PORADŇA
Budú od roku 2026 posledné malé mestské autá dostupné za ceny až 25 000 eur?
Nemecký ADAC sa zamýšľa, kam až sa vyšplhajú ceny, ktoré musia zákazníci platiť za malé mestské autá…
Vydané Text: Redakcia (PK)
Malé lacné autá pomaly ale isto končia. A žiaľ, nie je to vtip. Za posledných pár rokov zmizla z európskeho trhu väčšina obľúbených mestských mini. Spomínate si..? Ford Ka, Ford Fiesta, Opel Karl (nepredával sa na Slovensku) a Adam, Citroën C1, Peugeot 108, Renault Twingo, Škoda Citigo, Seat Mii, VW up! a ďalšie. Tieto malé autá dnes už u predajcov nekúpite. Dôvodom však nie je malý záujem. Pri pohľade na najpredávanejšie európske auto, lacnú Daciu Sandero je zrejmé, čo by zákazníci chceli. Lenže výroba dostupných malých mestských automobilov je pre koncerny nerentabilná.
Ceny rastú a rastú veľmi rýchlo
Ako upozorňuje najväčší nemecký autoklub ADAC, ceny všetkych malých áut sa za posledných 11 rokov zvýšili v priemere z 13 244 eur na súčasných 22 591 eur! A prikladá k tomu aj prehľadnú tabuľku vybraných modelov a ich ceny v roku 2020 a 2024. Samozrejme berte tento príklad len orientačne. Ceny najmenších vozidiel sú na nemeckom trhu obvykle vyššie ako u nás. Samotný nárast len za posledné štyri roky ale tabuľka ilustruje pomerne presne.
Inzercia
Ceny na slovenskom trhu sú mierne odlišné. Napríklad Opel Corsa s motorom 1.2 a výkonom 75 koní sa v júni roku 2023 predával za 13 490 eur. V súčasnosti sa cena identickej verzie pohybuje na hranici 16 690 eur. Využitím akcie a bonusu ju môžete znížiť na 14 490 eur. Aký je hlavný dôvod uvedeného raketového rastu cien? Na to sa dá odpovedať, že nie je len jeden. Asi najviac ovplyvňuje cenu stále nová a nová povinná bezpečnostná výbava, ktorú automobilkám diktuje EÚ.
Časť „viny“ potom ide za infláciou, svoje urobil nedostatok polovodičov, vojna na Ukrajine, roztrhanie dodávateľských reťazcov a nie je tajomstvom, že automobilky celkom bežne dotujú ceny drahých elektromobilov predajom áut so spaľovacími motormi, ktoré sú kvôli tomu drahšie
Nový štandard 25 000 eur?
Samozrejme je nutné uznať, že malý automobil za viac peňazí má lepšiu základnú výbavu. Otázka ale znie: skutočne ju potrebuje? Nie sú mnohé elektronické bezpečnostné prvky skôr otravné? Spomeňte si, čo všetko vypínate, keď nastúpite do auta a naštartujete.
Otázkou tiež je, čo urobí s cenami pripravovaná emisná norma Euro 7, ktorá začne platiť od roku 2026. Čo sa týka samotných výfukových plynov, tam veľké rozdiely nečakajte. Schválená bola výrazne miernejšia podoba. Lenže automobilky budú musieť po novom merať emisie častíc z pneumatík a brzdových systémov, a to sa do cien áut nepochybne premietne.
Ešte horší vplyv na malé autá má samozrejme elektrifikácia, respektíve výmena spaľovacích motorov za batéria elektromotory. Dacia sa zatiaľ ako jediná drží so Springom na hranici 17 tisíc eur a pribudnúť by mala tiež lacnejšia verzia Citroënu ë-C3 za necelých 20 tisíc. Lenže súčasné najdostupnejšie malé elektromobily sa skôr blížia hranici 23 až 25 tisíc eur (Fiat 500e stojí 29 tisíc). A práve tie ťahajú hore tiež celkový priemer cien mestských mini.
Zákazníci nemajú veľmi na výber a asi bude ešte horšie
Žial, výber sa čoraz viac zužuje, pretože malé lacné autá sa stávajú drahými a zákaznici logicky strácajú o také vozidlá záujem. Podobne ako v Nemecku je to aj na Slovensku. V máji tohto roku sme vám priniesli pohľad na situaciu s malými automobilmi na našom trhu. Zatiaľ za prijateľnu sumu, teda pod hranicou 15 000 eur, je na našom trhu k dispozícii týchto 8 vozidiel.
Na záver malé odporúčanie. Ak potrebujete malé mestské vozítko za čo najnižšiu cenu, radšej sa poponáhľajte. Pretože aj kvôli Euro 7 by po roku 2026 mohla byť jedinou cestou k takému automobilu (s cenou povedzme pod 20 000 eur) iba kúpa modelu z druhej ruky.
Zdroje: ADAC