LEGISLATÍVA
Nová ekologická daň zruinuje Slovákov! Za tankovanie si čoskoro priplatíme stovky eur
Od roku 2027 budú domácnosti čeliť kontroverznej dani z uhlíka, ktorá môže zvýšiť cenu benzínu od 10 do 40 centov za liter. Ročné náklady na tankovanie sa tak môžu zvýšiť o stovky eur.
Tento nárast je spôsobený pomalým odklonom od fosílnych palív v oblasti bývania a dopravy, čo vedie k vyššiemu dopytu a následne aj k rastu cien emisných kvót.
Posledné reakcie však tlačia na odklad účinnosti smernice o niekoľko rokov.
Vydané Text: Peter Orosz
Od roku 2027 sa na domácnosti bude vzťahovať nový systém ETS2, ktorý zavedie poplatky za emisie z vykurovania a cestnej dopravy. Tento systém, paralelný k existujúcemu trhu s uhlíkom (EU ETS), bude zahŕňať benzín, naftu a vykurovacie fosílne palivá ako zemný plyn a uhlie. Cieľom je znížiť emisie v sektoroch, kde sa to Európe doteraz nedarilo, informuje Euractiv.
Pri zavádzaní systému sa objavili obavy zo sociálnych dopadov, pretože náklady na emisné povolenky sa premietnu do cien pre spotrebiteľov. To môže najviac zasiahnuť tých, ktorí už teraz vynakladajú veľkú časť svojich príjmov na energie. Keď bol systém v roku 2023 schválený, zákonodarcovia EÚ sľúbili, že ceny uhlíka neprekročia 45 eur za tonu. To by znamenalo prirážku približne 10 centov za liter nafty alebo benzínu.
Tento predpoklad však závisel od včasnej implementácie všetkých návrhov Európskej komisie v rámci balíka Fit for 55. Jeho cieľom je zníženie celkových emisií o 55 percent do roku 2030. Niektoré časti klimatickej legislatívy však boli prijaté v oslabenej podobe, iné návrhy boli odložené alebo sa nachádzajú v politickej slepej uličke.
Inzercia
Europoslanci preto varujú, že domácnosti budú za svoje emisie platiť viac, ako sa pôvodne očakávalo.
ŠTÁTY CHCÚ ZMENU
Krajiny EÚ navrhujú výrazné oneskorenia a výnimky v rámci prepracovania dane z palív. Reagujú na rastúcu nespokojnosť s environmentálnymi politikami. Nový návrh zákona však odhaľuje, že krajiny EÚ teraz zvažujú sedemročné prechodné obdobie na zavedenie nových daňových sadzieb, ako aj výnimky pre rybárske lode a lety na a z ostrovných štátov.
Farmári a motoristi v posledných mesiacoch po celej Európe protestovali proti vysokým nákladom na energie. Aktuálne nálady ešte viac sťažujú prijatie nových daní z palív pre politikov. Letecké spoločnosti tiež varovali, že zvýšenie daní by mohlo poškodiť sektor, ktorý sa zotavuje z pandémie Covid-19. V tomto kontexte nový návrh ponúka významné oneskorenia v prijatí minimálnych daňových sadzieb EÚ, vzhľadom na obavy, že zmena by zvýšila náklady pre tých, ktorí platia za vykurovanie domácností, tankovanie áut alebo rezerváciu letov.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!