AKTUALITA

Najpredávanejšie autá v Európe v 1. polroku 2024: Udržala si Dacia svoj titul?

Boj o trón najpredávanejšieho auta v Európe v prvom polroku 2024 sa odohráva medzi stálicami a nováčikmi. Komu sa podarilo presadiť?

Vydané  Text: 

Titul najpredávanejšieho auta v Európe si aj v prvom polroku 2024 udržala Dacia Sandero. Elektromobilom kraľuje Tesla Model Y, ale aj tým čínskym ide karta. To vyplýva z novej správy spoločnosti Jato Dynamics, ktorá analyzuje trendy na európskom automobilovom trhu.

Celkovo registrácie v Európe v porovnaní s prvým polrokom 2023 vzrástli o 4,4 %. Počet registrovaných áut sa vyšplhal z 6 559 213 v roku 2023 na 6 847 842 v roku 2024. Správa však zároveň upozorňuje na spomalenie rastu dopytu po elektromobiloch.

Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics, povedal: „Rast v Európe spomaľuje a stále sa nedoťahuje na predpandemické úrovne. Dôvodom sú zložité prevádzkové podmienky, emisné predpisy, rastúce ceny áut a prekážky pri zavádzaní elektromobilov. Napriek nedostatku polovodičov sú elektromobily stále hnacou silou rastu. V nasledujúcich 6 mesiacoch je kľúčové, aby priemysel odstránil neistotu okolo trhu s elektromobilmi, vrátane dopadu ciel EÚ na čínske elektromobily na ich cenovú dostupnosť.“

Najpredávanejšie modely v prvom polroku 2024

Poradie Model Počet registrovaných kusov
1 Dacia Sandero 143 596
2 Volkswagen Golf 126 993
3 Renault Clio 114 623
4 Volkswagen T-Roc 111 381
5 Peugeot 208 107 097
6 Škoda Octavia 102 945
7 Citroën C3 102 304
8 Tesla Model Y 101 181
9 Toyota Yaris Cross 99 694
10 Toyota Yaris 93 576

Čínske elektromobily na vzostupe

V období januára až júna 2024 sa v Európe zaregistrovalo 70 000 elektromobilov čínskych značiek, čo predstavuje 26 % nárast oproti prvému polroku 2023. Ich podiel na trhu sa tak zvýšil z 5,97 % na 7,37 %.

Volvo EX30, vyrobené v Číne, sa stalo tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe v prvej polovici roku 2024. Na štvrtom mieste sa umiestnilo MG4, taktiež čínskej výroby. Tieto údaje sú obzvlášť dôležité v kontexte ciel EÚ na zavedenie ciel na čínske elektromobily. Munoz k tomu dodal: „Opatrenia EÚ sa zameriavajú na modely, ktoré tvorili 17 % registrácií BEV v Európe v prvej polovici roku 2024, s výnimkou potenciálnych dodávok Tesly. Čína zohráva významnú úlohu v raste trhu.“

Volkswagen klesá, BMW rastie

Koncern Volkswagen v prvej polovici roku 2024 dominoval trhu s BEV s 178 000 registrovanými kusmi. V porovnaní s prvým polrokom 2023 to však predstavuje 14 % pokles. Pokles je spôsobený 24 % poklesom značky Volkswagen a 55 % poklesom Porsche.

Naopak, skupina BMW zaznamenala rast vďaka modelom BMW iX1, BMW i4 a predstaveniu BMW i5, BMW iX2 a elektrického MINI Countryman. Vďaka tomu si BMW v prvej polovici roku 2024 zaregistrovalo viac elektromobilov ako Volkswagen.

Čínske značky dobývajú trh

Skupina Geely, ktorej patria značky Volvo, Polestar a Lotus, zvýšila svoje registrácie BEV o 52 % v porovnaní s prvým polrokom 2023 a predbehla tak Hyundai-Kia, Mercedes a skupinu Renault. K tomuto rastu prispel predovšetkým model Volvo EX30BYD dosiahol nárast 14 000 kusov v porovnaní s prvým polrokom 2023, čím sa stal 16. najpredávanejšou značkou BEV v Európe.

Najpredávanejšie elektromobily a plug-in hybridy v prvom polroku 2024

Elektromobily:

Poradie Model Počet registrovaných kusov
1 Tesla Model Y 101 181
2 Tesla Model 3 58 400
3 Volvo EX30 36 980
4 MG4 31 922
5 Volkswagen ID.4 29 146
6 Volkswagen ID.3 29 136
7 Škoda Enyaq 25 248
8 Volvo EX40 (Charge) 25 223
9 BMW iX1 24 506
10 Audi Q4 e-tron 24 456

Plug-in hybridy:

Poradie Model Počet registrovaných kusov
1 Volvo XC60 29 903
2 Ford Focus 20 848
3 BMW X1 17 669
4 Audi A3 16 835
5 Cupra Formentor 16 464
6 Mercedes GLC 15 628
7 BMW radu 3 13 994
8 Hyundai Tucson 12 935
9 Volvo XC90 12 277
10 Kia Sportage 12 237

Zdroje:  JATO Dynamics





ODPORÚČANÉ