2 667 patentov za 3 roky? V Toyote to dokázali
Značka je lídrom v oblasti inovácií.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Presne v takomto počte podala japonská automobilka svoje prihlášky na patenty. Nebudeme rozpisovať všetky, pretože to nie je na jeden článok, ale rovno na knihu. Kto by mal záujem, môže si pozrieť väčšinu (ak nie všetky) týchto patentov na stránke: https://patents.justia.com/company/toyota. Je to súhrn abstraktov k jednotlivým patentom od roku 2021 po súčasnosť. Jednotlivé abstrakty sa nachádzajú na viac ako 22 stranách.
Prispôsobiteľná farba
Mnoho majiteľov áut túži po zmene farby svojho vozidla. Na výber sú dve možnosti. Buď sa prelakuje celé vozidlo alebo sa auto oblepí vinylovou fóliou. Prvá možnosť je časovo náročný a nákladný proces, ktorý pozostáva z niekoľkých etáp a vyžaduje aby bolo vozidlo v servisnom stredisku minimálne týždeň. Cena za kompletné prelakovanie je (odhadom) okolo 1 000 – 1 400 €. Závisí to druhu, stavu a značky automobilu. Druhou možnosťou je oblepiť auto vinylovou fóliou. Síce vozidlo strávi v servise o niečo menej času, toto riešenie však nie je príliš odolné a je o niečo drahšie oproti prelakovaniu.
Japonská automobilka prišla s revolučným riešením. Nechala si patentovať nový autolak, ktorého farbu je možné meniť za kontrolovaných podmienok pomocou svetla a tepla. Táto technika umožní upraviť farbu automobilu oveľa lacnejšie a jednoduchšie. Cieľom Toyoty pomocou tohto patentu je zrýchliť a zjednodušiť zmenu farby laku. Keďže táto technika sa jednoducho používa a nevyžaduje prekrytie automobilu dodatočným vonkajším náterom, je určená pre autorizovaných predajcov a autorizované autoservisy.
Inzercia
Ako to celé funguje?
Automobil vojde do špeciálneho tunela s vykurovacími telesami, ktoré ho obklopujú zo všetkých strán. Po zahriatí povrch laku sa nad neho presunie panel vyžarujúci svetlo, nazývaný modulátor farieb. Tepelná energia v podstate mení farbu z bielej alebo inej základnej farby na farbu požadovanú zákazníkom na základe zoznamu dostupných možností. Získanie farby zvolenej zákazníkom si vyžaduje použitie svetla špecifickej frekvencie a udržiavanie laku na nastavenej teplote počas primeraného času. Premenené na drobné, frekvencia o 300 nm až 800 nm, úroveň tepla v rozmedzí 40 °C až 90 °C počas približne 30 minút až 4 hodín (záleží na požadovanej farebnej kombinácii). Podľa Toyoty je proces riadený pomocou elektronickej riadiacej jednotky (ECU) zabudovanej do modulátora farieb. Ten komunikuje so vzdialeným serverom a teplotnými senzormi zabudovanými v karosérii automobilu, aby sa vybralo vhodné nastavenia pre konkrétnu farbu. Podrobnejšie informácie na o tomto patente nájdete na: https://patents.justia.com/patent/1193177.
Ďalšie patenty
Ďalším z patentov, ktorý stojí za pozornosť je Kinetic Seat Cushion (kinetický podsedák sedadiel). Ide o kľúčový konštrukčný prvok sedadiel Iso Dynamic Performance Seat, ktorý pomáha zabezpečiť hladkú, bezpečnú a pohodlnú jazdu pre vodiča a spolujazdca na dlhých cestách. Podľa Toyoty táto nová konštrukcia absorbuje nárazy vozidla vertikálne a bočne, čím znižuje celkové zaťaženie a nárazy na posádku vozidla. Pri tejto značke budú mať tie sedadlá debut v novom modely Toyota Tacoma 2024. Tento off-road pick-up začina s cenou 32 995 $ (30 430 €). Avšak konštrukciu už začal používať aj Lexus do svojich nových modelov.
Systémy pomocou cievky s dvomi funkciami. Táto inovácia sa týka všetkých elektrických vozidiel japonského koncernu. Cievka je inštalovaná v automobile a dokáže bezdrôtovo prijímať energiu zo siete na dobíjanie batérie. Táto technológia eliminuje potrebu množstva objemných káblov, veľkého počtu konektorov, ktoré poskytujú nabíjanie v automobile a napájanie malého zaťaženia (pre osvetlenie kabíny, obrazovky, mobilné zariadenia atď.). Týmto sa zvyšuje pohodlie a zároveň sa znižujú náklady, hmotnosť vozidla.
Zdroje: pressroom.toyota.com, patents.justia.com/company/toyota