SERVIS
Čím výkonnejšie, tým nebezpečnejšie? Tieto automobilové značky vedú v rebríčku nehodovosti
Štúdia spoločnosti CarVertical analyzovala tisíce áut z celého sveta, aby odhalila, ako výkon motora súvisí s nehodovosťou.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Analýzou správ o používaní tisícok áut, ich klasifikáciou podľa značky a priemerného výkonu motora sa spoločnosť CarVertical snažila zistiť, či existuje priamy vzťah medzi výkonom vozidla a nehodovosťou. Preskúmaním údajov od 43 výrobcov automobilov sa zistilo, že v rámci každej značky mali modely s vyšším výkonom vyšší podiel vozidiel zapojených do nehôd v porovnaní s modelmi s nižším výkonom.
CarVertical si berie príklad z Tesly, kde je úplne jasné, že ak stúpa výkon motora, tým sa zvyšuje počet zaznamenaných škôd. Ak si zoberieme vozidlá vo výkonnostnej kategórii od 100 do 200 kW (135 až 271 k), 53,6 % áut má v histórii zaznamenanú nehodu. Počet nehôd sa zvyšuje na 55,6 % pri modeloch s výkonom od 200 do 300 kW (271 až 407 k), na 58,3 % keď zvýšime výkon na 300 až 400 kW (407 až 543 k) a až na 62 % pri modeloch s výkonom nad 400 kW. Spomedzi všetkých značiek, ktoré CarVertical testuje, často vyčnieva svojimi nadpriemernými číslami nemecká značka.
Najvyššiu mieru poškodených výkonnejších áut má totiž BMW, a to 68,6 % s motormi ktoré majú výkon 400 kW a viac. Na svojich vodičov však doplácajú aj slabšie BMW, pretože 60,3 % vozidiel s výkonom nepresahujúcim 100 kW (135k) tiež už bolo účastníkom nehody. Štúdia sa tiež zamerala na značky, ktoré majú nižšiu priemernú silu a majú oveľa nižšiu nehodovosť. Lancia s podielom poškodených áut 13,1 % je na tom štyrikrát lepšie ako Bentley a jeho 53,1 %. Smart má najnižší priemerný výkon motora zo všetkých testovaných značiek a nehodovosť 19,4 %. Nasledujú Fiat a Peugeot s 22,08 % a 33,85 %. Medzi značkami so slabšími motormi sú aj dve výnimky, ktoré majú pomerne vysoké percento nehôd: Dacia (48,9 %) a Suzuki (50,8 %).