Športový crossover

Predstavujeme CUPRA Formentor: Rodí sa ikona

Model Formentor vznikol ako prvý vlastný model značky Cupra. Pri prvom predstavení vyvolal rozruch a vzbudil veľký záujem, čím pomohol, že sa nová značka naplno presadila. Odvtedy sa Cupra zapísala do povedomia a Formentor si získal mnoho priaznivcov.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024
Vydané  Text: 

Svetelná príležitosť

Modely značky Cupra sa vždy vyznačovali špičkovou technológiou svetiel a ich očarujúcim vzhľadom. V tomto trende pokračuje aj nový Formentor. Jeho predné LED svetlomety dostali do trojuholníkovej grafiky Matrix technológiu, takže v noci uvidíte všetko, skoro a neoslníte ostatných účastníkov premávky. Nový Formentor zaručene spoznáte aj zozadu. Zadné svetlá prepája svetelný pásik s podsvieteným logom v strede. Hru so svetlom zvláda nový model Cupra Formentor s dĺžkou 4 451, šírkou 1 839 a výškou 1 520 mm, dokonale.

Zo sveta zvierat

Cupra Formentor sa za svoj výkon nikdy nehanbil. Vždy vyžaroval silu a dával ju najavo. Novinka išla v tomto smere v stopách predchodcu, ktorý získal v roku 2021 ocenenie Red Dot Award za dizajn. Teraz prichádza na scénu predná časť s veľkým otvorom na vstup vzduchu inšpirovaná žraločím nosom. Pokiaľ ide o možnosti individuálnych úprav, len disky kolies ponúkajú 8 vzorov s priemerom 18 a 19 palcov. Rovnako 8 je aj lakov karosérie vrátane nových matných farieb bronzová Century Bronze Matt a sivá Enceladus Grey Matt.

Bezpečne cez zákruty

Formentor očarí aj milovníkov dynamickej jazdy. Prinesie ju podvozok, ktorý vpredu využíva zavesenie MacPherson, vzadu multilink. Vášne krotia kotúčové brzdy. Výkonnejší plug-in hybrid využíva perforované a ventilované kotúče a 4-piestikové brzdiče Brembo, najvýkonnejšia verzia Formentor VZ na požiadanie brzdy Akebono a 6-piestikové brzdiče. Obratnosť zabezpečuje štandardne dodávané progresívne riadenie. Nechýbajú ani adaptívne tlmiče DCC, či možnosť vlastného nastavenia ich reakcií.

Dynamika v DNA

Emotívnu stránku modelu Cupra Formentor potvrdzujú okrem dizajnu aj jazdné vlastnosti. Tie ťažia z ponuky ôsmich pohonných jednotiek, pričom tri z nich dostali elektrifikáciu. Benzínové zastupuje nová 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), pokračuje 2.0 TSI s výkonom 150 kW (204 k) a ponuku uzatvára verzia CUPRA Formentor VZ s dvoma benzínovými motormi 2.0 TSI. Slabší má výkon 195 kW (265 k), silnejší ponúka 245 kW (333 k) a na cestu plynie cez nový systém pohonu všetkých kolies 4Drive s technológiou rozdeľovania krútiaceho momentu medzi zadné kolesá pomocou multilamelových spojok. Naftu spaľuje iba motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k). Elektrifikácia sa začína mild hybridným motorom 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a 48 V systémom. Pokračuje dvoma plug-in hybridmi s označením eHybrid a výkonmi 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k). Technológia ponúka dojazd do 100 km a nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom až do 50 kW.

 

Radosť sadnúť si

Športové naladenie vozidla podporujú aj predné sedadlá. Štandardné športové dostali textilný poťah, škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy využívajú mikrovlákno vyrobené na 73 % z recyklovaného materiálu, alebo z kože spracovanej šetrne voči životnému prostrediu. Špičkové športové sedadlá verzie CUPBucket Formentor VZ kombinujú technický textil na stredných častiach poťahu s recyklovaným mikrovláknom.

Špičkový zvuk

Formentor prináša na scénu ozvučenie Sennheiser Mobility. Túto značku poznajú najmä milovníci zvuku z profesionálnych riešení zvuku pre štúdiá. Systém využíva multikanálový zosilňovač s výkonom 390 W a 12 reproduktorov. Softvér AMBEO Concerto dokáže spracovať zvuk tak, že následne vznikne trojrozmerné ozvučenie pre autentický zážitok.

Uvidíte viac

Digitálna prístrojová doska dostala nové konfigurovateľné užívateľské rozhranie a veľký dotykový displej infotainmentu s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9“). Konštruktéri vypočuli požiadavky zákazníkov a podsvietili digitálne posuvné ovládače na jeho spodnej hrane. Systém infotainmentu ponúka nové menu. Na základnej obrazovke nájdete lištu App Bar, widgety a osobitnú lištu na ovládanie klimatizácie. Vďaka tomu vodič dosiahne na všetky funkcie vozidla jedným klikom, čím sa stiera rozdiel medzi fyzickým a digitálnym ovládaním.

Bezproblémové spojenie

Bezdrôtové pripojenie mobilných telefónov prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto považujeme za samozrejmosť, Formentor k tomu pridáva chladenú bezdrôtovú nabíjačku s výkonom 15 W. Informácie o vozidle prináša priamo do ruky aplikácia My CUPRA App. Vodič tak môže okrem odomykania či zamykania upravovať aj nabíjanie a klimatizáciu plug-in hybridných vozidiel pripojených k nabíjačke.

Elektronickí ochrancovia

Cupra Formentor stráži posádku najnovšími technologickými vymoženosťami v oblasti bezpečnosti. Osobitnú zmienku si zaslúži prediktívny adaptívny tempomat ACC, ktorý upravuje rýchlosť na základe aktuálnych podmienok na ceste. Travel Assist udržiava vozidlo v jazdnom pruhu a v dostatočnom odstupe od vozidla vpredu, Side Assist sleduje vozidlá v mŕtvom uhle, Exit Assist pomáha pri cúvaní z neprehľadných priestorov a Emergency Assist dokáže v prípade neschopnosti vodiča šoférovať automobil zastaviť a privolať pomoc. Medzi sedmičkou airbagov sa nachádza aj stredový medzi prednými sedadlami, ktorý v prípade nehody zabraňuje vzájomnému kontaktu medzi vodičom a spolujazdcom




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

ODPORÚČANÉ