Športový crossover

Predstavujeme CUPRA Formentor: Rodí sa ikona

Model Formentor vznikol ako prvý vlastný model značky Cupra. Pri prvom predstavení vyvolal rozruch a vzbudil veľký záujem, čím pomohol, že sa nová značka naplno presadila. Odvtedy sa Cupra zapísala do povedomia a Formentor si získal mnoho priaznivcov.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024
Vydané  Text: 

Svetelná príležitosť

Modely značky Cupra sa vždy vyznačovali špičkovou technológiou svetiel a ich očarujúcim vzhľadom. V tomto trende pokračuje aj nový Formentor. Jeho predné LED svetlomety dostali do trojuholníkovej grafiky Matrix technológiu, takže v noci uvidíte všetko, skoro a neoslníte ostatných účastníkov premávky. Nový Formentor zaručene spoznáte aj zozadu. Zadné svetlá prepája svetelný pásik s podsvieteným logom v strede. Hru so svetlom zvláda nový model Cupra Formentor s dĺžkou 4 451, šírkou 1 839 a výškou 1 520 mm, dokonale.

Zo sveta zvierat

Cupra Formentor sa za svoj výkon nikdy nehanbil. Vždy vyžaroval silu a dával ju najavo. Novinka išla v tomto smere v stopách predchodcu, ktorý získal v roku 2021 ocenenie Red Dot Award za dizajn. Teraz prichádza na scénu predná časť s veľkým otvorom na vstup vzduchu inšpirovaná žraločím nosom. Pokiaľ ide o možnosti individuálnych úprav, len disky kolies ponúkajú 8 vzorov s priemerom 18 a 19 palcov. Rovnako 8 je aj lakov karosérie vrátane nových matných farieb bronzová Century Bronze Matt a sivá Enceladus Grey Matt.

Inzercia

Inzercia

Bezpečne cez zákruty

Formentor očarí aj milovníkov dynamickej jazdy. Prinesie ju podvozok, ktorý vpredu využíva zavesenie MacPherson, vzadu multilink. Vášne krotia kotúčové brzdy. Výkonnejší plug-in hybrid využíva perforované a ventilované kotúče a 4-piestikové brzdiče Brembo, najvýkonnejšia verzia Formentor VZ na požiadanie brzdy Akebono a 6-piestikové brzdiče. Obratnosť zabezpečuje štandardne dodávané progresívne riadenie. Nechýbajú ani adaptívne tlmiče DCC, či možnosť vlastného nastavenia ich reakcií.

Dynamika v DNA

Emotívnu stránku modelu Cupra Formentor potvrdzujú okrem dizajnu aj jazdné vlastnosti. Tie ťažia z ponuky ôsmich pohonných jednotiek, pričom tri z nich dostali elektrifikáciu. Benzínové zastupuje nová 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), pokračuje 2.0 TSI s výkonom 150 kW (204 k) a ponuku uzatvára verzia CUPRA Formentor VZ s dvoma benzínovými motormi 2.0 TSI. Slabší má výkon 195 kW (265 k), silnejší ponúka 245 kW (333 k) a na cestu plynie cez nový systém pohonu všetkých kolies 4Drive s technológiou rozdeľovania krútiaceho momentu medzi zadné kolesá pomocou multilamelových spojok. Naftu spaľuje iba motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k). Elektrifikácia sa začína mild hybridným motorom 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a 48 V systémom. Pokračuje dvoma plug-in hybridmi s označením eHybrid a výkonmi 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k). Technológia ponúka dojazd do 100 km a nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom až do 50 kW.

 

Inzercia

Inzercia

Radosť sadnúť si

Športové naladenie vozidla podporujú aj predné sedadlá. Štandardné športové dostali textilný poťah, škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy využívajú mikrovlákno vyrobené na 73 % z recyklovaného materiálu, alebo z kože spracovanej šetrne voči životnému prostrediu. Špičkové športové sedadlá verzie CUPBucket Formentor VZ kombinujú technický textil na stredných častiach poťahu s recyklovaným mikrovláknom.

Špičkový zvuk

Formentor prináša na scénu ozvučenie Sennheiser Mobility. Túto značku poznajú najmä milovníci zvuku z profesionálnych riešení zvuku pre štúdiá. Systém využíva multikanálový zosilňovač s výkonom 390 W a 12 reproduktorov. Softvér AMBEO Concerto dokáže spracovať zvuk tak, že následne vznikne trojrozmerné ozvučenie pre autentický zážitok.

Uvidíte viac

Digitálna prístrojová doska dostala nové konfigurovateľné užívateľské rozhranie a veľký dotykový displej infotainmentu s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9“). Konštruktéri vypočuli požiadavky zákazníkov a podsvietili digitálne posuvné ovládače na jeho spodnej hrane. Systém infotainmentu ponúka nové menu. Na základnej obrazovke nájdete lištu App Bar, widgety a osobitnú lištu na ovládanie klimatizácie. Vďaka tomu vodič dosiahne na všetky funkcie vozidla jedným klikom, čím sa stiera rozdiel medzi fyzickým a digitálnym ovládaním.

Bezproblémové spojenie

Bezdrôtové pripojenie mobilných telefónov prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto považujeme za samozrejmosť, Formentor k tomu pridáva chladenú bezdrôtovú nabíjačku s výkonom 15 W. Informácie o vozidle prináša priamo do ruky aplikácia My CUPRA App. Vodič tak môže okrem odomykania či zamykania upravovať aj nabíjanie a klimatizáciu plug-in hybridných vozidiel pripojených k nabíjačke.

Elektronickí ochrancovia

Cupra Formentor stráži posádku najnovšími technologickými vymoženosťami v oblasti bezpečnosti. Osobitnú zmienku si zaslúži prediktívny adaptívny tempomat ACC, ktorý upravuje rýchlosť na základe aktuálnych podmienok na ceste. Travel Assist udržiava vozidlo v jazdnom pruhu a v dostatočnom odstupe od vozidla vpredu, Side Assist sleduje vozidlá v mŕtvom uhle, Exit Assist pomáha pri cúvaní z neprehľadných priestorov a Emergency Assist dokáže v prípade neschopnosti vodiča šoférovať automobil zastaviť a privolať pomoc. Medzi sedmičkou airbagov sa nachádza aj stredový medzi prednými sedadlami, ktorý v prípade nehody zabraňuje vzájomnému kontaktu medzi vodičom a spolujazdcom




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia