PORADŇA

Dokážete zareagovať rýchlejšie ako auto? Tento systém nie je vašou náhradou, ale pomocníkom

Moderné autá sú dnes vybavené pokročilými bezpečnostnými systémami, ktoré môžu doslova zachrániť životy. Mali by ste sa však na nich 100 %-ne spoliehať?

Vydané  Text: 

Moderné autá sú po bezpečnostnej stránke oveľa odolnejšie ako ich predkovia. Je to použitím kvalitnejších materiálov, rôznych nárazových zón a v neposlednom rade aj asistenčných systémov. V aute je tým najdôležitejším faktorom vodič, ktorý ale nie vždy dokáže vyhodnotiť situáciu v sekunde, ako sa niečo stane. A vtedy je veľkým pomocníkom systém ABS  a nová generácia aktívneho núdzového brzdenia (AEB). V tomto článku sa bližšie pozrieme na druhý spomínaný systém.

Núdzové brzdenie v skratke funguje takto – automaticky aktivuje maximálny brzdný tlak v prípade ak vyhodnotí, že vodič nereaguje dostatočne rýchlo na hrozbu kolízie. Pomocou rôznych kamier alebo laserových senzorov rozpozná nebezpečenstvo, upozorní vás a v prípade potreby začne autonómne brzdiť. Systém funguje vo dne aj v noci a dokáže rozpoznať iné vozidlá, bicykle, ale aj chodcov približujúcich sa spredu, zboku či diagonálne. Najprv sa samozrejme ozve alarm, ale v prípade reálnej nehody sú to iba stotiny sekundy pred nevyhnutným nárazom.

Ilustračná snímka. Zdroj: Volvo

Zdroj: Volvo

Inzercia

Inzercia

ak totiž nezačnete brzdiť dostatočne prudko, respektíve nezošliapnete brzdový pedál až na podlahu, brzdový asistent pomáha vozidlo spomaliť. Ak sa pravdepodobnosť kolízie zníži, systém automaticky použije potrebnú brzdnú silu, aby sa vyhol nárazu alebo aspoň zmiernil poškodenie. Samozrejme platí pravidlo, že za volantom by sme sa nemali rozptyľovať a sledovať premávku okolo, a napríklad v takej kolóne postupne spomaľovať a brzdiť. Nielenže bude vaša jazdiť pohodlnejšie a plynulejšia, ale auto budete mať pevne pod kontrolou.

Aj odborníci z DEKRA Automotive vedia, že kľúčovú úlohu hrá ľudský faktor. „Asistenti núdzového brzdenia, ktoré sú dnes nainštalované v autách, v žiadnom prípade nerobia prácu vodiča zbytočnou, najmä v mestách, v dopravných zápchach, kde je vysoké riziko rozptyľovania. Nemali a ani nemôžu nahrádzať ostražitosť vodiča. Sú pomôckou v prípade nehody, nie komfortným systémom, ktorý je navrhnutý tak, aby sa pokúsil vyhnúť nárazu.“

Ako správne brzdiť, keď sa nespoliehate na systém?

Ak sa ocitnete v situácii, kedy musíte zasiahnuť do riadenia a predísť kolízii alebo aspoň zmenšiť náraz, musíte okamžite prudko zabrzdiť a držať nohu na brzdovom pedáli až dovtedy, kým vaše vozidlo úplne nezastaví. Keď už prudko brzdíte a viete sa rýchlo zorientovať, stále môžete meniť trajektóriu otáčaním volantu vďaka protiblokovaciemu systému. Ak ucítite, že pedál vibruje a auto sa zadrháva, robíte to čo máte.

Vedeli ste, že automatické brzdenie znížilo počet nehôd o 40%? - TopSpeed.sk

Zdroj: Volvo

Tu neplatí pravidlo ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Určite nie je zlé, ak si núdzové brzdenie niekedy vyskúšate na nečisto. A pritom nemusíte ísť ani vysokou rýchlosťou, cieľom je skôr zistiť, ako v tomto prípade reaguje auto. To môže byť pre vaše šoférske schopnosti užitočný experiment, aby ste neboli zaskočení, čo sa deje s vozidlom. Keď sa však ocitnete už v núdzovej situácii, budete musieť zareagovať v priebehu zlomkov sekundy. Preto je dobré aspoň trochu vedieť, čo vás čaká. Určite sa však na asistenčné systémy nespoliehajte na 100 %, núdzový brzdový asistent síce predstavuje nepopierateľný pokrok, ale nič nenahradí účinnosť vašej nohy na brzdovom pedáli.

Inzercia

Inzercia







Inzercia

Inzercia