy generálny advokát tiež uviedol, že vozidlá musia spĺňať hodnoty aj mimo laboratórnych podmienok.

Jedným z riešení sa javí objasnenie príslušných nariadení o emisiách, vrátane ich aplikácie. Minister Wissing navrhol, aby Komisia a členské štáty „čo najrýchlejšie“ vypracovali príslušnú novelu zákona, ktorá by ochránila budúcnosť naftových vozidiel na cestách. Ide o jeden zo spôsobov, ako obísť zákaz naftových áut.

Zdroje:  Motor1




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ