Aktualita
Automobilka Volkswagen sa otáča o 180°
Dve výrazne zmeny plánov.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Vyzerá to tak, že zoznam automobiliek, ktoré sa rozhodnú zostať pri spaľovacích motoroch, sa začína rozširovať. Ako vidno, zákazníci jasne ukazujú, čo chcú a čo nechcú. Ostáva len otázka, ako sa k čínskej konkurencii postaví Európska únia po antisubvenčnom vyšetrovaní.
Na druhej strane Atlantiku majú v tom jasno. V USA jednomyseľne schválili 100 % clá na čínske elektromobily a 50% clá na solárne články.
Nemecká automobilka pár dni po sebe oznámila dve správy, jednu „dobrú“ a jednu „zlú“. Je evidentné, že tlak čínskych automobiliek je enormný a núti európske automobilky prehodnocovať svoje plány. Pár týždňov dozadu oznámili zmeny výrobného plánu automobilky Mercedes-Benz, Aston Martin či koncern Stellantis. Netrvalo dlho a pridáva sa ďalšia automobilka.
Úplný prechod sa nekoná
Prvá správa je určite dobrou správou pre všetkých zákazníkov a priaznivcov nemeckej automobilky z Wolfsburgu. Volkswagen sa totiž vzdal plánu úplného prechodu na elektrické vozidlá. Elektromobily z rady ID považovala automobilka za svoju budúcnosť. Nakoniec sa priznala, že bude v portfóliu musieť ponechať viac plug-in hybridov a auta so spaľovacím motorom.
Týždenník Trend priniesol informáciu, že v súvislosti so zmenou plánu prestala automobilka hľadať externých investorov pre svoju batériovú firmu PowerCo a zrušila plánovanú výstavbu závodu na výrobu elektrických vozidiel v Nemecku za dve miliardy €. Výkonný riaditeľ automobilky Oliver Blume už požiadal európske regulačné orgány o ústupky. Ešte 3 roky dozadu pritom Volkswagen predvádzal agresívne lobovanie za prijatie elektrických vozidiel.
Zrušenie štátnych dotácií
Pred dvoma rokmi krajina ako Švédsko zrušila dotácie na elektromobily a plug-in hybridy. „Štátna podpora už nie je opodstatnená,“ obhajovala v roku 2022 švédska vláda svoje rozhodnutie. Neskôr sa ku Švédsku pridalo aj Nemecko. Doterajší klimatický bonus pre elektromobily bol v hodnote 4 500 € (Nemecko) a 4 600 € (Švédsko), pre plug-in hybridy 920 €. Obmedzenie, resp. zrušenie týchto dotačných bonusov zanechalo negatívne dôsledky na sektore elektrických vozidiel. To sa významne podpísalo na poklese predaja elektrických vozidiel, keďže elektromobily bez dotácii sú cenovo drahšie ako automobily so spaľovacím motorom. Ale aj nedostatočne vybudovaná sieť nabíjacích staníc prispieva k slabému predaju elektromobilov.
Koniec rozhovorov
V nepriamej súvislosti s prvou informáciou prichádza na rad „zlá“ správa. Koncom apríla sme vám priniesli článok s informáciou o spoločnom rokovaní automobiliek Renault a Volkswagen. Rozhovory, ktoré bežali už mesiace, sa týkali spoločného vývoja lacného elektrického modelu Renault Twingo.
Tieto rozhovory sa už skončili s negatívnym výsledkom. Nemecká automobilka totiž dodala, že po niekoľkých mesiacoch rozhovorov nedokázali dospieť k dohode.
Hovorca Volkswagenu sa pre agentúru Reuters odmietol vyjadriť k rozhovorom. Podotkol, že automobilka stále skúma rôzne možnosti v oblasti lacných elektromobilov. Agentúra ďalej uviedla, že rozhodnutie nemeckej automobilky ohľadom plánu výroby lacného elektromobilu, sa očakáva v najbližších týždňoch.
Automobilka Renault sa tiež odmietla priamo vyjadriť k ukončeniu rokovaní. Zdroj blízky automobilke pre Reuters potvrdil, že Renault bude pokračovať vo vývoji lacnej elektrickej verzie modelu Twingo. Hoci bez Volkswagenu, ale nehádže flintu do žita. Francúzska automobilka dúfa v spoluprácu (z jej aliancie) s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi.
Zdroje: Trend, Reuters