aktualita
Nová Tatra Phoenix má digitálnu palubnú dosku, kamery namiesto zrkadiel a prišla o manuál
Kopřivnická automobilka predstavila vo svetovej premiére novú generáciu ťažkého nákladného vozidla Tatra Phoenix.
Vydané Text: Redakcia (editor)
Sériová výroba novinky začína už v lete, takže prvé autá sa k zákazníkom dostanú v priebehu jesene. Tatra hovorí o úplne novej generácii, je ale nutné zdôrazniť, že Phoenix 2024 si zachováva tradičnú koncepciu konštrukcie s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. K nim výroba bude štandardne dodávať vzduchové odpruženie všetkých kolies.
Firma pre zákazníkov pripravuje konfigurácie 4×4, 6×6, 8×8 a 8×6, ale predávať bude tiež verzie 1+3 s trojicou zadných náprav, prípadne viacnápravové špeciály s voliteľným počtom riadených a poháňaných náprav.
Pokiaľ ide o motory, Phoenix opäť dostal radové šesťvalce Paccar. Podľa Tatry ide o prepracované pohonné jednotky MX-11 a MX-13 dostupné s výkonmi od 300 do 390 kilowattov, inak povedané 408 až 530 koní. Manuál si k týmto agregátom už neobjednáte. Výrobca k nim bude dodávať automatizované prevodovky ZF TraXon, prípadne plne automatické prevodovky Allison.
Kabína (podobne ako šesťvalce) pochádzajú od koncernu Paccar, presnejšie povedané Tatra ich bude zdieľať s holandským nákladným automobilom DAF XDC, čo je model určený okrem iného aj do ťažkého terénu.
Vďaka tejto spolupráci Phoenix dostal príplatkový kamerový systém namiesto klasických vonkajších spätných zrkadiel, digitálny prístrojový panel, dotykovú obrazovku infotainmentu, anatomické vzduchom odpružené sedadlá a zaujímavým prvkom je tiež prídavné okno na dverách spolujazdca.
To má rozšíriť výhľad vodiča na cestu vpravo, aby vedľa seba neprehliadol cyklistov či chodcov, v každom prípade o vyššiu bezpečnosť všetkých účastníkov premávky (a samozrejme tiež vodiča nového Phoenixu) sa bude starať množstvo asistenčných systémov, ktoré sú pre nákladné automobily povinné od 1. júla 2024 v rámci legislatívnych zmien EÚ nazvaných General Safety Regulation (GSR).
Zdroje: Tatra