AKTUALITA

Katastrofa pre čínsky trh: 85 % výrobcov elektromobilov vraj čoskoro zanikne kvôli clám

Aspoň to vyplýva z prognózy poradenskej spoločnosti Alixpartners. Do šiestich rokov vraj veľa značiek kvôli clám jednoducho prestane existovať.

Vydané  Text: 

Ako už iste viete, Európska Únia nedávno oznámila rozhodnutie o zvýšení dovozných ciel na čínske automobily. Doterajšie 10-percentné clá uplatňované na cenníkovú cenu a náklady na dopravu sa významne zvýšili, a to na 17,4 až 38,1 %. Prečo tento rozsah? Európska Únia oficiálne uviedla, že je to na základe spolupráce niektorých čínskych automobiliek s vyšetrovacou komisiou. Odstupňovanie je preto variabilné a posudzované individuálne.

EÚ si pritom nebrala príklad zo Spojených štátov amerických, ktoré rozhodli o uvalení 100-percentného cla na všetky čínske automobilky, ktoré začne platiť od 1. augusta tohto roku. Nové tarifné rozpätie sa dotkne aj Tesly. Ide síce o americkú automobilku, ale niektoré modely pre Európu aj Slovensko vyrába a vyváža zo šanghajskej továrne. EÚ oznámila, že jej pozíciu bude posudzovať individuálne a dostane samostatnú tarifu.

EÚ vo svojej správe uviedla aj príklady taríf na jednotlivé značky. Napríklad koncern SAIC, ktorý na Slovensku predáva automobily značky MG, dostal najvyššiu sadzbu 38,1 Rovnaké sadzbu dostanú aj tie čínske automobilky, ktoré nespolupracovali s európskymi úradmi pri vyšetrovaní. Naopak BYD dopadol najlepšie. Komisia EÚ stanovila pre túto firmu clo vo výške 17,4 %  Koncern Geely, ktorý zastrešuje automobilky Volvo, Polestar, Lotus  bude platiť 20-percentné clo na svoje produkty.

Budú clá klincom do rakvy pre malých výrobcov?

Teraz však odborníci z poradenskej spoločnosti Alixpartners varujú, že približne 85 % čínskych výrobcov elektrických vozidiel v najbližších šiestich rokoch jednoducho prestane existovať. Slabší hráči budú nútení opustiť hru, pretože čoskoro príde nová cenová vojna. Vyvolá ho vraj prudko rastúca obľuba elektromobilov.

V Číne rýchlo rastie počet spoločností, ktoré vsádzajú na elektrifikovanú dopravu. To všetko vedie k nezdravej konkurencii,  pretože konkurenti začínajú aktívne praktizovať cenový dumping. Malé spoločnosti nemôžu hrať podľa rovnakých pravidiel ako gigant BYD, čo kompenzuje nízke cenovky vysokými objemami predaja. Preto je osud malých firiem a startupov nezávideniahodný.

Netreba prehliadnuť ani ďalší fakt – clá na čínske autá zavedené v EÚ a USA. Odborníci sa domnievajú, že veľkým výrobcom z Číny nebudú venovať vážnu pozornosť. To sa ale netýka menších spoločností, ktoré podľa prognózy stratia záujem o možný budúci predaj na týchto dvoch trhoch.





ODPORÚČANÉ