LEGISLATÍVA

Ďalší legislatívny nezmysel? Podľa nariadenia budú musieť mať staré pneumatiky rovnaké vlastnosti ako tie nové

Pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 1,6 mm budú musieť spĺňať rovnaké bezpečnostné normy ako nové pneumatiky. Je to však v praxi vôbec možné dosiahnúť?

Vydané  Text: 

Nariadenie EÚ (R117-04) prikazuje výrobcom testovať a vyvíjať pneumatiky tak, aby sa zabezpečilo, že budú spĺňať rovnaké minimálne požiadavky na brzdenie za mokra aj pri zákonom stanovenej minimálnej hĺbke dezénu 1,6 mm. Doteraz predpisy stanovovali minimálny brzdný výkon len pri nových pneumatikách. Únia chce týmto nariadením znížiť environmentálnu záťaž spôsobenú predčasným vyraďovaním alebo recykláciou pneumatík. Domnieva sa, že ak budú mať spotrebitelia väčšiu dôveru vo výkonnosť svojich pneumatík pri nižšej hĺbke dezénu, budú mať menší sklon ich predčasne vymieňať.

Podľa odhadov výrobcu pneumatík Michelin je v súčasnosti 50 % automobilových pneumatík demontovaných a vymenených skôr, ako dosiahnu zvyškovú hĺbku dezénu 3 mm.

ŽIVOTNOSŤ PNEUMATÍK

Spoločnosť Michelin tvrdí, že uplatňovanie nového nariadenia má potenciál znížiť spotrebu pneumatík v celej Európe o neuveriteľných 128 miliónov kusov. To by malo za následok zníženie emisií CO2 o 6,6 milióna ton. Ak by sa toto opatrenie zaviedlo celosvetovo, podľa spoločnosti Michelin by boli čísla ešte ohromujúcejšie. Ročne by sa namontovalo o 400 miliónov pneumatík menej. Úspora emisií CO2 by predstavovala až 35 miliónov ton.

MINIMÁLNE POŽIADAVKY

Keďže maximálny vek pneumatiky podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009, Zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke č. 106/2018 ani Vyhlášky č. 134/2018 nie je definovaný ako zákonná požiadavky, platia ostatné uvádzané skutočnosti; napríklad hĺbka dezénu 1 mm na vozidlách kategórie L1e, 1,6 mm na letných a 3,0 mm na zimných pneumatikách vozidiel M a N a ďalšie uvedené v § 14 vyhlášky č. 134/2018.

Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní umožňuje policajtovi uložiť pokutu 40 až 50 eur, keď na vozidle v čase povinnosti nie sú zimné pneumatiky.

Môže však uložiť pokutu vo výške 40 eur v prípade, že ide o vozidlo, ktoré nie je spôsobilé na jazdu v premávke, čo môže znamenať aj nedostatočný technický stav pneumatík.

Ak by policajt zistil, že vozidlo nie je spôsobené na prevádzku v cestnej premávke, môže zabrániť jeho ďalšiemu používaniu a zadržať doklady od vozidla, a to podľa § 72 ods. 1) písm. a) Zákona o cestnej premávke č. 8/2009:

Policajt je oprávnený zadržať osvedčenie o evidencii časť I alebo časť II alebo evidenčný doklad od vozidla vydaný v cudzine, ak je vozidlo nespôsobilé alebo technicky nespôsobilé na cestnú premávku alebo prevádzka vozidla je pozastavená, alebo ak vozidlo bolo vyradené z evidencie alebo z cestnej premávky.

 

Zdroje:  AutoExpress




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ