AKTUALITA
Od skeptika k fanúšikovi: Jeremy Clarkson objavil čaro Hyundai Ioniq 5 N
Tento výkonný a dizajnovo odvážny elektromobil prekvapil aj najväčšieho fanúšika klasických áut Jeremy Clarksona.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Existuje niekoľko dôvodov, prečo si elektromobily zatiaľ nedokázali získať srdcia fanúšikov klasických áut – tých, ktorých v Anglicku nazývajú petrolheadmi. Teraz však najslávnejší petrolhead sveta – bývalý moderátor Top Gearu Jeremy Clarkson – konečne našiel elektromobil podľa svojich predstáv. Hovoríme o Hyundai Ioniq 5 N, ostrej verzii elektrického hatchbacku.
Vo svojom tradičnom stĺpci v The Sunday Times Jeremy hovorí, že keď bol „nútený“ testovať Ioniq 5 N, vôbec sa mu do toho nechcelo. No postupne si ho získal dizajn auta. „S do očí bijúcou výnimkou Tesly vyzerajú dnes elektrické autá oveľa lepšie ako bežné autá,“ poznamenáva Clarkson. Je to ako keby všetci mladí a talentovaní dizajnéri boli nútení pracovať na elektrických autách a starí dizajnoví dinosauri vyrábajú autá, ktoré by si ľudia skutočne kúpili. Podľa Clarksona je Ioniq 5 N to najlepsšie z oboch svetov: „Vyzerá ako Golf nakreslený dizajnérom, ktorého predtým vyhodili z Lamborghini, pretože bol príliš odvážny.“
Inzercia
Chválou Jeremy napokon nešetril
Clarkson bol skeptický aj k správaniu vozidla s hmotnosťou výrazne nad dve tony. Jedného dňa sa ale pustil na cesty s odhodlaním. „Prudko som stlačil plyn a, drahý bože, to auto je rýchle. Nie také rýchle ako Ferrari. Oveľa, oveľa rýchlejšie ako to… Možno váži viac ako Robert Maxwell, ale strieľa ako Usain Bolt, ktorý si urobil wasabi klystír.“ Samozrejme, mnohé iné EV sú schopné podobného triku, dodáva Jeremy – ale iba v krátkych návaloch energie. Zatiaľ čo Ioniq 5 N si takéto úrovne krútiaceho momentu dokáže udržať takmer nepretržite. A okrem toho zatáča, ako to iné elektromobily nedokážu.
Výrobcovia áut dlhé roky vymýšľali všelijaké triky, ako vyrábať ich produkty rýchlejšie a rýchlejšie. V posledných rokoch sa však trend obrátil. Autá začali spomaľovať, tvrdil Clarkson. Dnes zrýchľujú žalostnejším spôsobom ako v roku 1975. A vďaka zákonodarcom sú vybavené takými zvukovými varovnými signálmi, že ich naplno rozbehne len skutočne nepočujúci. „Takže tento Hyundai je závan čerstvého vzduchu. Máte pocit, že bol skutočne vyrobený tak, aby bol fyzicky čo najzábavnejší.“