AKTUALITA
V Nemecku zvoľnili tresty za šoférovanie pod vplyvom marihuany. Nie je to nebezpečné?
Za zostatkové THC v krvi už môžete odísť len s upozornením.
Pokuta vám ale hrozí stále!
Vydané Text: Redakcia (sp)
Už ste určite počuli, že niekto viedol vozidlo pod vplyvom omamných a psychotropných látok? Pri nadmerne skonzumovanom množstve je obmedzená vaša pozornosť, reakčné časy a podobne, a preto sú za takéto priestupky udeľované pokuty. V Nemecku ale prednedávnom čiastočne legalizovali THC, čo môže mať vplyv aj na šoférov. Aj preto sa v krajine rozhodli, že posunú limity látky v krvi k vyššej tolerancii.
Doteraz by ste odišli so slovným napomenutím pri cestnej kontrole vtedy, ak by sa množstvo aktívnej látky vo vašej krvi nachádzalo pod hladinou 1,0 ng/ml. Nový limit, ktorý začína platiť od júla 2024, sa zvyšuje až na 3,5 ng/ml, čiže viac ako trojnásobne. Aj keď sa to môže na prvý pohľad zdať veľa, nie je to tak.
V prepočte to totiž vychádza na ekvivalent 0,2 promile alkoholu v krvi, čo už znamená požitie, no relatívne malé. Urobilo sa tak aj z dôvodu toho, že po užití sa vám THC z tela odbúrava len veľmi pomaly a takúto hodnotu vám môžu policajti namerať ešte aj na druhý deň po požití. Štatistika hovorí, že po požití tejto látky vám v tele môže ostať aj viac ako 30 dní.
Problémy s koncentráciou, aj iné príznaky
Spolková vláda v Nemecku sa riadila odporúčaniami interdisciplinárnej expertnej skupiny, ktorá vylúčila vplyv tejto hodnoty v krvi na schopnosti vodiča. Aj kvôli voľnejším pravidlám ohľadom kanabisu v Nemecku má zmena hodnôt priniesť rešpektovanie užívateľov rastliny. Ak by ste mali pri kontrole viac ako 3,5 ng/ml, riskujete pokutu vo výške 500 eur a mesačný zákaz šoférovania.
Ak by ste sa uvedenú látku rozhodli podporiť aj alkoholom, bola by vaša jazda potrestaná pokutou najmenej 1 000 eur a v prípade opakovania až 3 500 eur. Aj po zmene zákona sa odporúča nesadať za volant pod vplyvom žiadnej omamnej látky, a to ani keď sa na to cítite. Konzumácia marihuany je okrem iného spojená s obmedzeniami koncentrácie a pozornosti, ako aj predĺžením reakčných a rozhodovacích časov. To môže mať v premávke fatálne následky.
Zdroj: ADAC