AKTUALITA

Chcete plug-in hybrid? Kúpte si ho do konca roka. Potom bude výrazne drahší

Od roku 2025 mnohé krajiny rušia dotácie na plug-in hybridy. To ale nebude jediný dôvod nárastu ich cien.

Vydané Text: 

Zvažujete kúpu nového auta a elektrický model svojou cenou nezapadá do rozpočtu? Ak oceníte kúsok elektrifikácie, plug-in hybrid (PHEV) by mohol byť dobrou voľbou. Teda ak si ho kúpite do konca roka.

Elektrické autá nie sú v súčasnosti žiadaným artiklom, a v krátkodobom až strednodobom horizonte si na stúpajúci dopyt po nich budú musieť počkať aj výrobcovia. Aj keď sa v istom momente javili ako jediná možnosť, ako znížiť emisie CO2 celého portfólia, ich predaj ani zďaleka nesplnil očakávania. Reálnejšou možnosťou sa stali plug-in hybridy, ktoré sú stále viac a viac obľúbené.

Inzercia

Inzercia

 

Plug-in hybrid nie je bezemisné auto

To by sa však budúci rok mohlo tiež zmeniť. Ako inak, zvýšenie pôvodných cien záleží len a len od výrobcov, no možno nebudú mať na výber. Dôvodom je to, že Európska Únia minulý rok na jar analyzovala údaje o spotrebe paliva a elektrickej energie z vozidiel PHEV. Výrobcovia vtedy museli inštalovať do áut dodatočné meracie zariadenia.

Cieľom nebolo sledovať vodičov, ale to, ako s plug-in hybridom nakladajú. Presnejšie odchýlky, o ktorých sa vedelo, no na prijatie adekvátnych opatrení bol potrebný zber údajov. Podrobná analýza prinútila Európu ponúknuť väčšiu transparentnosť avizovanej spotrebe vytvorením nového nariadenia, ktoré vstúpi do platnosti v 1. januára 2025. Ako dôsledok zneužívania, ku ktorému dochádza v týchto nízkoemisných autách.

Testy vo fáze schvaľovania ukazujú výsledky spotreby a emisií, ktoré sú správne alebo nie. Meranie prebieha s plne nabitou batériou, ktorú však väčšina majiteľov pravidelne nenabíja, a tak hlavnú úlohu naďalej zohráva spaľovací motor. Takže aj relatívne zelené autá stále vypúšťajú do ovzdušia škodlivé emisie.

Nabíjacie káble v plug-in hybride MITSUBISHI ECLIPSE CROSS PHEV

Nové pravidlá budú zahŕňať dva rovnako rozmiestnené testy, ale s nabitou a vybitou batériou, takže analýza dvoch testov ponúkne výsledok bez emisií a jeden s emisiami. A hoci PHEV varuje vodiča, že nemá energiu na väčšiu elektrickú autonómiu, v skutočnosti batéria nie je nikdy úplne vybitá, takže za určitých okolností môže elektromotor stále podporovať spaľovací motor.

Dva získané výsledky sa budú posudzovať na základe predpokladaného využitia elektrickej energie. To bude mať za následok užší faktor úžitkovej hodnoty, čo znamená, že emisie budú vyššie. Značky budú musieť byť schopné vyrovnať sa s hodnotou emisií pred a po novom teste.

Inzercia

A to sa dá urobiť dvoma spôsobmi. Úpravou motora, teda znížením výkonu, alebo umiestnením zariadenia na zníženie alebo zvýšenie elektrického dojazdu. A tieto zariadenia stoja peniaze, čo zvýši cenu samotného modelu a zasiahne do vrecka koncového používateľa…







Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie