AKTUALITA
Xiaomi chce poraziť Porsche s elektrickým motorom V8. Majú zmysel pre humor
V októbri Xiaomi ukáže svoj SU7 Ultra v nádeji, že získa rekord na Nürburgringu.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Čínske Xiaomi je stále asi najznámejšie vďaka robotickým vysávačom a mobilným telefónom, no minulý rok sa spoločnosť stala aj výrobcom elektromobilov. Vo svojej domovskej krajine aktuálne ponúka jeden model: sedan SU7. Keď Xiaomi otvorilo knihy objednávok, 50 000 ich prišlo do 27 minút a 90 000 v prvý deň. To viedlo k dodacej lehote niekoľkých mesiacov, aj keď robotická továreň vyrába nové auto každých 76 sekúnd.
Z už dostupných modelov SU7 je najlepšia edícia Max s pohonom všetkých kolies, architektúrou 800 V, 10-80 percentným nabitím za 19 minút, výkonom 673 k a šprintom z 0-100 za 2,78 sekundy. V Číne sa cena začína od cca. 37 530 eur za auto, ktoré je veľkosťou medzi Tesla Model 3 a Model S. Teraz však prichádza niečo ešte výkonnejšie.
SU7 Ultra, pri ktorom Xiaomi verí, že bude najrýchlejším štvordverovým elektromobilom na svete. V októbri ho preto vezmú jazdiť na Nürburgringu v Nemecku, kde je cieľom prekonať rekord najrýchlejšieho štvordverového elektromobilu, ktorý aktuálne drží Porsche Taycan Turbo GT s časom 7:07,55 minúty.
Na dosiahnutie tohto cieľa spoločnosť Xiaomi vybavila prototyp SU7 Ultra tromi motormi: dvoma V8 a jedným V6. Nie nie, nemýľte si ich so spaľovacími motormi. SU7 je 100% elektrický sedan a Xiaomi ukazuje svoj zmysel pre humor tým, že dalo svojim elektromotorom názvy, ktoré majú na prvý pohľad (názvom) upútať petrolheadov.
Viac výkonu ako Porsche
Prvé dva sú najvýkonnejšie, každý z nich poskytuje výkon 425 kW (578 k) a krútiaci moment 635 Nm. Maximálne otáčky týchto motorov sú 27 200 ot./min. Najbližšie k tomu má 22 000 otáčok epického Hyundai Ioniq 5 N. Celkovo Xiaomi SU7 Ultra Prototype avizuje maximálny kombinovaný výkon 1 139 kW, čo je ekvivalent 1549 koní – oveľa viac ako 1 108 koní Porsche Taycanu Turbo GT alebo 1250 koní Lucid Air Sapphire.
Okrem toho, aby sa zaistila brzdná kapacita zodpovedajúca výkonu, SU7 využíva aj elektromotor na brzdenie a regeneráciu energie. Až do maximálnej hodnoty 0,6 G. Keď všetko funguje, prototyp Xiaomi sľubuje maximálne spomalenie 2,36 G. Inými slovami, pri rýchlosti 100 km/h značka hlási brzdnú dráhu len 25 m. Preto nie je prekvapujúce, že brzdové doštičky musia vydržať prevádzkové teploty nad 800 stupňov. A napriek aktuálnemu statusu prototypu je zámerom Xiaomi predstaviť produkčnú verziu SU7 Ultra v roku 2025.