NOVINKA
Nové Bugatti Tourbillon s hybridnou V16 pokorí 400 km/h za menej ako 25 sekúnd!
Nové Bugatti Tourbillon dostalo hybridný pohon so štyrmi motormi a systémovým výkonom 1800 koní.
Vydané Text: Redakcia (editor)
Presne 20 rokov po premiére Veyronu predstavila automobilka Bugatti nový najvýkonnejší sériový model nazvaný Tourbillon. Meno dostal po špeciálnej súčiastke z mechanických hodiniek a v preklade z francúzštiny znamená vír či vírenie.
Len pre zaujímavosť… toto zariadenie slúži na spresnenie chodu chronografu tým, že sa celá konštrukcia otáča o 360 stupňov a tým kompenzuje vplyv gravitácie na vyvažovací mechanizmus. A ak sa pozriete na prístrojový panel novinky, je zrejmé, čím sa dizajnéri a konštruktéri pri jeho návrhu nechali inšpirovali.
Inzercia
Kým exteriér automobilu je „len“ evolúciou veľmi povedomých tvarov nadväzujúcich na Veyron a Chiron, technika pod karbónovou karosériou je vskutku revolučná. Tourbillon vymenil štyrmi túrbodúchadlami dopovanú osemlitrovú W16 za atmosféricky plnený vidlicový šestnásťvalec s ešte väčším objemom 8,3 litra.
Napriek absencii preplňovania je motor vyvinutý firmou Cosworth schopný vyprodukovať až 1000 koní a maximálny krútiaci moment 900 newtonmetrov. Jednotka s hmotnosťou 252 kg a uhlom rozovretia valcov 90 stupňov pritom zvládne až 9000 otáčok za minútu.
1 + 3
Na motor nadväzuje osemstupňová automatická dvojspojková prevodovka spriahnutá s elektromotorom naladeným na 340 koní a 240 Nm, ktorý zvládne 24 tisíc otáčok za minútu. Ďalšie dve identické elektrické jednotky poháňajú prednú nápravu, pričom vďaka redukčným prevodom dokážu na kolesá poslať 2 x 3000 Nm.
Elektromotory podľa Bugatti primárne slúžia k podpore spaľovacej jednotky pri akcelerácii, pričom o ich napájanie sa stará prídavná trakčná batéria s kapacitou 24,8 kilowatthodiny. Ak necháte V16 vypnutú Tourbillon by mal zvládnuť čisto s pomocou akumulátorov 60 kilometrov.
Ak naopak zapojíte do hry všetky štyri motory, nové Bugatti je schopné vystreliť z 0 na 100 km/h za rovné dve sekundy. A pokračuje v nezmenenom záťahu. Na dvojnásobnú rýchlosť sa podľa automobilky dostane „pod päť sekúnd“. 300 km/h zvládne „pod desať sekúnd“ a 400 km/h „pod 25 sekúnd“.
Oficiálne uvádzaná maximálna rýchlosť? 380 km/h štandardne a opäť so špeciálnym druhý kľúčom 445 km/h, ale podľa Bugatti auto zvládne ešte viac.
Ohromujúce sú i ďalšie parametre Tourbillonu. Pri dĺžke 4671 mm, šírke 2051 mm, výške len 1189 mm a rázvore 2740 mm sa podarilo udržať hmotnosť na hranici 1995 kg. To je úroveň Chironu Super Sport, ktorý nemal na palube tri elektromotory a prídavnú baterku.
Cena novinky sa odhaduje na 3,8 milióna eur. Jej cieľom nie je nič menšie ako titul „najrýchlejšieho sériového automobilu na svete“. Bugatti už oznámilo, že plánuje vyrobiť 250 áut a prvé kusy by sa mali k zákazníkom dostať v roku 2026.