NOVINKA
Európskemu automobilovému priemyslu hrozí nová obchodná vojna s Čínou, Brusel rozhodne
Blíži sa verdikt o možnom zavedení až 30-percentného cla na čínske elektromobily.
Spojené štáty zavádzajú 100-percentné clo na čínske batériové autá už od augusta 2024.
Vydané Text: Redakcia (editor)
EÚ chystá represívne clo na batériové autá dovážané z Číny ako odpoveď na „dotácie, ktorými pekinská administratíva nedovoleným spôsobom podporuje domáci priemysel“.
Vyšetrovanie týchto praktík „narušujúcich hospodársku súťaž“ prebieha zo strany bruselských úradov už od októbra 2023 a v reakcii na to by sa clo na importované čínske elektromobily malo zvýšiť z 10 na 25 percent a v hre je dokonca až 30-percentné clo.
„Existujú náznaky, že niektoré čínske automobilky používajú pri výrobe a cenovej politike nekalé praktiky,“ nechal sa počuť nemecký politik Bernd Lange, ktorý je zároveň predsedom Výboru pre obchod v Európskom parlamente.
Inzercia
Mnohé európske automobilky (na prvý pohľad paradoxne) proti zvýšeniu cla na dovážané čínske elektromobily protestujú. Patrí k nim napríklad BMW, Mercedes a ďalší, má to ale logické vysvetlenie. Napríklad mníchovská značka dováža do Európy v Číne vyrábané elektrické SUV iX3, Renault na tamojšom trhu vyrába Daciu Spring a Cupra úplne nový model Tavascan, ktorý si čínsky zákazník doma ani nekúpi. Všetky tieto autá by logicky zdraželi.
Automobilky zo starého kontinentu sa navyše obávajú čínskych protiopatrení, ktoré by pre zmenu výrazne zvýšili ceny vozidiel vyrábaných v EÚ pre tamojší trh (aktuálne čínske clo na autá zo zahraničia sa pohybuje od 15 do 25 %). Týka sa to predovšetkým luxusných značiek, ako je BMW, Mercedes či Audi, takže protesty z Nemecka opäť neprekvapujú.
Len pripomíname, že už od augusta zvyšujú clo na čínske elektromobily Spojené štáty americké. Konkrétne z 25 až na 100 percent! Týmto opatrení chcú tiež brániť dovozu Pekingom dotovaných lacnejších áut, ktoré by ohrozili domáce koncerny.