TECHNIKA
Revolúcia, ktorá zachráni spaľovacie motory! Nový hybrid sľubuje dojazd cez 2 000 kilometrov na nádrž
Spoločnosť BYD predstavila novú hybridnú technológiu s dojazdom 2 100 km.
Vydané Text: Peter Orosz
Čínska spoločnosť BYD uviedla na trh najnovšiu verziu plug-in hybridnej technológie, ktorá zvyšuje úsporu paliva a nákladov. Ambíciou je posilniť konkurenčné postavenie voči hráčom ako Toyota a Volkswagen. Tí stále predávajú najmä benzínové vozidlá.
Predseda predstavenstva spoločnosti BYD Wang Chuanfu predstavil piatu generáciu hybridnej technológie. Pohon dosahuje rekordne nízku spotrebu paliva 2,9 litra na 100 km aj s vybitou batériou. S plne nabitou batériou a plnou nádržou benzínu dokáže táto technológia zabezpečiť dojazd 2 100 km.
Základom plug-in hybridného systému je 1,5-litrový motor s maximálnym výkonom 74 kW a krútiacim momentom 126 Nm. Verzie nižšej špecifikácie majú dojazd 80 km na čisto elektrický pohon a využívajú batériu s kapacitou 10,08 kWh. Elektromotor disponuje výkonom 120 kW a krútiacim momentom 210 Nm.
Verzie s vyššou špecifikáciou dostanú batériu s kapacitou 15,8 kWh, vďaka ktorej má vozidlo dojazd 120 km na elektrický pohon. Najvyšší rad využíva aj výkonnejší 160 kW elektromotor s krútiacim momentom 260 Nm. Celkový dojazd je v prípade vrcholnej verzie až 2 100 km.
ZA SKVELÚ CENU
Čínska spoločnosť v prvom štvrťroku znížila ceny svojich plug-in hybridov o 10 % až 22 %, pričom modely Qin a Song na masovom trhu predbehli benzínové modely ako Lavida a Sagitar. Dôvodom sú nižšie ceny a spotreba paliva, ktorá láka sporlivých čínskych zákazníkov.
V celosvetovom meradle BYD tlačí na medzinárodnú expanziu, stále však zaostáva v predaji za výrobcami automobilov viacerých značiek vrátane Toyoty, Volkswagenu, General Motors a Stellantisu.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!