AKTUALITA
Zlý sen? Tento bezpečnostný systém je od júla povinnou súčasťou každého auta
Od 1. júla je v každom novovyrobenom automobile povinný inteligentný obmedzovač rýchlosti.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Určite mnohí z vás zachytili informácie o povinnom obmedzovači rýchlosti do nových automobilov, ktorý je iba jedným z mnohých nových systémov. Európska únia stále pokračuje v boji proti úmrtiam a nehodám na cestách. V tom jej majú pomôcť asistenčné systémy, ktorých budeme mať v nových autách stále viac a viac. Samozrejme čim viac techniky, tým vyššia obstarávacia cena vozidla.
Pre tých ktorí nevedia, čo robí tento systém, máme jednoduché vysvetlenie. Vo svojej podstate ide o súbor kamier a snímačov, ktoré majú za úlohu sledovať rýchlostné dopravné značenia. Inteligentný obmedzovač rýchlosti musí upozorneniť vodiča vždy, keď nedodržiava maximálnu rýchlosť v danom úseku cesty. Samozrejme, tento systém musí fungovať na základe presných dopravných informácií o aktuálnej povolenej maximálnej rýchlosti. ISA však získava údaje z dvoch pomerne nespoľahlivých zdrojov – z prednej kamery a mapových podkladov navigačného systému.
Pridávanie tohto systému do automobilov malo dve fázy. Prvá začala v roku 2022, kedy sa prostredníctvom delegovaného nariadenia komisie EÚ 2021/1958 dostal inteligentný obmedzovač rýchlosti do povinnej výbavy nových vozidiel. Avšak bol len za príplatok. Od 1. júla 2024 pokračuje fáza číslo dva. Odteraz je tento systém povinnou výbavou vo všetkých novovyrobených automobiloch, bez príplatku.
Inzercia
ISA ako dobrý sluha, ale zlý pán
V našej redakcii sme mali možnosť minulý rok v máji otestovať automobil s týmto systémom. Testovanie prebiehalo na 6 kilometrov dlhom úseku v okolí Trnavy (priložená fotografia). Táto trasa obsahovala úseky s rýchlosťou 30 km/h, 50 km/h, 70km/h a 90 km/h. Takmer polovicu úseku ukazoval ISA neprávne hodnoty rýchlostného obmedzenia.
Tento systém má ale jednu výhodu, ktorú mu ustanovuje aj nariadenie EÚ. Zatiaľ sa dá vypnúť. Podľa prílohy 1, odseku 3 delegovaného nariadenia „vodič musí mať možnosť manuálne deaktivovať systém ISA buď úplne (t. j. funkciu SLIF a funkciu SLWF alebo funkciu SLIF a funkciu SCF), alebo čiastočne (t. j. funkciu SLWF alebo funkciu SCF).“
Je na rozhodnutí výrobcov automobilov, aký účinný obmedzovač rýchlosti namontujú do svojich modelov. Avšak pravidlá Bruselu počítajú s tým, že ISA bude v prípade potreby aktívne zasahovať a obmedzovať motoristu. Napríklad spätným tlačením plynového pedála smerom k vodičovi, ale taktiež obmedzením výkonu motora či automatickým brzdením.
Samotná aktivácia systému prebieha automaticky pri štarte. A hoci je k dispozícii aj manuálne vypnutie, po každej krátkej prestávke sa systém sám znova aktivuje. Pri systéme ISA zameranom na rýchlosť automobilu sa boj Európskej Únie nekončí. Pripomíname, že od júla 2024 sa pridáva napríklad aj asistent rozpoznania únavy vodiča, systém pre udržiavanie auta v jazdnom pruhu či asistent núdzového brzdenia.