AKTUALITA

Nový súdny spor ohrozuje milióny dieslových vozidiel s normou Euro 5

Súdny spor na Súdnom dvore Európskych spoločenstiev môže ovplyvniť vozidlá Euro 5 a niektoré Euro 6.

Vydané  Text: 

Budúcnosť áut s vnútorným spaľovaním neohrozuje iba rok 2035. V súčasnosti prebieha konanie na Súdnom dvore Európskych spoločenstiev, v ktorom Európska komisia mení svoj právny názor na dodržiavanie emisných limitov pre staršie modely, pričom trvá na tom, že limity musia byť dodržané v každej jazdnej situácii, aj keď je vozidlo plne naložené. Predtým sa merali limity iba za štandardizovaných a porovnateľných testovacích podmienok.

Ak bude zmena prijatá, môže to znamenať koniec všetkých dieselových áut schválených podľa Euro 5 a dokonca aj niektorých s normou Euro 6. V tomto prípade hovoríme o miliónoch dopravných prostriedkov po celej Európe, len v Nemecku je ich počet 8,2 milióna.

Inzercia

Inzercia

List zaslal nemecký minister

Na túto otázku upozornil nemecký minister dopravy Volker Vissing v otvorenom liste zaslanom predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej. Vissing vyzval na „ukončenie bruselskej politiky proti autám“. Ľudia potrebujú svoje autá a nechcú, aby im ich zobrali. Európska komisia musí konať, a to rýchlo.“

Základom avizovanej zmeny sú postupy merania emisií výfukových plynov. Do roku 2017 schvaľovací cyklus NEDC meral limity v schválených laboratóriách, či emisie znečisťujúcich látok spĺňajú povolené hodnoty. Systém, ktorý potom ustúpil RDE, ktorý má bližšie k reálnym jazdným hodnotám, s testami na verejných komunikáciách.

Faktom je, že staré dieselové motory Euro 5 a Euro 6 sú overené v cykle NEDC. Ak bude postup Európskej komisie úspešný, bude to mať podľa Wissinga opačný efekt, teda výsledok bude znamenať, že musíme dať zbohom miliónom a miliónom áut. Ministerka vo svojom liste vyzvala Von der Leyenovú, aby urýchlene zmenila ustanovenia, ktoré považuje za „pochybné“, čím objasnila rozhodnutie Európskeho súdneho dvora (ESD), ktoré sa očakáva v novembri. Cieľom je „predísť vážnym následkom pre milióny postihnutých občanov a pre európske hospodárstvo“.

Skutočne nafta končí? Možno, no najskôr musia rozhodnúť zákazníci... -  AUTOVINY.sk

Treba počkať na vyjadrenie Európskej komisie

Dôsledky rozhodnutia sa podľa ministra „nedotknú len automobilového priemyslu, ale predovšetkým občanov, ktorí si takéto vozidlá kúpili a používajú ich. Spoliehali sa predsa na existujúce predpisy. Všetky homologizácie Euro 5 budú spochybnené. Zdá sa, že Európska komisia a jej predseda sú odhodlaní viesť skutočnú kampaň proti automobilovej a individuálnej mobilite,“ pokračoval nemecký minister.

Treba však zdôrazniť, že ADAC (Nemecký automobilový klub) označil Wissingove vyjadrenia za „nevhodné“. Podľa ich právnikov zmeny v postupe merania pri schvaľovaní vozidla k neskoršiemu dátumu nemožno uplatniť spätne. Majiteľom áut Euro 5 teda nič možno nakoniec nič hroziť nebude. Ale je potrebné počkať, kým Európska komisia odpovie na list nemeckého ministra alebo zverejní tlačovú správu, aby odstránila akékoľvek pochybnosti o možnosti vyradenia naftových áut s normou Euro 5.







Inzercia

Inzercia