NOVINKA
BMW vyvíja nový benzínový motor. Použilo trik známy zo starých dieselových agregátov!
Nemci si nechali patentovať pre nový benzínový motor technológiu, ktorá kedysi zvyšovala kultivovanosť dieselových pohonných jednotiek.
Vydané Text: Redakcia (editor)
Spomeniete si ešte na starý predkomôrkový dieselový motor? Ak patríte k mladším ročníkom a táto technológia vám nič nehovorí, dovoľte k nej pár slov.
Svojho času – pred príchodom priameho vstrekovania koncom 80. rokov – išlo o preferované konštrukčné riešenie. Princíp spočíval v malom spaľovacom priestore mimo valec, takzvanej predkomôrky, ktorá bola s hlavným spaľovacím priestorom (teda valcom) samozrejme prepojená. Prečo ju automobilky používali? Odpoveď je celkom jednoduchá. Zjemňovala tvrdý chod dieselového agregátu. Vznietenie nafty a následné šírenie rázovej vlny z predkomôrky do valca prebiehalo plynulejšie, takže motor bol o čosi tichší a kultivovanejší.
Nemalo to len pozitíva
Nevýhodou bol fakt, že zväčšenie spaľovacieho priestoru o predkomôrku sa podpísalo pod straty spôsobené prúdením plynov. Tým sa znižovala termodynamická účinnosť a logicky tiež prevádzková efektivita. Inak povedané, predkomôrkový diesel mal vyššiu spotrebu ako porovnateľná nafta s priamym vstrekovaním.
Inzercia
Zaujímavé na tom všetkom je, že BMW vyššie popísaný nápad opäť oživilo. Lenže nie pre naftový motor. Mníchovská automobilka si nechala na Európskom patentovom úrade zaregistrovať principiálne podobné riešenie, ale tentoraz určené pre benzínové motory.
Aj v tomto prípade sa nad valcom nachádza malá predkomôrka spojená s hlavným spaľovacím priestorom niekoľkými prepadovými otvormi. Rozdiel je v tom, že benzín sa nevstrekuje do predkomôrky, ale klasicky do valca. Časť zmesi paliva so vzduchom sa uvedenými dierkami dostane dovnútra, kde ho zapáli zapaľovacia sviečka…
Nejde však o obyčajnú zapaľovaciu sviečku. Má len jednu elektródu, zatiaľ čo druhý pól tvorí celé teleso predkomôrky.
BMW tvrdí, že tento nápad má hneď niekoľko výhod. V prvom rade je to lepší odvod tepla zo sviečky, čo zabraňuje predzápalom a nežiadúcemu detonačnému horeniu pri vysokom zaťažení. K tomu automobilka dodáva, že je schopná s takto upraveným novým motorom zvýšiť výkon motora, predĺžiť jeho životnosť a zredukovať spotrebu i emisie. Teda presne to, čo majú priaznivci klasických spaľovacích agregátov radi.
Najlepšie na tom je, že predkomôrkový benzín nie je obmedzený na veľkosť motora. Dá sa rovnako dobre aplikovať na trojvalec i V8. Otázkou však je, či BMW tento nápad skutočne využije v sériovej výrobe. Budeme si musieť počkať. Ale vzhľadom k tomu, že mníchovská firma sa tradičných motorov ešte nevzdala a v najbližších rokoch niečo také ani neplánuje, sú šance pomerne vysoké.