AKTUALITA
Ženevský autosalón končí: Nezáujem výrobcov rozhodol o osude najpopulárnejšej výstavy
To, čo sa šuškalo už nejaký čas, potvrdili aj organizátori šou. Podajú oficiálnu žiadosť o rozpustenie nadácie, ktorá autosalón organizovala.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Ženeva doteraz poskytovala priestory pre najpopulárnejší autosalón na svete, ktorý sa konal 119 rokov. Po prvýkrát sa uskutočnil 27. apríla 1905. Podujatie si okamžite získalo množstvo fanúšikov a už v tej dobe ho navštívilo viac ako 17-tisíc ľudí. Posledné roky pred vypuknutím pandémie si výstavné dosky prišlo pozrieť niekoľko stoviek tisíc návštevníkov a to aj napriek tomu, že niektoré automobilky sa postupne z autosalónu odhlasovali.
Kvôli pandémii koronavírusu bol v roku 2020 zrušený, no v roku 2024 sa vrátil v trochu skromnejšom formáte. Zúčastnilo sa ho ale iba 29 vystavovateľov, v ktorých však chýbali veľký výrobcovia ako Volkswagen Group, Stellantis, Mercedes-Benz, BMW, Hyundai… „Starú gardu“ z Európy zastupoval Renault, ktorý predstavil elektrický Renault 5 a novú Daciu Spring.
Inzercia
Ak ste ako mnohí dúfali, že sa autosalón uskutoční opäť v roku 2026, organizátori túto možnosť kategoricky odmietli a oznámili, že predložia úradom vo Švajčiarsku oficiálnu žiadosť o rozpustenie nadácie, ktorá výstavu organizuje. „Predstavenstvo Comité permanent du Salon international de l’Automobile Foundation zistilo, že existuje príliš veľa neistôt súvisiacich s automobilovým priemyslom a znížením atraktivity hlavných európskych autosalónov na to, aby znášali riziko ďalších investícií v budúcnosti.“
Budúcnosť GIMS (skratka pre ženevský medzinárodný autosalón) tak bude pokračovať v Katare, kde sa v novembri minulého roka konal prvý ročník ženevského autosalónu. Podujatie hostilo hlavné mesto emirátov – Dauha, no záujem nebol obzvlášť veľký. Organizátori sa však už pripravujú na ďalší ročník, ktorý sa má konať v novembri 2025.
Autosalón zažil niekoľko úspešných premiér
Pripomeňme si niekoľko vozidiel, ktoré na ženevskom autosalóne zažiarili najviac. Jedným z najlepších príkladov je bezpodmienečne Jaguar E-Type, ktorý zažil asi najslávnejšiu premiéru v celej histórii autosalónu v Ženeve. Šéf Jaguaru neočakával od tohto modelu priveľa a tak dal doviezť iba jeden prototyp, ktorý sotva stihol svoje predstavenie. Záujem o rýchle, krásne a relatívne lacné auto bol však obrovský, a tak v noci doviezli z Anglicka druhý exemplár. Len počas dvoch dní výstavy získali viac ako 500 objednávok.
Ešte spomenieme jeden unikát, ktorý sa predstavil v roku 1958. Dnes je Simca síce vyblednutou spomienkou, no pred šiestimi desaťročiami patrila francúzska automobilka medzi najodvážnejšie v Európe. Fulgur bol víziou hlavného dizajnéra Roberta Oprona, ktorý mal odrážať automobily z roku 2000. Mal niekoľko funkcií, ktoré by do dnešného sveta perfektne zapadli – hybridný pohon, bezdrôtové nabíjanie z povrchu vozovky, obrazovky namiesto klasických budíkov a dokonca aj radar na analýzu cesty. Opron sa neskôr stal jedným z najvplyvnejších dizajnérov, pracoval pre Citroën (modely SM, CX), Renault (modely Fuego, 9, 11), Fiat a Alfu Romeo.