Akutalita
Čína pripravuje odvetné clá na luxusné automobily z EÚ, týka sa to aj Slovenska
V reakcii na zvýšenie cla na čínske elektromobily sa Čína chystá prijať protiopatrenia.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Ako sa dalo predpokladať, odveta Číny za vyššie colné sadzby na jej elektromobily nenechala na seba dlho čakať. Niektoré čínske automobilky žiadajú vládu, aby zvýšila na európske vozidlá clo z doterajších 15 % na 25 %. Nemá sa to však týkať všetkých automobilov, má ísť o modely s objemom motora nad 2,5 litra. Oficiálny zoznam značiek nie je nikde uvedený. Môžeme ale predpokladať, že sa to bude najviac týkať výrobcov, ako je BMW, Mercedes alebo Audi. Hlavne z dôvodu, že práve do Číny vyvážajú menované značky 30 až 40 % z celkového exportu.
Jediná informácia, ktorá vyplávala na povrch, je o prebiehajúcich rokovaniach za zatvorenými dverami medzi čínskym ministerstvom obchodu, koncernu SAIC, BYD a európskymi firmami BMW, Volkswagen, Porsche, Stellantis, Mercedes-Benz a Renault. Agentúra Reuters menové značky oslovila so žiadosťou o komentár, ale vyjadril sa len Mercedes. Oznámil, že značka podporuje liberálny obchodný režim založený na pravidlách Svetovej obchodnej organizácie (WTO) „na pozadí globalizácie a vzájomnej ekonomickej závislosti našej doby je mottom na zabezpečenie prosperity a mieru, dialóg a konštruktívna spolupráca. Spoliehame sa na úsilie politikov pokračovať v tomto dialógu“
Začína obchodná vojna?
„Oznámenie o zavedení ciel by mohlo spustiť rozhovory medzi Bruselom a Pekingom, ktorých cieľom je vyhnúť sa príliš veľkým tarifám ciel,“ povedal Stefan Hartung, generálny riaditeľ spoločnosti Bosch pre agentúru Reuters. Obchodná politika Európskej únie (EÚ) sa stáva čoraz viac ochranárskou v dôsledku obáv, že čínsky model rozvoja by mohol spôsobiť, že 27-členný blok bude zaplavený lacným tovarom, vrátane elektrických vozidiel. Oznámenie Európskej komisie z 12. júna, o ktorom sme informovali v predchádzajúcom článku, že od júla uvalí antisubvenčné clá až do výšky 38,1 % na dovážané čínske elektromobily, nasledovalo po májovom kroku Spojených štátov zvýšiť clá na čínske autá.
Slovensko zohráva nemalú úlohu
Cieľom vyššie spomínaných rokovaní medzi čínskymi a európskymi automobilkami je vyvinúť tlak na EÚ, aby prehodnotila svoje rozhodnutie. Asi by sme mohli pripomenúť, že Mercedes GLE, trieda S a Porsche Cayene sú tri najobľúbenejšie európske modely (s motormi s objemom nad 2,5 litra) vyvážané do Číny. Agentúra Reuters si všíma, že Slovensko je vďaka SUV Porsche, Bentley, Volkswagen a Audi, štvrtým najväčším exportérom uvedených luxusných áut do Číny. A tiež druhým najväčším dodávateľom na európsky trh! Ich hodnota je viac ako 752 miliónov eur.
Zdroje: Reuters