Nový model
Nová KIA EV3 bude v predaji aj u nás. Funguje na diaľkové ovládanie a tiež ako pojazdná powerbanka
Automobilka Kia odhalila prvú generáciu modelu EV3. Ide o ďalšieho člena rodiny EV, ktorá postupne smeruje automobilku k plne elektrickému programu.
Kia EV3 má hneď niekoľko silných stránok, od technických parametrov po praktické funkcie interiéru.
Vydané Text: Erik Stríž
Dočkali sme sa. Nová KIA EV3 má za sebou svoj formálny debut a spoznali sme nielen jej exteriérový a interiérový dizajn, ale aj funkcie a technické údaje.
V prípade značky Kia už nie je jednoduché jednoznačne povedať, či je ázijskou alebo európskou značkou. Pôvodne juhokórejská automobilka sa natoľko etablovala v Európe, kde ma lokalizovaný vývoj aj výrobu, že podľa mnohých je viac európskou automobilkou. Tentokrát ale môžeme hovoriť o tom, že preferencia domáceho juhokórejského trhu predsa len vyhrala, a tak sa úplne nový model EV3 bude uvádzať najprv na tamojší trh a až následne na tie európske.
Nová Kia EV3 má byť jedným z lídrov v pomere ceny a hodnoty a hoci neočakávame, že by cena mala atakovať najlacnejšie elektromobily na trhu, určite ponúkne dôležitú pridanú hodnotu. Tou je vysoká kvalita vypracovania, dlhá továrenská záruka a tiež mimoriadna technologická vybavenosť.
Inzercia
Kia EV3 v kocke
Nová Kia EV3 je elektromobil a keďže stojí na platforme E-GMP, neprichádza do úvahy verzia s benzínovým či naftovým motorom.
Táto platforma stvorená pre elektrický pohon dopriala crossoveru ideálne rozmery: 4 300 mm na dĺžku, 1 850 mm na šírku, 1 560 mm na výšku a stojí na rázvore 2 680 mm. A aj napriek pomerne krátkym previsom má ponúkať solídny batožinový priestor (zatiaľ neupresnený) a vpredu menší „frunk“ na uloženie nabíjacích káblov. Okrem toho bude možné EV3 vybaviť aj strešnými nosičmi – výrobca už avizuje všestrannosť auta prostredníctvom videa, na ktorom je na streche auta stan.
Na výber budú dve konfigurácie pohonu. Obe využívajú výkonný elektromotor s výkonom 150 kW/283 Nm, ktorý umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. Maximálna rýchlosť modelu EV3 je 170 km/h a nabíjanie z 10 na 80 percent kapacity batérie trvá len 31 minút. Základný trakčný akumulátor má kapacitu 58,3 kWh a výkonnejšia s kapacitou až 81,4 kWh umožňuje dojazd až 600 km. Tento naozaj pôsobivý elektrický dojazd je výsledkom komplexného energetického manažmentu prostredníctvom jednotky Battery Management Unit (BMU) a Cell Monitoring Unit (CMU), ako aj ďalších pasívnych faktorov, ako je napríklad aerodynamický dizajn karosérie. Hoci exteriér pôsobí robustne a hranato, koeficient odporu vzduchu Cd 0,263 zabezpečuje dobrú aerodynamiku.
EV3 je prvým modelom, ktorý využíva novú technológiu rekuperačného brzdenia „i-Pedal 3.0“. Tá umožňuje vodičovi nastaviť úroveň rekuperačného brzdenia podľa jeho preferencií, čo umožňuje jazdu s jedným pedálom. Tým sa podľa automobilky maximalizuje energetická účinnosť a citeľne sa znižuje únava pri dlhých jazdách, čo umožňuje vozidlu prejsť dlhšiu vzdialenosť na jedno nabitie a urobiť cestu pútavejšou, príjemnejšou a pohodlnejšou.
Pojazdná powerbanka
Dôležitou technologickou vychytávkou modelu EV3 má byť funkcia opačného toku elektrickej energie. Technológia V2L (Vehicle-to-Load) umožňuje priamo z nabíjacieho konektora auta napájať externé elektrické spotrebiče. Zatiaľ nepoznáme dostupný výkon, ale je takmer isté, že elektrické zásuvky nájdeme aj v samotnom interiéri. Kia tvrdí, že má dosť vysoký výkon, aby sa z trakčného akumulátora napájali notebooky, malé chladničky, kávovary alebo sušiče vlasov, na videu potom demonštruje aj napájanie projektora, audiotechniky či nabíjanie elektrického bicykla.
Interiér ako drahej EV9
Interiér novej Kie EV3 v hojnej miere využíva moderné recyklované a recyklovateľné materiály, aby sa automobilka mohla pochváliť udržateľným charakterom výroby tohto modelu.
Ak niekto tvrdí, že takto automobilky iba dávajú do svojich áut smeti, má pravdu iba sčasti – využitie recyklovaných materiálov má v autopriemysle obrovský význam, pretože sa prostredníctvom nich autá vyrábajú spôsobom, ktorý je celkovo ohľaduplnejší k životnému prostrediu. A áut sa vyrábajú milióny každý rok, čo sú nepreberné tony materiálu. Cieľom v tomto prípade nemusí byť finančná úspora, ale napĺňanie vyšších hodnôt.
Pohľad na interiér novinky prezrádza jej príbuznosť s veľkým SUV EV9. Môžeme vidieť moderný priestor okolo vodiča a spolujazdca, ktorý vo veľkej miere využíva obrazové plochy, ale v ergonomicky bezpečnom vyhotovení.
Poteší 12,3-palcový „head-up“ displej (HUD), ktorý premieta informácie na čelné sklo, ale aj integrácia hlasového asistenta AI Assistant využívajúceho umelú inteligenciu. Neočakávame, že by podporoval aj slovenčinu, ale radi sa necháme prekvapiť. Táto technológia sa neustále vyvíja a v budúcnosti prinesie zákazníkom ďalšie výhody, tvrdí automobilka. Generatívna AI chápe zložité súvislosti prostredníctvom porozumenia prirodzenému jazyku, čo jej umožňuje prirodzene konverzovať s používateľmi. „Asistent AI“ dokáže podporiť plánovanie ciest a zároveň usmerniť zákazníkov, aby mohli optimálne využívať funkcie vozidla vrátane zábavy a vyhľadávania informácií.
Ako sme už pri nových modeloch značky Kia zvyknutí, aj EV3 prichádza s obrovskou paletou bezpečnostných systémov ADAS, ktoré odbremeňujú vodiča od niektorých úkonov počas jazdy a v prípade potreby sú schopné zasahovať priamo do riadenia. Hovoríme o technológiách, ktoré udržiavajú auto v strede jazdného pruhu, pomáhajú pri predchádzaní, udržiavajú bezpečnú vzdialenosť od ostatných vozidiel a vôbec neustále sledujú okolie, aby automobil včasne reagoval na prípadné ohrozenia.
Aj na diaľkové ovládanie
Pre veľkú časť zákazníkov bude zvlášť pôsobivá technológia automatického parkovania a tiež Inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním (Kia Remote Smart Parking Assist). Te umožňuje majiteľom s vozidlom EV3 bezpečne manévrovať do úzkych priestorov a von z nich bez toho, aby vodič musel sedieť vo vozidle. Touto funkciou disponujú autá značky Kia už dnes, dokonca aj také Niro a Sportage.
Napokon Kia avizuje dostupnosť funkcie Digitálny kľúč Kia. Ten umožňuje zákazníkom vyhnúť sa problémom s nosením fyzických kľúčov odomykaním a štartovaním EV3 len pomocou smartfónu alebo inteligentných hodiniek. Digitálny kľúč EV3 môžu tiež pohodlne zdieľať s priateľmi a rodinou.
KIA EV3 Cena a dostupnosť
Model EV3 bude uvedený na trh najprv v Kórei v júli 2024, po ktorom bude nasledovať jeho uvedenie na európsky trh v druhej polovici roka. Ceny a termín príchodu špecificky na slovenský trh zatiaľ neboli zverejnené.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk