ŠTATISTIKA
Majú prefúkané pneumatiky lepšiu brzdnú dráhu ako tie slabo nafúkané?
Majú prefúkané alebo vyfučané pneumatiky vplyv na brzdnú dráhu vozidla? Pozreli sme sa na to, ako sa auto správa pri takýchto extrémoch.
V spoločnosti často panujú odlišné názory, často veľmi nesprávne
Vydané Text: Redakcia (sp)
Pneumatiky sú neoddeliteľnou súčasťou takmer každého vozidla. Ich parametre ovplyvňujú nie len celkový pocit z jazdy ale aj ostatné aspekty spojené s jeho vedením. Aj preto je dôležité vedieť, ako sa k nim správať a ako ich udržiavať v čo najideálnejšom stave. Nebavíme sa teraz však len o ich zovňajšku a o tom, ako sú zdravé „naoko“.
To, že kolesá vyzerajú byť v dobrom stave ešte nemusí znamenať, že tomu tak aj je. Jednou z neoddeliteľných vlastností pneumatiky je aj ich tlak, alebo ich nahustenie. Napríklad spoločnosť Pirelli na svojich stránkach uvádza, že ideálny tlak ich pneumatík je medzi hodnotami 28 a 36 PSI.
U nás v Európe to je teda v prepočte od 1,9 do 2,5 Barov. Každé auto je však jedinečné a má pridelené svoje optimálne hodnoty tlaku v pneumatikách. Tie nájdeme zvyčajne v používateľskom manuáli alebo na zárubni dverí na strane vodiča. Aj preto by sme ho mali častejšie kontrolovať manuálne, lebo pneumatika môže stratiť až polovicu svojho tlaku a voľným okom to len tak nespozorujeme.
Ako sa správajú príliš nafúkané gumy?
Vo všeobecnosti sa môžeme stretnúť v spoločnosti s názorom, že pneumatiky by mali byť prefúkané, napríklad z dôvodu zníženia spotreby vozidla. Riziko spojené s takouto činnosťou je však obrovské. Jednak sa znižuje plocha, ktorá sa dotýka vozovky a znižuje sa tak trenie, čo môže mať fatálne následky, napríklad pri jazde v zákrutách, kde viete veľmi rýchlo stratiť „grip“.
Ak ste sa zamýšľali nad tým, či sa pri prefúkaní zníži aj brzdná dráha, opak je pravdou. Spomínané nižšie trenie má za dôsledok aj menšiu brzdnú silu, v dôsledku čoho sa zvyšuje dĺžka brzdnej dráhy. Môžete si to predstaviť tak, že pri príliš veľa Baroch sa guma vyduje v jej strede.
A čo menej nafúkané kolesá?
V takomto prípade má pneumatika oveľa nižší tlak, ako je odporúčaná hodnota. Tento stav vzniká napríklad pri výrazných zmenách počasia, alebo len z jednoduchého zanedbania. Aj tu sa brzdná dráha predĺži, pričom sa taktiež znižuje celková bezpečnosť jazdy. V tomto prípade sa povrch, ktorý sa dotýka vozovky zväčší, čo by mohlo logicky predstavovať výhodu, no nie je tomu tak.
Pri podhustených pneumatikách vzniká väčšie trenie, vytvára sa viac tepla čo má vplyv aj na opotrebenie materiálu, no zároveň dochádza aj k extra neštandardným ohybom, či spomínanému zvýšeniu brzdnej dráhy. Mäkké kolesá rovnako zvyšujú spotrebu paliva, čo si nemyslím, že by niekto z nás chcel dosiahnuť.
Dodržiavanie správnej úrovne tlaku je nesmierne dôležité pre vaše auto, ale aj pre vašu bezpečnosť. Kontrolovať hodnoty nám pomáhajú aj čidlá, ktoré už moderné autá majú zabudované. Odporúča sa však kontrolovať tlak aj manuálne pomocou špeciálnych manometrov, a to aspoň raz za mesiac a pred dlhšími cestami. Uistite sa pred meraním, že auto stálo aspoň 3 hodiny a pneumatiky nie sú prehriaté. V každom prípade dodržujte hodnoty stanovené výrobcom.