AKTUALITA

Koniec lacných áut? Ich ceny sa vraj drasticky zvýšia, kupujte, kým je čas

Nedostatok lacných modelov a prísne emisné limity Európskej únie spôsobujú, že náklady na výrobu prudko rastú. Ak uvažujete o kúpe nového vozidla, nečakajte – budúci rok vás môžu ceny nepríjemne prekvapiť.

Vydané  Text: 

Auto nie je lacná záležitosť a nájsť nové vozidlo s cenovkou 15 000 eur je ako hľadať ihlu v kope sena. Ale kto povedal, že auto za 15 000 eur je lacné? Neustále zvyšovanie nákladov výrobcu ovplyvňuje konečnú cenu produktu, ktorá je pre väčšinu ľudí následne nedostupná. Jedným z možných riešení boli možno ešte pred pár týždňami čínske elektromobily, ale kvôli represívnym clám, ktoré na ne uvalila Európska Únia, už to nebude taká výhodná kúpa.

Ak sa však už dlhšie pohrávate s myšlienkou o kúpe nového auta, mali by ste sa poponáhľať, pretože s cenami hore pôjdu aj európske modely. Zvyšovanie cien sa nevyhne ani segmentu dostupných značiek, akou je napríklad Dacia. Dôvodom je nariadenie CAFE (Clean Air For Europe), ktoré presadzuje Európska Únia.

Inzercia

Inzercia

V skutočnosti nejde o žiadnu novinku, nariadenie platí už viac ako dve desaťročia, no pri jeho poslednej aktualizácii sa znova znížil limit priemerných emisií. Teraz je hranica daná na 118 g/km, no o pár mesiacov klesne na 94 g/km. Tejto hodnote sa budú musieť prispôsobiť všetci výrobcovia, okrem tých, ktorí vyrábajú exkluzívne a luxusné vozidlá.

Problém nastane vtedy, keď automobilka tento limit nesplní. Pokuta 95 eur sa spočiatku nezdá taká strašná, ale tá sa počíta za každý gram navyše na každom predanom aute počas roka. Potom sa to logicky začne nabaľovať. Keďže by konečná suma bola astronomická, výrobcovia sú nútení dávať do svojich modelov hybridnú technológiu, čo bolo napríklad v segmente malých áut ešte pred pár rokmi nemysliteľné. Bez toho však značky nebudú môcť splniť požiadavky EÚ.

Dokonca aj Asociácia európskych výrobcov (ACEA) vie, že jeden z jej členov dostane pokutu, pretože hodnota priemerných emisií CO2 v EÚ za uplynulý rok prekročila povolené hodnoty. Riešením výrobcov zrejme bude vyradenie niektorých modelov z ponuky a nasadenie technológie PHEV. Kto si však kúpi auto do mesta s 20 %-nou prirážkou? Niektoré zdroje totiž tvrdia, že hranica zdraženia dosiahne 20 %. V praxi by to znamenalo, že Hyundai i10 bude stáť toľko, čo základná verzia podstatne väčšej i30… A potom môžeme len čakať na moment, kedy mestské autá vymiznú z ponuky.







Inzercia

Inzercia