AKTUALITA
Zastúpenie čínskej automobilky v Európe končí! Zostanú majiteľom len oči pre plač?
Jedným z dôvodov zatvorenia centrálnej pobočky sú potenciálne sankčné dane na dovoz automobilov z Číny do EÚ.
Vydané Text: Peter Orosz
Čínsky výrobca automobilov Great Wall Motor oznámil, že zatvorí svoje európske sídlo v nemeckom Mníchove, čo zdôvodnil náročnými podmienkami na trhu s elektrickými vozidlami a hrozbou európskych ciel na čínsky dovoz.
K ukončeniu prevádzky dôjde 31. augusta a o prácu príde vyše 100 zamestnancov, uviedol hovorca spoločnosti Great Wall. Automobilka bude naďalej predávať autá na niektorých európskych trhoch, vrátane Nemecka a Veľkej Británie. Na svoje operácie v regióne však bude dohliadať z Číny.
„Ide skôr o organizačnú a optimalizačnú zmenu vzhľadom na náročné podmienky na trhu,“ povedal hovorca.
Spoločnosť Great Wall uviedla ako príklad ťažkých trhových podmienok spomalenie európskeho trhu s elektrickými vozidlami najmä v Nemecku.
Výrobca rovnako prizvukuje „veľmi konkrétnu hrozbu sankčných daní“ na dovoz automobilov z Číny po tom, ako Európska únia začala vyšetrovanie, ktoré sa týka čínskych dotácií na elektromobily.
„To vytvára veľmi vysokú neistotu pre spoločnosť, ako je naša, s portfóliom elektrických vozidiel,“ uviedli v stanovisku.
Zvýšené clá by mohli urýchliť plány spoločnosti Great Wall v počiatočnej fáze zriadenia továrne v Európe. Značka uvažuje nad Nemeckom, Maďarskom alebo Českou republikou ako budúcim miestom pre výstavbu.
O ZNAČKE GREAT WALL
Podľa údajov spoločnosti Dataforce, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, predala spoločnosť Great Wall v Európe za prvé štyri mesiace 1 621 vozidiel. To predstavuje 147 % medziročný nárast. Jej bestsellerom bol model Ora 03, ktorého sa predalo 1 149 kusov. Ora 03 bola premenovaná z Funky Cat po tom, ako spoločnosť v novembri minulého roka zmenila stratégiu označovania. Druhým najpredávanejším modelom bol Way 05 s predajom 297 kusov.
Automobilka je v procese uvádzania elektrického sedanu strednej triedy Ora 07, ktorý bude podľa plánu pokračovať v Nemecku a Veľkej Británii.
Medzi ďalšie európske trhy spoločnosti Great Wall patria Švédsko, Írsko, pobaltské krajiny a Bulharsko. O európske trhy sa teraz budú starať miestni distribútori, ktorých bude riadiť spoločnosť Great Wall v Číne.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!