Akutalita

Čína pripravuje odvetné clá na luxusné automobily z EÚ, týka sa to aj Slovenska

V reakcii na zvýšenie cla na čínske elektromobily sa Čína chystá prijať protiopatrenia.

Vydané  Text: 

Ako sa dalo predpokladať, odveta Číny za vyššie colné sadzby na jej elektromobily nenechala na seba dlho čakať. Niektoré čínske automobilky žiadajú vládu, aby zvýšila na európske vozidlá clo z doterajších 15 % na 25 %. Nemá sa to však týkať všetkých automobilov, má ísť o modely s objemom motora nad 2,5 litra. Oficiálny zoznam značiek nie je nikde uvedený. Môžeme ale predpokladať, že sa to bude najviac týkať výrobcov, ako je BMW, Mercedes alebo Audi. Hlavne z dôvodu, že práve do Číny vyvážajú menované značky 30 až 40 % z celkového exportu.

Jediná informácia, ktorá vyplávala na povrch, je o prebiehajúcich rokovaniach za zatvorenými dverami medzi čínskym ministerstvom obchodu, koncernu SAIC, BYD a európskymi firmami BMW, Volkswagen, Porsche, Stellantis, Mercedes-Benz a Renault. Agentúra Reuters menové značky oslovila so žiadosťou o komentár, ale vyjadril sa len Mercedes. Oznámil, že značka podporuje liberálny obchodný režim založený na pravidlách Svetovej obchodnej organizácie (WTO) „na pozadí globalizácie a vzájomnej ekonomickej závislosti našej doby je mottom na zabezpečenie prosperity a mieru, dialóg a konštruktívna spolupráca. Spoliehame sa na úsilie politikov pokračovať v tomto dialógu“

Začína obchodná vojna?

Oznámenie o zavedení ciel by mohlo spustiť rozhovory medzi Bruselom a Pekingom, ktorých cieľom je vyhnúť sa príliš veľkým tarifám ciel,“ povedal Stefan Hartung, generálny riaditeľ spoločnosti Bosch pre agentúru Reuters. Obchodná politika Európskej únie (EÚ) sa stáva čoraz viac ochranárskou v dôsledku obáv, že čínsky model rozvoja by mohol spôsobiť, že 27-členný blok bude zaplavený lacným tovarom, vrátane elektrických vozidiel. Oznámenie Európskej komisie z 12. júna, o ktorom sme informovali v predchádzajúcom článku, že od júla uvalí antisubvenčné clá až do výšky 38,1 % na dovážané čínske elektromobily, nasledovalo po májovom kroku Spojených štátov zvýšiť clá na čínske autá.

Slovensko zohráva nemalú úlohu

Cieľom vyššie spomínaných rokovaní medzi čínskymi a európskymi automobilkami je vyvinúť tlak na EÚ, aby prehodnotila svoje rozhodnutie. Asi by sme mohli pripomenúť, že Mercedes GLE, trieda S a Porsche Cayene sú tri najobľúbenejšie európske modely (s motormi s objemom nad 2,5 litra) vyvážané do Číny. Agentúra Reuters si všíma, že Slovensko je vďaka SUV Porsche, Bentley, Volkswagen a Audi, štvrtým najväčším exportérom uvedených luxusných áut do Číny. A tiež druhým najväčším dodávateľom na európsky trh! Ich hodnota je viac ako 752 miliónov eur.

Zdroje:  Reuters