Panika v Nemecku! Predaje elektromobilov klesli o takmer 40 %, bez dotácie ich nikto nechce

Zdá sa, že štátne stimuly predstavujú hlavnú motiváciu pri kúpe batériových elektrických vozidiel.

Vydané  Text: 

Predaje elektromobilov zaznamenali najväčší pokles od decembra. Nemecká vláda náhle zrušila dotácie na elektrické vozidlá.

Predaj elektrických vozidiel v Nemecku v júli klesol. Tento pokles pokračuje od ukončenia stimulov koncom minulého roka. Plány výrobcov automobilov na prechod na predaj elektrických vozidiel sú týmto podkopané.

Registrácie batériových áut na najväčšom európskom trhu klesli o 37 %. Počet vozidiel sa znížil na 30 762. Je to najväčší pokles od decembra, keď nemecká vláda náhle zrušila dotácie na elektromobily. Z toho ťažia najmä klasické spaľovacie modely, ktoré si polepšili o 7 %.

PREDAJE ELEKTROMOBILOV BEZ DOTÁCIE

Rozsiahle spomalenie predaja elektrických vozidiel v Európe nastáva tam, kde sa zrušili štátne stimuly. Nedostatok cenovo dostupných batériových modelov odrezáva masových spotrebiteľov od aktuálnej ponuky batériových modelov. Na mieste je otázka ďalšej životaschopnosti trhu s elektrickými vozidlami bez štedrých dotačných programov.

„Rozmach e-mobility sa zatiaľ ukazuje ako neudržateľný,“ povedal Constantin Gall, konzultant spoločnosti EY. „Trh stratil dynamiku a mnohí zákazníci pochybujú o perspektívach elektromobilov.“

NIELEN V NEMECKU

Predaje elektromobilov v Nemecku v júli medziročne klesli na necelých 13 % z pôvodných 20 %. Registrácie elektrických vozidiel vo Švédsku v júli klesli, čím sa prehĺbil prepad od začiatku roka. Podľa Mobility Sweden počet nových registrácií klesol o 15 % v porovnaní s minulým rokom. Predaj elektromobilov vo Švajčiarsku klesol o 19 %.

Na Slovensku sú predajné čísla elektromobilov dlhodobo slabé. Stále nedošlo k spusteniu plošného dotačného programu z Plánu obnovy. Ku koncu prvého polroka 2024 bolo na Slovensku registrovaných iba 12 893 batériových elektromobilov, čo predstavuje podiel len 2,6 % z celkového počtu vozidiel. Napriek relatívne zaujímavému medziročnému rastu predaja, Slovensko stále zaostáva za väčšinou krajín EÚ. Trh naďalej čaká na cenovo dostupné elektromobily kompaktnej triedy pod hranicou 25 tisíc eur. Prvé sériové vozidlá v danej cenovej kategórii by sme mali vidieť až v roku 2027. Zaujímavú alternatívu však môže dovtedy ponúknuť aj sekundárny trh.

Zdroje:  Autonews




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ