AKTUALITA
Najpredávanejšie autá v Európe v 1. polroku 2024: Udržala si Dacia svoj titul?
Boj o trón najpredávanejšieho auta v Európe v prvom polroku 2024 sa odohráva medzi stálicami a nováčikmi. Komu sa podarilo presadiť?
Vydané Text: Eva Karolčíková
Titul najpredávanejšieho auta v Európe si aj v prvom polroku 2024 udržala Dacia Sandero. Elektromobilom kraľuje Tesla Model Y, ale aj tým čínskym ide karta. To vyplýva z novej správy spoločnosti Jato Dynamics, ktorá analyzuje trendy na európskom automobilovom trhu.
Celkovo registrácie v Európe v porovnaní s prvým polrokom 2023 vzrástli o 4,4 %. Počet registrovaných áut sa vyšplhal z 6 559 213 v roku 2023 na 6 847 842 v roku 2024. Správa však zároveň upozorňuje na spomalenie rastu dopytu po elektromobiloch.
Inzercia
Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics, povedal: „Rast v Európe spomaľuje a stále sa nedoťahuje na predpandemické úrovne. Dôvodom sú zložité prevádzkové podmienky, emisné predpisy, rastúce ceny áut a prekážky pri zavádzaní elektromobilov. Napriek nedostatku polovodičov sú elektromobily stále hnacou silou rastu. V nasledujúcich 6 mesiacoch je kľúčové, aby priemysel odstránil neistotu okolo trhu s elektromobilmi, vrátane dopadu ciel EÚ na čínske elektromobily na ich cenovú dostupnosť.“
Najpredávanejšie modely v prvom polroku 2024
Poradie | Model | Počet registrovaných kusov |
---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 143 596 |
2 | Volkswagen Golf | 126 993 |
3 | Renault Clio | 114 623 |
4 | Volkswagen T-Roc | 111 381 |
5 | Peugeot 208 | 107 097 |
6 | Škoda Octavia | 102 945 |
7 | Citroën C3 | 102 304 |
8 | Tesla Model Y | 101 181 |
9 | Toyota Yaris Cross | 99 694 |
10 | Toyota Yaris | 93 576 |
Čínske elektromobily na vzostupe
V období januára až júna 2024 sa v Európe zaregistrovalo 70 000 elektromobilov čínskych značiek, čo predstavuje 26 % nárast oproti prvému polroku 2023. Ich podiel na trhu sa tak zvýšil z 5,97 % na 7,37 %.
Volvo EX30, vyrobené v Číne, sa stalo tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe v prvej polovici roku 2024. Na štvrtom mieste sa umiestnilo MG4, taktiež čínskej výroby. Tieto údaje sú obzvlášť dôležité v kontexte ciel EÚ na zavedenie ciel na čínske elektromobily. Munoz k tomu dodal: „Opatrenia EÚ sa zameriavajú na modely, ktoré tvorili 17 % registrácií BEV v Európe v prvej polovici roku 2024, s výnimkou potenciálnych dodávok Tesly. Čína zohráva významnú úlohu v raste trhu.“
Inzercia
Volkswagen klesá, BMW rastie
Koncern Volkswagen v prvej polovici roku 2024 dominoval trhu s BEV s 178 000 registrovanými kusmi. V porovnaní s prvým polrokom 2023 to však predstavuje 14 % pokles. Pokles je spôsobený 24 % poklesom značky Volkswagen a 55 % poklesom Porsche.
Naopak, skupina BMW zaznamenala rast vďaka modelom BMW iX1, BMW i4 a predstaveniu BMW i5, BMW iX2 a elektrického MINI Countryman. Vďaka tomu si BMW v prvej polovici roku 2024 zaregistrovalo viac elektromobilov ako Volkswagen.
Čínske značky dobývajú trh
Skupina Geely, ktorej patria značky Volvo, Polestar a Lotus, zvýšila svoje registrácie BEV o 52 % v porovnaní s prvým polrokom 2023 a predbehla tak Hyundai-Kia, Mercedes a skupinu Renault. K tomuto rastu prispel predovšetkým model Volvo EX30. BYD dosiahol nárast 14 000 kusov v porovnaní s prvým polrokom 2023, čím sa stal 16. najpredávanejšou značkou BEV v Európe.
Najpredávanejšie elektromobily a plug-in hybridy v prvom polroku 2024
Elektromobily:
Poradie | Model | Počet registrovaných kusov |
---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 101 181 |
2 | Tesla Model 3 | 58 400 |
3 | Volvo EX30 | 36 980 |
4 | MG4 | 31 922 |
5 | Volkswagen ID.4 | 29 146 |
6 | Volkswagen ID.3 | 29 136 |
7 | Škoda Enyaq | 25 248 |
8 | Volvo EX40 (Charge) | 25 223 |
9 | BMW iX1 | 24 506 |
10 | Audi Q4 e-tron | 24 456 |
Plug-in hybridy:
Poradie | Model | Počet registrovaných kusov |
---|---|---|
1 | Volvo XC60 | 29 903 |
2 | Ford Focus | 20 848 |
3 | BMW X1 | 17 669 |
4 | Audi A3 | 16 835 |
5 | Cupra Formentor | 16 464 |
6 | Mercedes GLC | 15 628 |
7 | BMW radu 3 | 13 994 |
8 | Hyundai Tucson | 12 935 |
9 | Volvo XC90 | 12 277 |
10 | Kia Sportage | 12 237 |
Zdroje: JATO Dynamics