Aktualita

Kenworth SuperTruck 2 vyzerá ako levitujúci pancierový vlak. Neuveríte, akú má spotrebu

Novinka koncernu Paccar je do poslednej skrutky podriadená aerodynamike. Vyzerá zvláštne, ale použité riešenia skutočne fungujú!

Vydané  Text: 

Kvôli legislatíve sa v Európe kapotované nákladné automobily (teda takzvané nosáče) už nevyrábajú a cudzie sú nám i „komíny“, z ktorých ide hustý čierny dym. Podobné stroje ešte stretnete v Spojených štátoch, ale aj tamojšie značky idú s dobou či prísnejšími emisiami.

Výrobcovia tiež v posledných rokoch predstavujú a testujú na cestách takzvané SuperTrucky. Na ich vývoj prispieva aj americká vláda, ktorá sa snaží podporovať projekty smerujúce k vyššej prevádzkovej efektivite, respektíve nižšej spotrebe. A nie sú to len výstavné exponáty. Ide o plne pojazdné súpravy s komplexne riešenou aerodynamikou, ktorej je podriadená celá konštrukcia. Ich kabíny sú také oblé, ako sa len dá, majú plne zakryté zadné alebo dokonca všetky nápravy, kamery namiesto spätných zrkadiel, ale hlavne… už žiadne dymiace „komíny“. To ale neznamená, že nie sú poháňané naftovými motormi.

Výrobcovia nákladných vozidiel ako Volvo, Freightliner a International predstavili svoje supertrucky v priebehu minulého roka. Tieto super ťahače sú z 80 % postavené na základoch aktuálnych modelov a predstavitelia firiem potvrdili, že mnohé prvky budú prevedené aj do sériovej podoby nasledujúcich generácii ťahačov.

Inzercia

Inzercia

SuperTruck 2

Kenworth však zašiel ďalej. Svoj SuperTruck 2, ktorý predstavil koncom mája, vyvinul takmer „od nuly“. Konštruktéri využili existujúci nosný rám, ten pochádza z modelu T660. So všetkými úpravami pripomína celá súprava pancierovaný nákladný vlak. „Cieľom bolo 100-% zvýšenie prevádzkovej efektivity nákladnej dopravy. SuperTruck 2 nám poskytol príležitosť preskúmať nové technológie v počiatočnom štádiu. Zistili sme, čo funguje a čo nie. Vďaka tomu sme schopní dostať do výroby nové technológie oveľa rýchlejšie,“ komentuje novinku Jim Walenczak, generálny riaditeľ Kenworth a viceprezident koncernu PACCAR.

Podľa Kenworthu má súprava až o 48 % nižší aerodynamický odpor v porovnaní s bežným americkým kamiónom. SuperTruck je poháňaný radovým 6-valcom Paccar MX-11 s výkonom 446 koní, ktorý využíva 48-voltový mild-hybridný systém. Obdivuhodná je tiež tepelná účinnosť samotného dieslu. Výrobca uvádza hodnotu 55,7 %.  Čo je však najdôležitejšie, priemerná spotreba je výrazne nižšia oproti klasickým ťahačom. Konkrétne vychádza na 12,8 míle na galón, teda v prepočte 18,37 litra na 100 km! Väčšiu spotrebu majú mnohé SUV, nehovoriac o bežných európskych ťahačoch. A to hovoríme o súprave s hmotnosťou 11 839 kg (ťahač s návesom, bez nákladu). Podľa výrobcu je približne o  3,2 tony ľahšia v porovnaní s priemernou súpravou.

Inzercia

Interiér ako v lokomotíve

Jedinečný vzhľad SuperTrucku 2 dopĺňa kabína s vodičom uprostred spolu s novým priestorom na spanie. Je to návrh, ktorý pripomína vlak ale tiež Teslu Semi. „Chceli sme to posunúť ďalej, postaviť viac ako len predvádzacie vozidlo a ukázať niečo dynamické,“ povedal Jonathan Duncan, riaditeľ dizajnu značky Kenworth. Nastupovanie do tohto ťahača je atypické. Dvere sú len na ľavej strane, majú veľký nástupný priestor, otvárajú sa do strany ako v autobusoch a vodič má k dispozícii výsuvný schodík.

SuperTruck 2 je vybavený najmodernejším 15″ digitálnym displejom PACCAR s konfigurovateľným nastavením, nechýbajú mu pokročilé asistenčné či výstražné systémy a užívateľsky príjemná navigácia v menu. „Jedným z riešení, ktoré skúšame, je lôžko, ktorá sa dá sklopiť nad pohovkou,“ hovorí Duncan. „Obsluhe to poskytuje oddelený priestor na spanie a sedenie. Prišli sme aj s úhľadným konceptom sklopného stolíka. Môžete na ňom jesť alebo pracovať a potom ho premiestniť na iné miesto bez toho, aby ste z neho museli čokoľvek odkladať.“

Zdroje:  Kenworth







Inzercia

Inzercia